Trachy F. binnen gezet

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Trachy F. binnen gezet

Berichtdoor funeralroosjes op 02 nov 2012 19:36

Hallo iedereen,

Ik heb net voor de vorst het vorige weekend mijn Trachy binnen gezet (dus staat nu een week binnen) en ik heb ondervonden dat er pressies een soort schimmel (witte kleur) op het zand komt, is dit normaal en gaat dit weg? toen de trachy buiten stond heeft hij veel regen moeten verwerken dus het zand was nat toen ik hem binnen zette. er zitten gaten in de pot dus water kon altijd weg.

heeft iemand een verklaring?

Mvg,
Nicola.
funeralroosjes
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 17 sep 2012 22:38
Woonplaats: Temse
1 bedankjes

Re: Trachy F. binnen gezet

Berichtdoor Marc_S op 02 nov 2012 21:16

Zet die palm weer naar buiten en haal hem naar binnen als we echt een vorst periode krijgen.
Van een nachtvorstje hebben ze echt geen last en harden ze alleen van maar af.
Bij een langere vorstperiode hoef je hem niet eens binnen te zetten maar gewoon in de schuur waar hij vorstvrij blijft of zorg ervoor dat de kluit niet bevriest en dan kan hij wel vorst verdragen.
Haal hem trouwens nooit naar binnen als de kluit bevroren is, op het moment dat de bladeren e.d. ontdooit zijn gaan deze bij hogere temperaturen weer verdampen maar de wortels kunnen dan geen water leveren en de palm verdroogd.
Mijn palmen ,groot en klein staan nog allemaal buiten en blijven daar zolang het kan.


Marc
Marc_S
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: Trachy F. binnen gezet

Berichtdoor JmC4c op 03 nov 2012 10:25

Ja, plaats deze gerust buiten. ;)
Ik ga ze pas tijdens een aanhoudende vorstperiode (vanaf -3 en vriesweer tijdens dag en nacht) even binneplaatsen en bij het verdwijnen of verminderen van de vorstperiode mogen deze terug naar buiten.
Volgend jaar worden sommigen in de volle grond aangeplant, dus wil ik er geen zwakke palmen van maken.
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Trachy F. binnen gezet

Berichtdoor daniell op 27 nov 2016 20:42

Is nachtvorst van -4 tot -6 voor een Trachy in pot tegen de gevel beschut met overdag zon ook risky? Of kunnen ze dat wel aan? Ik vraag me af in hoeverre de pot zal bevriezen. Ik kan hem alleen op kamertemperatuur binnenzetten. Dat is ook niet ideaal, of zou hij dat verschil voor een nachtje wel aankunnen?
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Trachy F. binnen gezet

Berichtdoor draco op 27 nov 2016 21:53

daniell schreef:Is nachtvorst van -4 tot -6 voor een Trachy in pot tegen de gevel beschut met overdag zon ook risky? Of kunnen ze dat wel aan? Ik vraag me af in hoeverre de pot zal bevriezen. Ik kan hem alleen op kamertemperatuur binnenzetten. Dat is ook niet ideaal, of zou hij dat verschil voor een nachtje wel aankunnen?


Ik heb grote Chamaerops en Trachycarpus in kuipen. Voor een nachtvorst tot -7°C haal ik ze niet naar binnen maar wikkel oude dekens of een fitnessmat om de kuipen. Hierdoor wordt de kans op bevriezing van de kluit verkleind of tenminste lang genoeg vertraagd.
Verhuisdekens die bij de bouwmarkt worden verkocht à € 5 zijn een nuttige en duurzame investering.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6750
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachy F. binnen gezet

Berichtdoor Dennis_S op 27 nov 2016 22:07

Graaf anders de pot even in de grond, beetje blad eromheen over de kluit...dan bevriest deze ook voorlopig niet.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten