Brighamia insignis (hawaiian palm)

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Brighamia insignis (hawaiian palm)

Berichtdoor Devil op 14 jan 2014 22:33

Bij Oh Green! Verkopen ze verschillende formaten van de hawaiiapalm (vulcan palm). Vanaf 5€ tot en met 20€.

Je helpt mee deze plant in leven te houden. Er zijn in het wild maar 7 planten te vinden, geïsoleerd op het eiland Kaua'i, waarmee de Hawaiian Palm een van de zeldzaamste planten op aarde is.

image.jpg
image.jpg (91.01 KiB) 9539 keer bekeken


Ik ga me alvast 1tje kopen! Het leuke is dat hij in de winter groeit, das eens wat anders dan een zomerpalm 8-)
Avatar gebruiker
Devil
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 06 okt 2013 23:24
Woonplaats: Overijse, Vlaams-brabant, belgie
10 bedankjes

Re: Brighamia insignis (hawaiian palm)

Berichtdoor Gouden HandPalm op 14 jan 2014 22:43

Het is een mooi plantje, maar... ik moet je teleurstellen.... het is geen palm. Een brighamia behoort tot de klokjesfamilie (de welbekende campanulae). De bloeiwijze is alleraardigst, maar zo bloeien palmen niet. Die doen het vaak wat minder, zeg maar gerust een beetje knullig, wat bloemen betreft.

Dat ie in her wild op uitsterven staat klopt wel. Dus je dient er een goed doel mee.

Erg leuk plantje en zeker een aanrader om te kopen!

Opa wiki vertelt:

Wetenschappers hebben hangende aan touwen en touwladders de nog overgebleven planten op moeilijk bereikbare plaatsen handmatig bestoven. Zaad dat vervolgens van wilde exemplaren is geoogst, is naar botanische tuinen over de hele wereld verstuurd. Het Nederlandse bedrijf Plant Planet heeft zaden in handen gekregen en is in samenwerking met IUCN een veredelingsprogramma begonnen. Dit heeft als resultaat opgeleverd dat er een selectie is ontstaan die is geschikt voor teelt in kassen. De plant wordt momenteel in de handel onder de naam 'Hawaiian Palm' aangeboden. Een gedeelte van de opbrengst wordt in een fonds gestort met als doel om deze soort en andere bedreigde soorten op Hawaï weer terug te plaatsen in de natuur.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Brighamia insignis (hawaiian palm)

Berichtdoor Devil op 14 jan 2014 22:46

Pff niet te pietje precies he :D vo mij is dat ne palmboom jonguh :lol:

Nee effe serieus. Tis een succulent. Maar ik wil weten hoe donker ik hem mag zetten. Heb wel gelezen dat hij het wel kan verdragen maar in hoeverre weet ik niet.

Meer info hier ook btw: http://www.hawaiianpalm.nl/nederlands/rescue_nl.html
Avatar gebruiker
Devil
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 06 okt 2013 23:24
Woonplaats: Overijse, Vlaams-brabant, belgie
10 bedankjes

Re: Brighamia insignis (hawaiian palm)

Berichtdoor alloo op 15 jan 2014 12:19

Ik heb er hier ook één staan,en het zijn niet de gemakkelijkste planten,ben er ook al regelmatig één kwijt gespeeld,worden in de handel regelmatig aangeboden voor een prikje.De mijne sta in de veranda op de kast bij 20 à 22 graden,de bladeren zijn nu verdord,en ik hoop dat ze het ga halen.

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Brighamia insignis (hawaiian palm)

Berichtdoor Devil op 15 jan 2014 12:35

Ik denk dat hij daar teveel in de zon staat. Lees volgende verzorgingstips:


- De plant is een succulent dus heeft weinig water nodig (veel mensen zijn in de veronderstelling dat het bladerdek juist veel water nodig heeft). Eenmaal per week gieten is voldoende en als de potgrond nog vochtig is, rustig nog een week overslaan. Eenmaal per maand bijmesten gedurende het hele jaar is voldoende. Let echter op dat er niet teveel water wordt gegeven want dit is de enige manier om de plant kapot te krijgen.

- De plant maakt net als een echte palm nieuwe bladeren in de kop aan en stoot de onderste oudere bladeren weer af. Als deze onderste bladeren tekenen van vergeling vertonen gewoon afbreken. Hierdoor ontstaat de karakteristieke “palmenstam”.

- De plant heeft een omgekeerd groeiseizoen, ze groeit namelijk overwegend in de wintermaanden en heeft in de zomermaanden haar rustperiode. Met name bij felle zon kan ze in de zomer makkelijk veel bladeren verliezen, dus in de zomer een beschutte plek (kan zowel in de huiskamer, maar ook heel goed in de tuin). Zelfs als ze al haar blad verliest in de zomer zal ze eenvoudig overleven op de stam. Vanaf augustus begint ze weer volop te groeien.

- De plant bloeit in Oktober met hele mooie, lange gele bloemen. Des te ouder de plant wordt, des te mooier ze bloeit.

- De Hawaii palm kan vrij donker staan, maar groeit in de winter het beste als ze op een lichte standplaats staat.

- De plant groeit naar dat ze ruimte krijgt. Indien elk voorjaar wordt omgepot in een grotere pot kan ze wel tot een meter hoog worden.
Avatar gebruiker
Devil
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 06 okt 2013 23:24
Woonplaats: Overijse, Vlaams-brabant, belgie
10 bedankjes

Re: Brighamia insignis (hawaiian palm)

Berichtdoor alloo op 15 jan 2014 13:00

@ Devil,bij mij is het wel ervaring ,en niet dat ge van internet haalt, en het hier neerschrijft.

http://www.hawaiianpalm.nl/nederlands/care_nl.html


groetjes Fons
Laatst bijgewerkt door alloo op 15 jan 2014 16:59, in totaal 1 keer bewerkt.
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Brighamia insignis (hawaiian palm)

Berichtdoor Devil op 15 jan 2014 13:03

Nee die link heb ik boven ook al vermeld dat ik daar mijn info haal ;)
Zelf heb ik nog geen. Ik moet hem nog gaan halen. Maar als ge geen hulp wil ook al is het van het internet geen probleem. :thumb_up:
Avatar gebruiker
Devil
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 06 okt 2013 23:24
Woonplaats: Overijse, Vlaams-brabant, belgie
10 bedankjes

Re: Brighamia insignis (hawaiian palm)

Berichtdoor s.janssen op 15 jan 2014 18:36

Ik zoek er al maandenlang een mooi exemplaar maar helaas verkopen ze niet, ook via het internet is het niet gelukt.

Iemand die toevallig van plan is deze plant aan te schaffen er ook 1 voor mij wil meenemen?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Brighamia insignis (hawaiian palm)

Berichtdoor Devil op 15 jan 2014 18:40

in oh green in belgie maar das wat ver. Kwil er gerust 1tje meebrengen naar canna banana in mei. Ik wil er gerust al is fotos gaan nemen dat je kan kijken hoe ze eruit zien.
Avatar gebruiker
Devil
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 06 okt 2013 23:24
Woonplaats: Overijse, Vlaams-brabant, belgie
10 bedankjes

Re: Brighamia insignis (hawaiian palm)

Berichtdoor GeL op 19 jan 2014 13:37

Inderdaad niet teveel water geven of je bent hem zo kwijt. Ik spreek uit ervaring.

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten