Potjes, potjes en...potjes

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Potjes, potjes en...potjes

Berichtdoor lapalmeraie op 07 maart 2009 21:49

Bij mij staan de radiators (zoals waarschijnlijk bij de meesten van jullie) afgeladen vol met potjes met zaden :mrgreen:
Het is niet alleen zoeken naar plaats maar vaak ook naar goed bruikbare, liefst stapelbare, potjes.
Vandaag heb ik een nieuwe combinatie uitgeprobeerd mét succes.

Plastieken emmertjes van de Buurt Slager (ballekes in tomatensaus) met daarin een standaard plastic kweekpotje. Da's dubbel genieten; én ballekes én een miniserre ;)
Daarbij kun je het kiemen zeer goed opvolgen.

Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14408
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Potjes, potjes en...potjes

Berichtdoor Davy op 07 maart 2009 22:59

En je vergeet 1 ding: de vrouw die niet happy is met al die potjes :o
Ik heb al gehoord dat er mensen zijn die de zaden laten kiemen in een diepvrieszakje met een beetje aarde. Neemt minder plaats in en kun je echt tussen de radiatoren leggen (valt minder op).
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Potjes, potjes en...potjes

Berichtdoor Christophe op 07 maart 2009 23:33

Haha, zeg maar is de temperatuur nog hoog genoeg in de potten?

@Davy

Dit wordt inderdaad ook soms gedaan, maar dit kan je niet bij alle zaden doen. De Nannorrhops richiana lukt prima, maar de Phoenix soorten zijn er (in mijn ervaring) minder geschikt voor. Wat er gebeurd was, is dat bij de Phoenixsoorten het kiemingsproces zo goed als stil viel, nadat ik tussen de zaden gerommeld had. En je moet de kiemende zaden uit de zakjes nemen, om verder in een potje te laten kiemen, dus kan je moeilijk anders ...
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Potjes, potjes en...potjes

Berichtdoor lapalmeraie op 08 maart 2009 11:16

Inderdaad Davy, inderdaad :lol:
Had een dadel gegeten en dat zaadje moést natuurlijk gezaaid worden...
Heb gisteren plechtig beloofd dat er niets meer bij ging komen, heus :roll:

Qua temperatuur;
ik heb er ook een thermometer tussen staan. De temp schommelt natuurlijk bij het aan- en uitschakelen van de radiators door de thermostaat maar blijft tussen de 24°C en 50°C(!).
De temperatuur van de potgrond loopt natuurlijk nooit zo hoog op. Bij het weken was ik ik zelfs een beetje in paniek want het water voelde kokendheet aan... maar bij controle bleek het een perfecte 36°C ;)
Gisteren ontdekte ik tot m'n grootste plezier dat een Ravenala al druk aan het kiemen was (al zo'n 10cm!) Meteen het aluminiumfolie eraf gehaald natuurlijk en vervangen door een half stuk magnetron folie. Zo heeft de jonge spruit voldoende lucht maar is de andere helft toch nog wat afgeschermd tegen verdamping. Laat het wel nog op de radiator staan zodat de rest ook nog zal kiemen.
Dus als de Ravenala kiemt zal het wel OK zijn qua temperatuur hè :D

Natuurlijk heeft "verdieping 3" het wat minder warm, maar daar kun je soorten zetten die rap kiemen, al gekiemd zijn of niet zo'n hoge temp nodig hebben.

Had ook al eens gedacht om wat potjes in m'n terrarium te zetten. Daar is het de perfecte temp/luchtvochtigheid voor de kieming. Maar dat gaan beestjes vast niet leuk vinden :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14408
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Potjes, potjes en...potjes

Berichtdoor Christophe op 08 maart 2009 14:40

Je kan misschien een blogpost over de ravenala schrijven. Zeer veel mensen krijgen de Ravenala maar niet gekiemd. Iemand bestelde gisteren al voor de vierde keer in één jaar nieuwe zaden :D

Het zou dus best interessant zijn als ze de stappen (eventueel met foto's) kunnen lezen op je weblog. Ik zal ze met plezier doorverwijzen ;)

Het is maar een tip hoor :D

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Potjes, potjes en...potjes

Berichtdoor lapalmeraie op 08 maart 2009 18:26

Geen probleem hoor. Eigenlijk is dat dezelfde werkwijze als bij de Musa... en die zaaihandleiding staat gepland voor dit weekend ;)

Maar dat is natuurlijk niet interessant voor jouw handel hè :lol:
Nee hoor, verwijs maar door. Graag zelfs...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14408
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes


Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten