De rode palmkever wordt een enorme ramp !

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: De rode palmkever wordt een enorme ramp !

Berichtdoor Itrme op 31 dec 2015 12:19

Misschien een beetje cru om te zeggen... Maar misschien is het beter om de palmkever maar gewoon zijn gang te laten gaan. Op het moment dat alle palmen die groot genoeg zijn om als voedsel te dienen voor de keverlarven weg zijn dan lost het probleem zich vanzelf op.

Anders zouden er echt grove maatregelen genomen moeten worden en dat zie ik niet gebeuren....
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: De rode palmkever wordt een enorme ramp !

Berichtdoor Rob op 31 dec 2015 13:32

Niet helemaal denk ik. Het probleem is niet beperkt tot Phoenix en ook niet tot alleen zuid europa. Alle warmere oorden hebben er inmiddels al melding van gemaakt, en nog niet zolang geleden is een incidentele waarneming gedaan in Noord Brabant...

In Griekenland is al melding gemaakt van een reeks andere soorten die ook aangetast zouden worden.
Dit impliceert waarschijnlijk dat als de Phoenixen "op"zijn, dat de andere palm soorten dan aan de beurt zijn...minder lekker, maar je zou maar honger hebben!

Bestrijding is echt nodig, en gebeurt ook. Nu zijn landen als Portugal en griekenland niet het schoolvoorbeeld van organisatorisch talent, maar in sommige landen word fors gewerkt aan preventie/besrijdings programmas (ook met chmsiche middelen en vallen) en word onderzoek gedaan naar bijv feromonen etc.

Bio Palm Zegt me niets overigens...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: De rode palmkever wordt een enorme ramp !

Berichtdoor fordbully op 01 jan 2016 09:19

Ik ken in spanje ook al gevallen van de Washingtonia die vol larven zitten
fordbully
Bedrijven
 
Berichten: 902
Geregistreerd: 03 nov 2010 17:30
Woonplaats: Gruitrode
25 bedankjes

Re: De rode palmkever wordt een enorme ramp !

Berichtdoor lapalmeraie op 14 jan 2016 13:52

Als antwoord op de vraag; Biopalm is enkel te verkrijgen voor professionals.

In dit artikel vind je contactgegevens.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie/2014/09/palmmot-palmkever-bestrijden/

Zelf kun je wel aan de slag met endotherapie, daarvoor zijn er in het Zuiden wel nog producten te koop op de particuliere markt.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: De rode palmkever wordt een enorme ramp !

Berichtdoor daniell op 28 jun 2016 19:41

Is het niet gewoon verloren zaak? Zouden we niet de wet van Darwin moeten navolgen? Zou men eigenlijk niet gewoon op de plek van elke dode palm kever- en motbestendige palmen moeten planten? Ik heb gelezen dat Trithrinax Campestris en Trithrinax Acanthocoma volledig immuun zijn evenals Butia Yatay. Dan hebben we in elk geval twee bestendige handpalmen en een bestendige vederpalm, zij het helaas dat beide zeer langzaam groeien en het jaren gaat duren eer ze een grootte hebben bereikt die daadwerkelijk het 'oude gevoel' terugbrengen in het Middelandse zeegebied. Overigens schijnt Washingtonia Robusta ook redelijk resistent te zijn (niet Filifera). Of is het zo dat uiteindelijk deze palmen ook aan de beurt zullen zijn als de kever en de mot bij gebrek aan beter geen andere palmen kunnen eten? Wat denken jullie? Ik las ergens dat men ook poogt nietgeïnfecteerde 'buren' van geïnfecteerde Phoenix palmen extra probeert voort te planten, hopende dat men immuniteit kan kweken. Hoewel daar wel heel veel jaren over zullen heengaan.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: De rode palmkever wordt een enorme ramp !

Berichtdoor daniell op 28 jun 2016 19:55

https://goo.gl/maps/RSx4N5AEX632

Jubaea Chilensis in Perpignan, rustig meer dan honderd jaar oud. In September 2014 waren ze allemaal intact. Juni 2015 is er één zonder bladeren. Aangevallen door de mot of de kever? Ben benieuwd hoe deze prachtpalmen er dit jaar aan toe zijn. Hopen dat het meevalt.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: De rode palmkever wordt een enorme ramp !

Berichtdoor lapalmeraie op 29 jun 2016 08:39

Bedoel je op dat pleintje: Place Fraçois Arago? Dat zijn canariensissen. Kon zo snel geen Jubaea ontdekken? Eentje is inderdaad duidelijk al kaal op street view (links achter).
Zo jammer. Perpignan ligt zowat op de grens van het gebied waar zowel de kever als de mot huishoudt. Je zou van dichtbij moeten kijken om te weten welke de dader is. Dikke kans echter dat het de kever betreft hier.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: De rode palmkever wordt een enorme ramp !

Berichtdoor plantinjetuin op 29 jun 2016 23:12

daniell schreef:Is het niet gewoon verloren zaak? Zouden we niet de wet van Darwin moeten navolgen? Zou men eigenlijk niet gewoon op de plek van elke dode palm kever- en motbestendige palmen moeten planten? Ik heb gelezen dat Trithrinax Campestris en Trithrinax Acanthocoma volledig immuun zijn evenals Butia Yatay. Dan hebben we in elk geval twee bestendige handpalmen en een bestendige vederpalm, zij het helaas dat beide zeer langzaam groeien en het jaren gaat duren eer ze een grootte hebben bereikt die daadwerkelijk het 'oude gevoel' terugbrengen in het Middelandse zeegebied. Overigens schijnt Washingtonia Robusta ook redelijk resistent te zijn (niet Filifera). Of is het zo dat uiteindelijk deze palmen ook aan de beurt zullen zijn als de kever en de mot bij gebrek aan beter geen andere palmen kunnen eten? Wat denken jullie? Ik las ergens dat men ook poogt nietgeïnfecteerde 'buren' van geïnfecteerde Phoenix palmen extra probeert voort te planten, hopende dat men immuniteit kan kweken. Hoewel daar wel heel veel jaren over zullen heengaan.

als je dit doet heb je weer overal de zelfde palmen staan en waar veel van het zelfde staat verschijnt vanzelf weer een nieuwe plaag
plantinjetuin
 
Berichten: 230
Geregistreerd: 04 jul 2010 22:41
Woonplaats: luttelgeest
12 bedankjes

Re: De rode palmkever wordt een enorme ramp !

Berichtdoor lapalmeraie op 30 jun 2016 11:31

Het beste is om de natuurlijke vijand te vinden en in te zetten.
In Zuid-Ameria (habitat Palmmot) en in India (habitat palmkever) vormen ze vrijwel geen probleem bij mijn weten.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: De rode palmkever wordt een enorme ramp !

Berichtdoor FreekB op 14 aug 2018 06:22

Ik heb in onze tuin enkele Bismarckia nobilis staan. Één is er dood gegaan en een tweede ziet er ook slecht uit. Dit komt omdat ze door de Rode palmkever – Rhynchophorus ferrugineus zijn "besmet". Nu heb ik enkele maanden geleden de palmen laten inspuiten. Onderin de stam werd een gat geboord en daar werd een rode vloeistof in gespoten met een lange naald.
En nu "lijkt" het dat er verbetering in zit, zie foto's. De fles waar de vloeistof in zat had geen etiket dus ik heb geen idee wat het geweest kan zijn.
Ik hoop dat de komende maanden meer vooruitgang zal wezen.

IMG_2818.jpg
Afgedicht boorgat.
IMG_2818.jpg (50.95 KiB) 3739 keer bekeken


IMG_2819.jpg
Aangetaste bladeren.
IMG_2819.jpg (39.27 KiB) 3739 keer bekeken


IMG_2820.jpg
Aangetaste bladeren.
IMG_2820.jpg (45.36 KiB) 3739 keer bekeken


IMG_2821.jpg
Nieuw blad.
IMG_2821.jpg (44.74 KiB) 3739 keer bekeken


IMG_2822.jpg
Nieuw blad.
IMG_2822.jpg (41.65 KiB) 3739 keer bekeken
FreekB
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 28 dec 2017 05:44
Woonplaats: Phimai, Thailand
3 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten