Is dit bladluis?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Is dit bladluis?

Berichtdoor Christophe op 29 dec 2008 16:43

Hallo,

Ik heb het geluk om weinig tot geen schimmels of bladluis te hebben op mijn exotische plantjes, maar net vond ik toch beestjes die niet thuishoren op mijn strelitzia. Is dit een soort bladluis? De zwarte ken ik maar dit lijken wel rode. De beestjes hebben een beetje de kleur van rode mieren.

Wat kan ik hier aan doen? Beetje zeepwater, of beter naar de winkel om speciale (liefst biologische) middeltjes?

Alvast bedankt voor de hulp ;)
Bijlagen
bladluis.png
bladluis.png (365.27 KiB) 6767 keer bekeken
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Is dit bladluis?

Berichtdoor Toon op 29 dec 2008 18:11

hallo,

ik weet zelf niet wat het is omdat ik zelf nog niet veel ervaring heb met ziektes en schimmels. maar de courante ken ik wel een beetje. als het rode beestjes zijn is het volgens mij spint of rode spin. wat je hier kan tegen doen weet ik niet maar volgens mij kan zeepwater geen kwaad. ik zou toch maar even wachten tot er anderen hun gedacht over zeggen want ben er echt niet zeker van.
(zou ook roest kunnen zijn. ziet ook rood. maar weet het niet zeker zou ook iets helemaal anders kunnen zijn.)

groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Is dit bladluis?

Berichtdoor Christophe op 29 dec 2008 18:46

Hallo Toon,

Wel, enerzijds is het rood (maar dit lijkt niet te bewegen of zo) en anderzijds zie ik wat lijkt op kleine vliegjes. Dit zie je ook bovenaan de foto. Die kleine langwerpige witte 'vliegjes'.

Misschien nog iemand een ideetje?

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Is dit bladluis?

Berichtdoor paul op 29 dec 2008 19:46

Hallo,
misschien is het gewoon "witte vlieg". Voor al die kleine insecten gebruik ik Confidor 200 van Bayer.
Groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Is dit bladluis?

Berichtdoor Toon op 31 dec 2008 00:01

hallo,

het is misschien wel een goed middel maar ik ben geen voorstander van chemische middelen. op school leren we wel dat het allemaal veilig is en zo. er is nog nooit iemand dood gegaan van chemische middelen en dat is voldoende voor sommige (de meeste) het is makkelijk en het werkt snel. ik ben er voorstander van als je het niet anders kan oplossen of als het echt te veel werk is. maar wat sommige (weer de meeste) niet weten is dat je van deze middelen van alle neveneffecten kan hebben. een voorbeeld: fruitkwekers. op school hoor ik altijd zeggen dat bijna elke fruitkweker dochters heeft. waarom? het antwoord is simpel. de sproeistoffen tasten de mannelijke cellen aan (XY) omdat deze zwakker zijn dan de vrouwelijke (XX). het is maar zoals je het bekijkt. je gaat er niet van dood maar zo gezond vind ik het niet. binnenkort komt er meer informatie over pesticide en herbicyde gebruik op mijn webblog en het is niet om te lachen hoor!!!
ik heb ook de mening dat het wel de moeite waard is om nieuwe leuke ideën te zoeken om ziektes te verwijderen. het is leuk als je oude boeken over fruit leest. daar staat veel nuttige informatie in. als je met Biologische telers spreekt kom ook zeer veel nieuwe en verrassende dingen te weten. dat maakt de hobby toch veel leuker vind ik. je neemt wat planten uit de tuin of ergens langs de kant van de weg, je gaat deze thuis koken of je maakt er iets van en je geeft dit aan je planten en je ziet dat ze er veel beter van worden. dat vind ik persoonlijk veel leuker dan naar een tuincentrum te gaan en te vragen welk product je op je planten kan spuiten zodat de beestjes dood zijn. goed als het echt niet anders kan of als je echt niet weet wat je er tegen kan doen.
dat is mijn mening en iedereen is vrij wat hij wil doen natuurlijk. maar het zou misschien wel leuk zijn dat de oude gewoontes terug naar boven komen en daar kunnen we elkaar misschien bij helpen en dan heeft iedereen er baat bij.

groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Is dit bladluis?

Berichtdoor Christophe op 27 jan 2009 21:02

Ik heb een beetje afwasmiddel in een Febreze spuitbusje gedaan (febreze was op natuurlijk :) ) en vervolgens dit op de strelitzia gespoten. Alle rode spinnetjes waren dood, maar na één week kwamen ze weer terug. Toen heb ik nogmaals zeepwater erop gespoten, en nu lijkt het helemaal weg te zijn. Ik had eerst met dove zeep getest, maar dit lukte niet.

Er komen inmiddels nieuwe bladeren op de plant, dus het zal allemaal wel in orde komen :D
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Is dit bladluis?

Berichtdoor Toon op 14 feb 2009 21:40

hallo,

dat is super :D
de zeep die je gebruikt zou best natuurlijke zeep moeten zijn. anders kan de plant er serieuze hinder van onder vinden en soms zelfs dood gaan.
het probleem is soms dat planten in een te droge lucht staan door CV en weinig verluchting. als je je febreze bus goed uitspoelt zodat er geen zeep meer in zit kan je er ook water in doen en dan je planten besproeien zodat de RV omhoog gaat en dat is alleen maar goed voor de planten.
ik heb het eerst zo gedaan maar ben na een tijdje toch overgeschakeld op een iets meer proffesionelere sproeibus. ze koste maar 12.50 euro en had ze in de colruyt gevonden. je kan er ook altijd eens gaan kijken.
het is ook handig om kleine potjes (of zaailingen) water te geven. de grond begint niet om te woelen en je hebt toch voldoende water gegeven. enige nadeel is dan wel dat je vrij lang aan het spuiten bent maar als je er een met een pompje koopt dan kan je het slotje vast zetten, dan word je niet zo moe ;)

groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Is dit bladluis?

Berichtdoor Christophe op 15 feb 2009 00:35

Hallo Toon,

De plant ziet er momenteel niet zo denderend goed uit :? maar ik denk niet dat hij kapot is. Maar ik zal alvast een sproeiertje kopen, en met gewoon water er eens op spuiten. (dat bedoelde je toch hé?)

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Is dit bladluis?

Berichtdoor Toon op 18 feb 2009 22:02

hallo,

water zorgt er voor dat de RV (de relatieve luchtvochtigheid) omhoog gaat en dat zorgt er voor dat zeer veel planten minder aantasting krijgen van insecten. doordat planten binnen staan en de centrale verwarming de lucht droog maakt komen er makkelijk beestjes op de planten binnen. door te besproeien is de kans veel minder dat je beestjes krijgt. het is dan inderdaad sproeien met gewoon water.

groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Is dit bladluis?

Berichtdoor Christophe op 19 feb 2009 00:41

Ow dat wist ik niet dat je door te sproeien met water, minder kans op beestjes hebt. Normaal heb ik er gelukkig geen last van, maar deze winter zaten er blijkbaar toch wat op de planten. Nuja, zo leren we weer iets bij :D
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten