Gele bladeren Trachycarpus

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Gele bladeren Trachycarpus

Berichtdoor PeterHoofddorp op 04 apr 2022 20:39

Om nog even terug te komen op de gele bladeren van Trachycarpus, waarvan één in grote pot.
Maar ik vind dat de Trachycarpus in de volle grond ook best geel zijn. Eigenlijk allemaal, fortunei, wagnerianus, oreophilus, alleen de princeps en chamaerops niet. Is dit min of meer normaal na een winter? Zal morgen een foto plaatsen.
Enig idee wat hiervan eventueel de oorzaak kan zijn?
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 894
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
84 bedankjes

Re: Gele bladeren Trachycarpus

Berichtdoor draco op 04 apr 2022 20:58

Geel blad kan duiden op een magnesium tekort. Zit je op veengrond? Veen is mineraalarm. Voor aanvulling met Mg zijn kieseriet (25% MgO) of bitterzout (16% MgO) geschikt. Best een oplossing met 5% MgO te combineren met palmenmest (NPK 3:1:3 + sporenelementen).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Gele bladeren Trachycarpus

Berichtdoor johny op 04 apr 2022 22:39

niet zo eenvoudig op te lossen
ik wil niet den interessante uit hangen of iemand ontmoedigen, maar aan tonen dat sommige dingen niet eenvoudig zijn
een vb van net geplukt:
De bladeren van palmen kunnen lichtgeel worden, terwijl de bladaanzet langs de stengel wel groen is. Dit verschijnsel is een gevolg van ijzergebrek. ijzergebrek(chlorose) treedt vooral op als de grond kalkrijk is of een hoge pH(zuurgraad) heeft. Een gift ijzer is dan op zijn plaats. Op gronden die juist lichtzuur tot zuur zijn (lage pH), kan een palm magnesiumgebrek vertonen. Ook in dit geval wordt de bladkleur lichtgroen tot gelig groen. Een bemesting met magnesium is dan nodig.

de diagnose is zeer moeilijk ijzer tekort bij citrus kan je zien aan vergeelde bladeren met nog groene nerven; maar hoe dat bij palmbladen is ?
dan nog ijzer toe voegen gemakkelijk gezegd maar niet gedaan welke vorm van ijzer (nagels helpen niet) + moet certs de omgeving in orde gebracht voordat enig soelaas bied ( ph verlagen of kalk verwijderen deze bind steeds het ijzer en komt dan nooit bij de plant.

magnesium gebrek idem kan geblokkeerd worden door ander overmaat en of weer ph ook hier nerven groen met groene band rong nerf en rest vergeeld en begint bij oudste bladeren onderaan bij citrus maar hoe bij palm ?
Het zou zeer interessant zijn als ook afbeeldingen waren van palm bladeren met een bepaald tekort om te herkennen
hier een link over chlorose
https://chelal.com/nl/blog/herken-het-e ... n-uw-teelt
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Gele bladeren Trachycarpus

Berichtdoor PeterHoofddorp op 05 apr 2022 20:51

Kijk maar even of het abnormaal is, of normaal.
Foto's hieronder vandaag gemaakt
Bijlagen
T fortunei geel blad 1 05apr22.jpg
T fortunei geel blad 1 05apr22.jpg (473.82 KiB) 2972 keer bekeken
T fortunei geel blad 2 05apr22.jpg
T fortunei geel blad 2 05apr22.jpg (431.69 KiB) 2972 keer bekeken
T fortunei geel blad 4 05apr22.jpg
T fortunei geel blad 4 05apr22.jpg (467.91 KiB) 2972 keer bekeken
T fortunei geel blad 3 05apr22.jpg
T fortunei geel blad 3 05apr22.jpg (183.53 KiB) 2972 keer bekeken
T oreophilus geel blad 1 05apr22.jpg
T oreophilus geel blad 1 05apr22.jpg (526.75 KiB) 2972 keer bekeken
T sp nova 29mrt22.jpg
T sp nova 29mrt22.jpg (558.34 KiB) 2972 keer bekeken
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 894
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
84 bedankjes

Re: Gele bladeren Trachycarpus

Berichtdoor Rob op 05 apr 2022 21:48

Peter,

Wat mij betreft: ze zijn best wel erg geel, maar aangezien die palmen pas dik een jaar of zo in de grond staan zou ik het wijten aan de recente verplaatsing en de aanpassing van de wortels. Bovendien zijn alle nieuwe bladeren van vorig jaar wel groen als ik het goed zie.
Als ze in de zomer in de grond zijn gezet, dan is mogelijk de droogte van vorig jaar zelfs de boosdoener.

Jij zit op klei, en om nu eea te wijten aan een deficiëntie van een bepaald element lijkt me erg onwaarschijnlijk (tenzij iemand in jouw buurt in Hdorp kan bevestigen dat de grond iets mist en dezelfde verschijnselen ziet).

Ik zou eea gewoon laten staan. Er is aan die bladeren niets meer te verbeteren; groen worden ze niet meer. Focus op het nieuwe blad en groei. Als dat ok is, dan gewoon laten begaan.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Gele bladeren Trachycarpus

Berichtdoor PeterHoofddorp op 05 apr 2022 22:14

Inderdaad Rob, nu krap een jaar zelfs.
Eind april een jaar geleden dat ik ze geplant heb.
Misschien het beste om inderdaad gewoon even af te wachten, en kijken hoe de nieuwe bladeren zijn.
Ze gaan al groeien, zo te zien. De grote fortunei gaat ook bloeien.
Ik hou jullie op de hoogte.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 894
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
84 bedankjes

Re: Gele bladeren Trachycarpus

Berichtdoor Dennis_S op 05 apr 2022 22:14

Dit onderwerp is al eens eerder besproken, En tot de conclusie geleid dat in de loop van de winter er inderdaad tekorten in het blad ontstaan omdat de bodemtemperatuur nog laag is. Dat kan betekenen dat de wortels nog niet goed in staat zijn de benodigde elementen op te nemen. Maar ook dat bijvoorbeeld het bodemleven nog teveel in rust is met hetzelfde effect, dat er te weinig voedingselementen naar de wortels worden gebracht. Meestal zie je dat in de loop van het voorjaar de verkleuring weer wegtrekt of in elk geval minder wordt. Maar erg vergeelde bladeren blijven geel. Over de relatie van palmwortels met het Hollandse bodemleven is maar weinig bekend. maar voor verreweg de meeste planten is bodemleven uitermate belangrijk voor het in de juiste verhoudingen op kunnen nemen van voedingselementen, maar ook voor het losmaken van voedingselementen uit het bodemmateriaal. Je ziet toch vaak dat palen in potten of in krappe groeiplaatsen sneller dit soort verkleuringen krijgen. Vaak staat dat gelijk aan een slecht ontwikkeld bodemleven. Maar wellicht speelt ook een rol dat een bepaald bodemleven (schimmels mn) niet aanwezig is. Zolang niemand hier onderzoek naar doet, blijft het gissen. Maar van met name bomen is dit al oude kennis. Het is dan dus de vraag of je dit met allerlei meststoffen kunt voorkomen. Misschien wel, maar kunstmest is ook funest voor het bodemleven. Maar zolang we niet weten welk bodemleven samenhoolt met de wortels van onze palmen, de gevoeligheid daarvan en de afhankelijkheid van onze palmen, blijft het gissen. Mijn tip zou zijn, zorg voor een goede, open groeiplaats. Geef geen kunstmest, maar werk met compost. Wat je wel zou kunnen doen is met een bodemanalyse eens kijken of je daadwerkelijk tekorten hebt in je bodem. Immers, al zou er bodemleven zijn, maar geen elementen, dan kunnen die ook niet vrijgemaakt worden. Ikzelf experimenteer hier een beetje mee, hoewel ik al jaren geen kunstmest gebruik. Oude bladeren van mijn palmen knip ik fijn met de snoeischaar en vormen zo een mulchlaag . Goed voor bescherming van de wortels en opgenomen elementen komen weer terug in de kringloop. Momenteel heb ik nergens geelverkleuring in vollegrondspalmen. Maar als ik echt de gouden tip heb, dan hoor je het.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Gele bladeren Trachycarpus

Berichtdoor PeterHoofddorp op 05 apr 2022 22:23

Dank je Dennis en Rob!
Ik laat het even gaan en kijken wat het word als ze in de volle groei zijn.
Bij het aanleggen van de bakken vorig jaar zijn de bakken met tuinaarde van een verwerkingsbedrijf opgehoogd, beetje rare grond was dat, misschien dat het een mogelijke oorzaak is.
Zou nu dan beter moeten worden na een jaar.
We wachten het even af!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 894
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
84 bedankjes

Re: Gele bladeren Trachycarpus

Berichtdoor Rob op 05 apr 2022 22:24

Goeie comments Dennis. :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Gele bladeren Trachycarpus

Berichtdoor johny op 05 apr 2022 22:52

Zoals eerder vermeld zolang de nieuwe bladeren groen zijn nog niet panikeren.
Maar afgelopen winter is geen koude maar een zeer lange natte geweest wat zeker niet goed is.
Ik zou voorlopig niks speciaals doen en af wachten tot warmer weer zal deze er wel uit groeien.
oudere bladeren eraan laten tot bruin worden trekken nog voeding uit
Zelf heb ik ervaring als je rare dingen gaat doen het enkel maar erger word, gewoon de evenwichtige voeding geven met sporen elementen (de meeste kwaliteit voeding)
Zelf eenmaal het verkloot met een te veel aan kalk en of meststof toegevoegd bij verpotten butia eriospatha knal geel binnen enkele weken.
Wat compost aan brengen kan ook verbeteren betere grond structuur en houd voeding vast en geeft elementen vrij , lavameel of korrels kan ook geen kwaad bevat vele spore elementen en grond structuur.
Bijlagen
Butia chlorose.jpg
Butia chlorose.jpg (609.15 KiB) 2946 keer bekeken
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten