Brighamia insignis (hawaiian palm)

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Brighamia insignis (hawaiian palm)

Berichtdoor Lampenz op 10 okt 2014 14:36

Wat grappig wat ik nu allemaal lees.

Ik heb een jaar geleden een deze boom van mijn vriendin gekregen (dit was de aanzet tot mijn palm gekte). Ik heb hem al die tijd in leven weten te houden en hij groeide als kool. Echter toen het z'n beetje mei begon te worden, stopte het boompje * met groeien. Ik wist maar niet wat ik er aan kon doen, bladeren werden geel en vielen af. Ik schrok ervan, omdat het lente was dacht ik, wellicht moet ik hem in een grotere pot plaatsen, daar hij niet meer groeide. Dit heb ik gedaan, echter loste dat het probleem niet op. Na verloop van tijd heb ik het geprobeerd met variatie in water gift, het enige wat ik hier uit kon opmaken is dat een te hoge water gift leidde tot een hoop ongewenste insecten **. Daarnaast had ik het idee dat het boompje geen wortels meer aanmaakte, en geen vocht meer opnam. Dit omdat ik het boompje met wortels en al zo uit de grond kon pakken.

Ik heb hem tegen beter weten in maar laten staan waar hij stond, zeg maar met het idee daar moet ik binnenkort een andere plant neer gaan zetten. Maar wat schetste mijn verbazing, tijdens de slechtere dagen van augustus leefde het boompje echt helemaal op. Begon weer gezond groen blad te ontwikkelen, de wortels begonnen weer te groeien en ik had het idee dat het wel goed ging komen.

Toen kwam de wat langere nazomer. Ik vermoed dat het boompje hier totaal van door de war is geraakt. Wederom werd het blad geel. En was hij weer terug bij af. Ik heb toen *** de boom andere grond gegeven namelijk een grondsoort met iets meer voeding en meststoffen.

Nu staat het boompje er bij als een soort trofee. Hij heeft nu al 16 nieuwe bladeren aangemaakt. Zeker doordat het boompje veel problemen heeft gekend, en het nu zo goed doet, ben ik erg blij met dit exemplaar. Ik ga er dan ook alles aan doen om hem de "voorspelde lengte van een meter" te laten halen. Mocht er interesse zijn dan zal ik binnenkort wel een foto van plaatsen. Het boompje is nu een kleine 30 cm hoog. met een mooie kruin bladeren.

Mocht hij zo groeien als vorig jaar dan zal daar naar schatting tussen de 10 en 15cm bijkomen dit jaar.

Ben blij om te lezen dat ik nu weet dat hij een omgekeerd seizoen heeft, dit verklaard voor mij een hoop van het gedrag dat het boompje heeft vertoont het afgelopen jaar.

Wordt vervolgt....


*(inmiddels 10cm groter dan na aanschaf)
**(Voornamelijk spint)
***(wederom zuiver op gevoel)
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Brighamia insignis (hawaiian palm)

Berichtdoor bloem1966 op 14 feb 2016 11:46

Ik heb deze palm nu 15 maanden en hij doet het uitstekend, hij had in oktober 2015 , 24 bloemen, :D een prachtig gezicht.
Dat ik hem kocht in november 2014 had hij 8 bloemen.
Ik zet hem om de week in een bak met lauw warm water voor een aantal uren [tussen de 4 en 12 uur] , laat hem uitlekken en dan in de bloempot.
Maar nu gaat hij scheef staan.
Welke aarde moet ik hem geven bij het om potten?
En wanneer moet ik dat doen om de plant niet te beschadigen?
bloem1966
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 14 feb 2016 11:35
0 bedankjes

Re: Brighamia insignis (hawaiian palm)

Berichtdoor bloem1966 op 14 feb 2016 11:54

s.janssen schreef:Ik zoek er al maandenlang een mooi exemplaar maar helaas verkopen ze niet, ook via het internet is het niet gelukt.

Iemand die toevallig van plan is deze plant aan te schaffen er ook 1 voor mij wil meenemen?


Ik weet niet waar je woont. Maar bij Oosterik in Noord Deurningen op de grens bij Nordhorn verkopen ze ze niet al te duur.
bloem1966
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 14 feb 2016 11:35
0 bedankjes

Re: Brighamia insignis (hawaiian palm)

Berichtdoor s.janssen op 14 feb 2016 23:14

Mijn exemplaar staat op een plek met alleen ochtend zon vanaf maart tot oktober en doet het prima. Vorig jaar ook een exemplaar gekocht en zomers buiten gezet maar dat deed de plant geen goed. Lekker binnen houden, weinig water geven en plant doet het geweldig. Ideaal als je weinig thuis bent.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Brighamia insignis (hawaiian palm)

Berichtdoor bloem1966 op 15 feb 2016 07:34

s.janssen schreef:Mijn exemplaar staat op een plek met alleen ochtend zon vanaf maart tot oktober en doet het prima. Vorig jaar ook een exemplaar gekocht en zomers buiten gezet maar dat deed de plant geen goed. Lekker binnen houden, weinig water geven en plant doet het geweldig. Ideaal als je weinig thuis bent.



Zeker weten. een goede plant voor als je weinig thuis bent. Maar zo zijn er meer.
bloem1966
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 14 feb 2016 11:35
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten