Palmexotica updates

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Palmexotica updates

Berichtdoor Jozef op 15 maart 2015 21:26

Leuk om de ontwikkeling van je tuin door de jaren heen te zien. Mooi gedaan. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Palmexotica updates

Berichtdoor lapalmeraie op 16 maart 2015 11:25

Gaaf! :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Palmexotica updates

Berichtdoor Edwin W op 25 aug 2017 11:52

Even een nieuwe reactie in dit dagboek. Ik heb... geen updates op mijn site... :(
Wat ik wel heb, is een aantal recente foto's (23-8-2017) van hoe de tuin er nu uitziet :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bezoek ook eens Palmexotica
Avatar gebruiker
Edwin W
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 06 sep 2009 21:33
Woonplaats: Enschede
16 bedankjes

Re: Palmexotica updates

Berichtdoor yme op 25 aug 2017 13:35

dank voor de update!

prachtige phoenix roebelenii. Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik heb begrepen dat deze plant nogal gevoelig is voor verbranding in de lente. En überhaupt liever halfschaduw heeft: op de foto lijkt het alsof deze plant in de volle zon staat.

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Palmexotica updates

Berichtdoor Edwin W op 25 aug 2017 16:34

Dank je wel voor je reactie Yme!

Het klopt dat mijn roebelenii in de volle zon staat. 8-)
De P. roebelenii moet je eerst laten wennen aan zonlicht, dan kunnen ze heel goed in de volle zon.
Als de plant in de lente weer naar buiten gaat, dan zet ik hem de eerste twee weken onder een dubbele laag vliesdoek :happy_thai: . Dat heb ik ook wel eens korter gedaan, maar dan krijg je toch flink verbrandde bladeren... Het liefst haal je het doek dan pas weg op een bewolkte dag.
Bezoek ook eens Palmexotica
Avatar gebruiker
Edwin W
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 06 sep 2009 21:33
Woonplaats: Enschede
16 bedankjes

Re: Palmexotica updates

Berichtdoor yme op 25 aug 2017 16:49

De P. roebelenii moet je eerst laten wennen aan zonlicht, dan kunnen ze heel goed in de volle zon.
Als de plant in de lente weer naar buiten gaat, dan zet ik hem de eerste twee weken onder een dubbele laag vliesdoek


that's it?
hmmm.. klinkt toch veelbelovend! Als ik nog meer vragen mag: wanneer gaat de palm naar buiten? En wat zijn ongeveer de minimum nacht temperaturen die deze palm bij jou dan te verduren krijgt?

btw: nu ik wat beter kijk: is de stam gestript? Normaal gesproken vind ik de stam echt bijzonder lelijk om de een of andere reden. Maar zo zonder haren vind ik het dan weer zeer fraai :mrgreen:

Edit: wikkel je het vliesdoek geheel om de kroon of bouw je een dakje, zodat er wel licht van de zijkant op de bladeren kan vallen?

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Palmexotica updates

Berichtdoor Edwin W op 25 aug 2017 18:59

Ja, thats it, maar...
Phoenix roebelenii is wel heel gevoelig voor koude, daar moet je wel goed rekening mee houden. Deze palm zou ik ten alle tijde vorstvrij houden!
Meestal haal ik eind maart/begin april de palm naar buiten, maar hierbij let ik wel goed op de weersvoorspelling. Alleen als er op korte en lange termijn geen koude en weinig of geen regen voorspeld wordt doe ik de plant naar buiten. Eenmaal buiten moet de palm twee weken acclimatiseren onder een dubbele laag vliesdoek (zolang er maar geen direct zonlicht op de bladeren komt). Ik doe het vliesdoek er als een tentje boven, zodat de bladeren gewoon open staan en licht ontvangen (anders heeft het geen zin).

De stam heb ik inderdaad gestript, met een stanley mes. Is wel heel wat werk, maar anders vindt ik de palm niet mooi. ;)

Overigens moet ik nodig de palm verpotten, omdat die zichzelf helemaal uit de pot drukt.
Bezoek ook eens Palmexotica
Avatar gebruiker
Edwin W
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 06 sep 2009 21:33
Woonplaats: Enschede
16 bedankjes

Re: Palmexotica updates

Berichtdoor yme op 25 aug 2017 20:31

dank je wel voor je uitgebreide antwoord!
zou zomaar kunnen dat ik er volgend jaar ook 1 heb :mrgreen:

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Palmexotica updates

Berichtdoor draco op 26 aug 2017 01:03

Phoenix roebelenii heeft zelfs moeite met vorstvrij. Ik heb vergeefs en bij herhaling geprobeerd deze in de koude kas te overwinteren. Een langdurig verblijf bij temperaturen net boven het vriespunt zijn vermoedelijk even schadelijk als een kortdurende vorst. Overwinteren bij 5 - 10°C is naar mijn mening het meest ideaal.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Palmexotica updates

Berichtdoor Edwin W op 26 aug 2017 08:38

Draco, daar heb je wel een punt. Overwinteren is inderdaad een ander verhaal. Ik overwinter al mijn planten in een onverwarmde buitenkamer (onderste verdieping van hobby woning), daar wordt het zelden kouder dan 10°C en blijft het zowiezo warmer dan 5°C. 8-)
Bezoek ook eens Palmexotica
Avatar gebruiker
Edwin W
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 06 sep 2009 21:33
Woonplaats: Enschede
16 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten