voeding

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

voeding

Berichtdoor christian op 20 mei 2009 21:06

hoi,
wie weet waar ik ijzerchelaat en magnesium produkten kan kopen voor de palm. kan mij iemand dan ook precies uitleggen waarvoor ze precies voor dienen. ik weet het wel ongeveer maar niet correct. ik woon in nederland maar ik kan het nergens verkrijgen. wel voeding voor palmen maar daarzit het meestal niet in.

mvg chris
christian
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 apr 2009 17:35
Woonplaats: etten-leur
1 bedankjes

Re: voeding

Berichtdoor lapalmeraie op 20 mei 2009 23:43

Hallo Chris

Een palm heeft natuurlijk voedingstoffen nodig om te groeien.
Magnesium en ijzer zijn enkelen van de benodigde voedingstoffen.
Deze zitten in de klassieke meststoffen verwerkt, maar soms kan het nodig zijn om eens een extra dosis te geven in een zuiverder vorm. IJzerchelaat bijvoorbeeld indien de bladeren gelig zijn.

Je kunt deze producten volgens mij wel vinden in het betere tuincentrum.
In Nederland lijkt me Intratuin wel een kanshebber.

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: voeding

Berichtdoor TropiRo op 21 mei 2009 01:01

De enige kans om ijzerchelaat of magnesium te vinden is in de welkoop winkel (ff googlen)
Wat ook heel erg goed is voor een uitgebreide voeding voor palmen is gazonmest, dit is wel makkelijk overal te verkrijgen.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: voeding

Berichtdoor Pater-ik op 22 mei 2009 09:51

Hallo,
Er bestaat palmvoeding deze heb ik gevonden bij exogarden 1 gram poeder in 1L regenwater(want kraantjeswater bevat teveel kalk) is goed voor 1L palmvoeding dit moet/mag om de 14 dagen gegeven worden. Deze zit in een potje en weegt 950 gram dus voeding voor een hele tijd.
Ook bestaat er palmbooster op de markt dit is en ik citeer "a rich blend of naturel growth enhancers and vitamins designed to promote vigorous growth in palms." Dit wordt samen gegeven met mest
Grtjs Patrick
Avatar gebruiker
Pater-ik
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 05 maart 2009 11:27
Woonplaats: Liedekerke
23 bedankjes

Re: voeding

Berichtdoor lapalmeraie op 22 mei 2009 10:39

Heeft er iemand ervaring met zo'n palmbooster? Ik wordt namelijk altijd een beetje achterdochtig van zulke "magische" producten ;)

Ivm met regenwater vs kraantjeswater:
Ik geef zelf ook regenwater aan de palmen die buiten staan maar tijdens de wintermaanden gewoon kraantjeswater. Uit luiheid zeg maar :lol:
Ik liet me echter onlangs vertellen dat regenwater ook niet meer zo ideaal is wegens de luchtvervuiling (= zuur). Daarbij lijkt een beetje kalk me ook niet zo heel slecht. Het gazon moet je immers ook bekalken. Dus door beiden een beetje af te wisselen hoop ik een gezonde balans te vinden.

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: voeding

Berichtdoor TropiRo op 22 mei 2009 15:59

Ik heb reeds 3 jaar ervaring met palmbooster en ben er erg over te spreken. Palmbooster is meer om een beter wortelsysteem te creeren en wortels sneller te laten aanslaan, je moet alleen heel erg uitkijken met de dossering vanwege verbranden van de wortels, enige nadeel aan het spul is dat het enorm stinkt :?

Palm mest als korrels ( blauw, roze enz) is een kunstmest en dat werkt ook goed maar daar moet je ook heel erg mee uitkijken met de dossering.

Dan heb je natuurlijk ook nog de organische mest, gewone gedroogte koemest of de korrels.

Gazonmest (organisch) is de meest uitgebalanceerde mest voor palmen want daarin zitten diverse voedings middelen: mest, kalk, sporen enz.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: voeding

Berichtdoor Pater-ik op 23 mei 2009 10:48

TropiRo schreef:Ik heb reeds 3 jaar ervaring met palmbooster en ben er erg over te spreken. Palmbooster is meer om een beter wortelsysteem te creeren en wortels sneller te laten aanslaan, je moet alleen heel erg uitkijken met de dossering vanwege verbranden van de wortels, enige nadeel aan het spul is dat het enorm stinkt :?
Gr, Ro


Inderdaad, het wordt meestal gebruikt na de winter om de activering van de wortels te bevorderen, helemaal niet slecht maar doseren is de boodschap net zoals met alle meststoffen, " overdaad schaad". De verhouding van palmbooster is 1 ml op 1 liter water. Ik gebruik hiervoor een spuit om de hoeveelheid af te meten, handig en nog geen problemen mee gehad :D
Grtjs Patrick
Avatar gebruiker
Pater-ik
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 05 maart 2009 11:27
Woonplaats: Liedekerke
23 bedankjes

Re: voeding

Berichtdoor TropiRo op 23 mei 2009 13:48

Ik gebruik de palmbooster ook in combinatie met neem coir om te zaaien en om zaailingen over te potten en moet zeggen zodra ik de zaailingen in die samenstelling zet dat ze een explosieve groei meemaken. In combinatie met neem coir gebruik ik alleen 2ml per liter.

Voor de mensen die neem coir niet kennen: neem coir is een samengeperst blok wat je moet oplossen in water, het blok is net zo groot als een baksteen en als je die in een emmer met water zet dan wordt het ongeveer 5 liter grond. Neem coir is puur organisch en bevat geen bacterieen (geen schimmels), dus je hoef geen ontsmettings middelen of de magnetron te gebruiken. De palmbooster die ik bij het water gooi wordt opgenomen door de neem coir en zit dus in de grond die vrij komt en dus meteen een voedings middel om de plant/ zaailing goed te laten groeien.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: voeding

Berichtdoor lapalmeraie op 24 mei 2009 22:53

Klinkt goed Ro! Kun je dat neem coir gewoon in het tuincentrum kopen?
Zijn die tabletten die in zaaikits zitten ook daarvan? Dat is hetzelfde principe nl.

groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: voeding

Berichtdoor TropiRo op 24 mei 2009 23:20

Ik ben het nog niet tegengekomen bij tuincentrums alleen bij kwekers/ zaden verkopers. Ik haal het bij www.exogarden.nl en zon'n blok kost 1, 50 euro. Het principe is hetzelfde als die tabletten alleen is het een andere samenstelling.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten