Palmexotica updates

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Palmexotica geupdate oa met Livingstona

Berichtdoor draco op 06 jan 2014 18:20

Edwin W schreef:Dank jullie wel! :mrgreen:

@Esther: Het klopt dat Serenoa (en enkele andere geslachten) nog niet werkt. die pagina's heb ik namelijk nog niet gemaakt...

@Jozef: De Albizia is inderdaad echt een geweldig mooie boom! :)

@draco: een quote van mijn site: "De naam Livistona vereerd de 17e eeuwse baron van Livingston, Patrick Murray." De topictitel zal ik aanpassen :P .


Dan zijn er zeker in de loop der eeuwen een aantal letters zoekgeraakt :)
Wellicht is het ontstaan door een spelfout gemaakt door de auteur van bijgaand artikel, waar in de verwijzing al gesproken wordt over Patrick Murray, Baronis de Livistone

http://www.biodiversitylibrary.org/item ... 6/mode/1up

Genoemde Patrick Murray was een pionier in de botanie en dat verklaart de naamsverwijzing:
http://en.wikipedia.org/wiki/Patrick_Mu ... rd_Elibank (de opvolger 2e alinea).

groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Palmexotica geupdate oa met Livistona en Serenoa

Berichtdoor Edwin W op 06 jan 2014 19:37

@ Gouden HandPalm: Dank je voor het testen! Helaas zijn spelling en grammatica niet mijn sterkste kant. ;) Ik haal de tekst bijna altijd door de check van Word. Helaas kijkt Word niet naar 'd' of 't'. Weid ipv wijd is idd een leuke! :lol:

@Han: mijn bron is Engels (An Ecyclopedia of Cultivated Palms), maar aangezien Livingston in de UK ligt, lijk mij "baron van Livingston" een juiste vertaling. :)
Bezoek ook eens Palmexotica
Avatar gebruiker
Edwin W
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 06 sep 2009 21:33
Woonplaats: Enschede
16 bedankjes

Re: Palmexotica geupdate oa met Livistona en Serenoa

Berichtdoor draco op 07 jan 2014 02:40

Ik verbaasde me alleen over de naamsverandering van Livingston in Livistona. Het lijkt me niet gebruikelijk dat bij Latijnse namen bij een vernoeming ter ere van een verdienstelijk persoon, diens naam wordt verbasterd? Vergelijk Lord Howe met Howea, Wallich met Wallichia of -wallichiana. De geslachtsnaam Livistona zou dus Livingstona (of Livingstonea) moeten luiden. :roll:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Palmexotica geupdate oa met Livistona en Serenoa

Berichtdoor Gouden HandPalm op 07 jan 2014 09:54

Het is zelfs nog erger: over het hele Internet (zelfs op gerenommeerde botanische sites) vind je 4 naamsvormen van dezelfde plant:

- Livingstona
- Livingstonia
- Livistona
- Livistonia

Het Latijn kent de uitgang -ing niet, maar ook de uitgang -ich zoals in Wallichia niet. Dus dat kan de reden niet zijn dat Living- veranderd is in Livi-

De soortnaam kan zowel op -a eindigen als op -ia (bomen zijn vrouwelijk in het Latijn). Vergelijk bv Howea naast bv. Pritchardia of Wallichia. Maar ondersoortnamen eindigen op -ius of -ianus als die ondersoort naar een persoon vernoemd is (de vrouwelijke vorm is dan -ia of -iana). In de genitivus (2e naamval) wordt dat dan -ii zoals in Verschaffeltii (bv. de Hyophorbe van Verschaffelt) of Wrightii (bv. de Acoelorhaphe van Wright). Die genitivus van de -ia of -iana vorm is in het Latijn op zich overbodig: de palm zou ook gewoon Hyophorbe Verschaffeltia of Verschaffeltiana kunnen heten.

Om het nog verwarrender te maken gebruiken ze bij ondersoortnamen vernoemd naar vrouwen niet -ia of -iana maar gewoon de genitivus van de naam bv. 'de Archontophoenix van Alexandra' is niet Archontophoenix alexandria of alexandriana geworden maar gewoon Alexandrae, wrsch. om verwarring met de Egyptische stad Alexandrië te voorkomen.

Ik denk inderdaad dat Livistona een verschrijving is van Livingstona. Misschien is die schrijffout al heel oud en daarom ingeburgerd. Het lijkt me dat je beide namen kunt gebruiken.

Omdat soortnamen dus zowel -a vormen als -ia vormen kennen, zijn alle vier de namen voor de Livistona op zich correct en worden ze begrijpelijkerwijs door elkaar gebruikt.

Maar een beetje verwarrend is het wel. Dat ben ik met je eens.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Palmexotica geupdate oa met Livistona en Serenoa

Berichtdoor draco op 07 jan 2014 11:24

Een zeer verhelderende uitleg, bedankt GHP. Ik vroeg me al af hoe het zat met bijvoorbeeld (Trachycarpus) martianus naar Carl Friedrich Philipp von Martius. Maar dat is me nu duidelijk, bij een ondersoort zou dit waarschijnlijk dan 'martius' worden.


groet,

Han
Laatst bijgewerkt door draco op 07 jan 2014 19:18, in totaal 2 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Palmexotica geupdate oa met Livistona en Serenoa

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jan 2014 14:01

Ziet er weer prima uit Edwin :thumb_up:
Ik heb onlangs trouwens de banners naar Palmvrienden in een nieuw jasje gestoken.
Als je wil kan je de oude banner onder "links" dus updaten ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Palmexotica geupdate oa met Livistona en Serenoa

Berichtdoor Edwin W op 07 jan 2014 18:27

@Niek, dank je wel! Ik heb de banner aangepast.
Bezoek ook eens Palmexotica
Avatar gebruiker
Edwin W
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 06 sep 2009 21:33
Woonplaats: Enschede
16 bedankjes

Re: Palmexotica geupdate oa met Livistona en Serenoa

Berichtdoor Rob op 08 jan 2014 00:38

Super uitleg GHP!
Daar worden we weer veel wijzer van!
En ik maar denken dat ik het redelijk doorhad met mijn 2 jaartjes Latijn. Niet dus. :oops:

Erwin: Hieronder nog een mooie foto van Serenoa repens. Als je een high resolution versie nodig hebt voor op de site, PM me maar!

Rob
Bijlagen
IMG_0249a.jpg
Serenoa repens, Gizella Kopsick Palmetum, Tampa, Florida
IMG_0249a.jpg (265.27 KiB) 4810 keer bekeken

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Palmexotica geupdate oa met Livistona en Serenoa

Berichtdoor Edwin W op 09 jan 2014 19:38

Dank je wel Rob, die foto ga ik zeker gebruiken voor een artikel over Serenoa repens. :thumb_up:
Bezoek ook eens Palmexotica
Avatar gebruiker
Edwin W
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 06 sep 2009 21:33
Woonplaats: Enschede
16 bedankjes

Re: Palmexotica updates

Berichtdoor Edwin W op 19 jan 2014 17:34

Vandaag heb ik weer een nieuwe pagina toegevoegd: Trachycarpus.
Hopelijk vinden jullie het wat. ;)

Dit was de laatste pagina voor de palmgeslachten, ze zijn nu allemaal af! :D
Hierna kan ik weer een reeks verslagen gaan maken over verschillende palmsoorten.
Zijn er nog voorkeuren voor soorten (moeten wel in de volle grond kunnen)? :welkom:
Bezoek ook eens Palmexotica
Avatar gebruiker
Edwin W
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 06 sep 2009 21:33
Woonplaats: Enschede
16 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten