palmen schimmels

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

palmen schimmels

Berichtdoor johny op 05 mei 2022 21:17

Palmen met schimmel hoor je niet zo vaak hier op forum staat bij EHBO hulp palm een toelichting van zwarte vlekken wat volgens mij schimmel is en anders moet bekeken worden dan daar vermeld denk ik.
Op web universiteit Florida volgende gevonden:
https://edis.ifas.ufl.edu/publication/PP142
Na deze ben ik begonnen met bladeren of delen met deze vlekken te verwijderen daar schimmels zich verspreiden via sporen .Zaailingen zijn extra gevoelig voor deze schimmels.
Wat is jullie ervaring of doen jullie hier iets aan vb spuiten tegen schimmel of zo ?
Ik heb gemerkt dat een Butia nu ook al deze vlekken heeft en vorig jaar nog niks.
Bijlagen
Knipsel0.JPG
Knipsel0.JPG (31.52 KiB) 3676 keer bekeken
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (84.08 KiB) 3676 keer bekeken
Knipsel2.JPG
Knipsel2.JPG (93.25 KiB) 3676 keer bekeken
Knipsel3.JPG
Knipsel3.JPG (67.22 KiB) 3676 keer bekeken
zieke bladeren oogst.jpg
zieke bladeren oogst.jpg (605.03 KiB) 3676 keer bekeken
Butia vlekken.jpg
Butia vlekken.jpg (242.95 KiB) 3676 keer bekeken
zaailingen zeer gevoelig voor schimmels.jpg
zaailingen zeer gevoelig voor schimmels.jpg (402.14 KiB) 3676 keer bekeken
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: palmen schimmels

Berichtdoor Dennis_S op 05 mei 2022 22:44

Ik weet niet waar die toelichting vandaan komt, maar die vlekken duiden wat mij betreft helemaal niet op wortelschade. Op het EPS forum is dit al eerder uitgebreid besproken. Het is een schimmel die onder vochtige omstandigheden op de bladeren tot ontkieming komt. Misschien is het wel dezelfde die ook speerrot veroorzaakt, wie weet. Bij lage temperaturen staat de sapstroom nagenoeg stil en werkt ook het afweersysteem van palmen niet meer optimaal. Dan kunnen die schimmels dus binnendringen en schade veroorzaken, vermoedelijk via de huidmondjes. Het is de belangrijkste reden waarom ik bijvoorbeeld een Chamaerops inpak in de winter en helemaal droog houdt. Juist Chamaerops, maar ook Butia is hier redelijk gevoelig voor. Bij lage temperaturen staat de sapstroom dan wel stil, maar in een droge omgeving komt de schimmel niet tot ontwikkeling. Ik denk dat het snoeien van de bladeren niet zoveel zin heeft. Het is nu tussen de buien droog, waardoor schimmels niet tot ontwikkeling komen. Bovendien worden ze nu actief geweerd omdat de sapstroom actief is. De sporen zitten toch wel in de lucht, dat houdt je niet tegen. Natuurlijk is het verwijderen van lelijke bladeren prima, het oog wil ook wat. Maar je zult zien dat als je de boel goed droog houdt in de winter, dit soort vlekken niet ontstaan. En voorgaande is theorie he, ik heb het niet onderzocht. Ik baseer het op mijn kennis van schimmels in het algemeen en mijn ervaring. Er is idd nog maar weinig bekend over schimmels. Persoonlijk ben ik vooral geïnteresseerd in bodemschimmels, dus feitelijk gunstige schimmels die een relatie aangaan met de wortels van palmen. Zijn deze schimmels nodig? Welke dan? En wanneer zijn ze er wel of niet? Ik denk dat een palm die verkleurt nog niet voorzien is van de juiste relaties. Het zou mooi zijn als hier wat meer onderzoek naar werd gedaan. Want zoals dat met onze 'normale' gewassen beter bekend is, zorgt ook een goede balans hierin voor een belangrijke mate aan ziektewerendheid (is dat een woord?).

Edit: om deze reden ben ik ook tegen spuiten, Je weet maar nooit welke gunstige schimmels mee verloren gaan met je spuitactie. Probeer eens na te gaan of je je planten ook drogere omstandigheden kunt bieden in de winter. persoonlijk vindt ik een kwakkelwinter het gevaarlijkst, zoals afgelopen winter. Enerzijds omdat de luchtvochtigheid dan bijna altijd hoog is en dus schimmels meer kansen hebben. Anderzijds omdat juist het iets bijverwarmen van je palm in een bescherming per definitie zorgt voor drogere lucht in je verpakking dan er buiten. Afgelopen winter heb ik niet bijverwarmd en ook ik zie nu op mijn Chamaeropsen toch meer spikkels dan anders. In een koudere winter komen ze bij mij er altijd puntgaaf uit.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: palmen schimmels

Berichtdoor johny op 07 mei 2022 12:32

Vandaag nog een blad preventief van een phoenix canariensis verwijderd denk dat dit PESTALOTIOPSIS schimmel is.
Deze zou het makkelijkst in de palm dringen bij beschadiging (door mens of insect) verspreiding gaat vlugger bij water sproeien en regen zoals de meeste schimmels.
Bijlagen
20220507_113547 (Middel).jpg
20220507_113547 (Middel).jpg (453.64 KiB) 3565 keer bekeken
20220507_113609 (Middel).jpg
20220507_113609 (Middel).jpg (393.02 KiB) 3565 keer bekeken
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: palmen schimmels

Berichtdoor johny op 16 aug 2022 22:46

Nogmaals een palm preventief bladeren verwijderd wegens schimmel.
Bij aankoop was niets op te merken maar spoedig kwamen er meerdere bladeren met vlekken aan onderkant bovenkant was net alsof deze verbrand waren stond goed beschut en er was geen vrieskou .
Mischien een stress overgang van serre naar buiten wie weet.
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: palmen schimmels

Berichtdoor lapalmeraie op 17 aug 2022 08:53

De tekst uit de eerste post komt van mijn site / EHBO handleiding voor palmen.
Nu is die tekst natuurlijk zeer laagdrempelig geschreven juist om ze toegankelijker te maken voor de doorsnee palmbezitter (zeker niet altijd ervaren liefhebbers) waarvoor zo'n uitgebreid studierapport veel te diepgaand is.
Ik heb mij dan ook beperkt tot een korte alinea per meest voorkomende problemen met de meest voor de handliggende oorzaak.

Bij de Chamaerops zijn de zwarte vlekken een typisch symptoom voor een te natte winter. Niet voor niets duiken deze vlekken net na de winter weer massaal op. Er staat overigens ook niet dat de vlekken veroorzaakt worden door wortelschade, wel dat wortelrot in natte omstandigheden óók een zorg kan zijn. ;)

Drooghouden is zeker een optie maar bij volledig inpakken moet je al ervaring hebben om het niet erger te maken door gebrek aan luchtcirculatie. Nogmaals, merendeel van mijn lezers zijn newbies. :D

Hoe de schimmel zich juist verspreidt is inderdaad niet zo heel duidelijk. Een passieve sapstroom hoeft voor een actief groeiende schimmel overigens geen beperking te zijn lijkt mij. Het verwijderen van de bladeren met symptomen lijkt me overigens ook niet nodig. Ik zie bijvoorbeeld dat de nieuw gevormde, gezonde bladeren, niet via contact besmet worden.

Het is overigens ook interessant om te zien hoe palmen in hun natuurlijke habitat ook niet altijd piekgave bladeren hebben. Diegene die wel eens op de Canarische eilanden geweest zijn zullen zich vast die vele Phoenixen herinneren met toch wel links en rechts een gehavend blad. Het streven naar een palm met enkel maar supergave bladeren lijkt me dan ook een verloren zaak. Een bruine bladpunt links of rechts is m.i. geen reden tot paniek. Zolang het totaalbeeld maar gezond oogt.

Daarnaast zijn er nog andere redenen waardoor er bruine/droge vlekken op een blad kunnen ontstaan. Denk aan een beschadiging of het begin van het op natuurlijke wijze afstoten. Door het blad telkens vroegtijdig te snoeien ontneem je de palm zo ook de nodige energie en je blijft daarnaast natuurlijk zitten met relatief kale palmen.
Voor de Phoenix is bv vooral de fusariose een probleem, maar die heb ik in onze contreien eigenlijk nog niet gezien.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten