Toevoegen van Mycorrhiza?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Toevoegen van Mycorrhiza?

Berichtdoor s.janssen op 12 feb 2015 22:57

Iemand ervaring met het gebruik van mycorrhiza? Nou zal dit gebruik in volle grond misschien niet nodig zijn omdat deze schimmel zich al bevind in de grond maar hoe zit dit met planten in potten?
Planten in potten lopen nou eenmaal achter dan hun soortgenoten in volle grond, zou je deze schimmel ook in pot kunnen toevoegen? Ik hoor vaak dat bijvoorbeeld Cycas revoluta gevoeliger is in pot voor rot dan in volle grond dat je in het voorjaar wat meer uit moet kijken naar het naar buiten verplaatsen

Laatst ging het in het het Canvas programma ''De macht van het miniscule'' over deze schimmel.
Afbeelding

De aflevering, even spoelen als je enkel geïnteresseerd bent in de schimmel, er komt ook een stukje over bananenziektes in voor en liefhebbers van koudbloedige: bekijk vooral de hele aflevering ;)
http://www.canvas.be/programmas/de-mach ... d97502fb6b
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Toevoegen van Mycorrhiza?

Berichtdoor plantinjetuin op 13 feb 2015 10:46

Ik heb in mijn werk als hovenier een aantal experimenten gedaan met vivimus, ik ik ben er van overtuigd dat het iets toevoegd, of het hem in de schimmel zit weet ik niet maar daar waar ik het toegepast heb zie ik betere groei in het eerste jaar
plantinjetuin
 
Berichten: 230
Geregistreerd: 04 jul 2010 22:41
Woonplaats: luttelgeest
12 bedankjes

Re: Toevoegen van Mycorrhiza?

Berichtdoor Dennis_S op 13 feb 2015 18:32

Toevoegen heeft mogelijk alleen zin als je weet met welke van de honderden soorten je specifieke plant een relatie aangaat. En dan nog is het maar de vraag of de sporen de juiste omstandigheden treffen om tot ontwikkeling te komen. De verhalen die rondgaan over de positieve resultaten van mycorrhiza's hebben vooral te maken met de additieven, bijvoorbeeld silicagel. Gebruikt bij de aanplant van wortelgoed.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Toevoegen van Mycorrhiza?

Berichtdoor Pieter73 op 14 feb 2015 00:49

Sommige planten kunnen niet eens kiemen zonder mycorrhiza, of als kiemplant niet overleven als ze niet snel genoeg mycorrhiza tegen komen. Dit is bijv. bij orchideeën het geval maar ook bij andere planten en bomen ( http://www.orchidee-oost.nl/specials/orch-schimmels ). Andere planten kunnen wel overleven maar groeien beter met mycorrhiza. De samenwerking tussen planten en schimmels is volgens mij erg onderschat en te weinig onderzocht. Het wordt bijna altijd aan het toeval overgelaten. De enige waarvan ik weet dat ze het op professionele schaal onderzoeken en toepassen is Koppert (http://www.koppert.nl/schimmels-en-viru ... trianum-p/). Veel plant-schimmel combinaties zijn inderdaad heel specifiek maar de commercieel gebruikte Trichoderma harzianum kan met veel verschillende planten een symbiose aan gaan.
http://www.relabdenhaan.com/UserData/Do ... 2999EB.pdf
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Toevoegen van Mycorrhiza?

Berichtdoor Greener op 19 maart 2021 11:03

Ik stof even dit topic af :lol:

Ik gebruik nu een jaar of vier extra Mycorrhiza, vnl bij het verplanten of oppotten van zaailingen.
Gebruikt bij groente en fruit, struiken en haagplanten.

In het eerste jaar getest op zaailingen van peper, tomaat enz.
Verschil was voor mij na een paar dagen al zichtbaar bij de behandelde planten.
Ook in het verloop van het seizoen was het verschil duidelijk waarneembaar.
Behandelde planten bleven goed groeien terwijl ik ze bv nog maar 25% van de hoeveelheid water gaf. Planten zonder Mycorrhiza verwelkten al bij het licht verminderen van de watergift.
De werking op de hagen kan ik niet beoordelen, 0 uitval en goed aangeslagen maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal gebruikt. (Ik zat niet op een eventuele slecht groeiende haag te wachten)

Lang verhaal eigenlijk :lol:
Dit voorjaar ga ik verschillende Trachy zaailingen oppotten en ben van plan om weer testen te gaan doen, alles ter lering en vermaak.
Maar voor ik begin, zijn er hier leden die iets soortgelijks hebben gedaan?
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Toevoegen van Mycorrhiza?

Berichtdoor Dennis_S op 19 maart 2021 16:22

Kun je aangeven welke soorten je toepast?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Toevoegen van Mycorrhiza?

Berichtdoor Greener op 19 maart 2021 17:26

Dennis_S schreef:Kun je aangeven welke soorten je toepast?


De verpakking van de vorige Myco heb ik niet meer.
Dit jaar gebruik ik de variant van Biosolutions met Mycorrhiza + Trichoderma.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Toevoegen van Mycorrhiza?

Berichtdoor Dennis_S op 19 maart 2021 18:44

Het is vooral ook belangrijk welke toevoegingen er aan het preparaat zijn gedaan. Er zijn de nodige preparaten met soorten die met heel veel specifieke plantensoorten niets doen, geen samenwerking aangaan. Soms kan een toegevoegde meststof al een positieve verandering teweegbrengen. En soms wordt het spul verkocht in combinatie met een soort worteldip, waar het vooral de silicagel is die wortels in leven houdt. Waardoor een behandelde plant het al snel beter doet na planten dan een niet behandelde plant. Maar het zijn dan niet de mycorrhiza's.

Begrijp me niet verkeerd, ik geloof heilig in het nut van mycorrhiza's. Maar de kunst is om die soorten toe te voegen die jouw plant juist nodig heeft. En het is vaak bijzonder moeilijk om juist die specifieke soorten te kweken laat staan in een zakje levensvatbaar te verkopen. met heel algemene soortjes lukt dat vaak wel, maar is dan de vraag of die wat met je wortels gaan doen.

Heb je wel eens behandelde en niet behandelde wortels eens goed onder de loep of microscoop bekeken? Je wordt dan snel ook wel wat wijzer. ik ben al heel lang op zoek naar vruchtlichamen van schimmels die zich exclusief bij palmen ontwikkelen, maar heb deze nog nooit hier in Nederland aangetroffen. Als dat zou gebeuren en we kunnen zo'n soort op naam brengen, dan levert dat wel goede informatie op.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Toevoegen van Mycorrhiza?

Berichtdoor Greener op 19 maart 2021 19:27

Bovenstaande is mij inderdaad bekend.
Bedrijf heeft ook een variant met toegevoegde meststoffen, die heb ik dus niet aangeschaft anders kan ik niet correct testen ;)
Volgens de verpakking ook 0,0 andere toevoegingen.
Mijn ouders hebben (uiteraard in Frankrijk) een truffelgaard dus ik ben op de hoogte van de gunstige werking van schimmels voor planten.
Aanrader voor een ieder die wat met planten heeft om te lezen:

https://www.bol.com/nl/p/the-hidden-life-of-trees/9200000072526081/?Referrer=ADVNLGOO002008O-G-115339916295-S-863514312208-9200000072526081&gclid=Cj0KCQjwl9GCBhDvARIsAFunhskzkc7aZclYUI8I_HVxznQhzFuJWRP_CoWyQD4DYs7DlHrSqdhsSXwaAtO_EALw_wcB

Om terug te komen op de vraag of deze schimmels werkzaam zijn bij palmen, ik heb geen flauw idee.
Zou leuk zijn om dus eens te gaan testen, althans als niemand anders dat al eens heeft geprobeerd.

Edit: Nee, ik heb geen wortelgestellen onder een microscoop geplaatst.
Wel kon ik waarnemen dat van pepers, tomaten enz het wortelgestel vele malen groter was ontwikkeld met beduidend grotere, sterkere en meer opbrengst genereerden dan onbehandeld plantgoed.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Toevoegen van Mycorrhiza?

Berichtdoor mathias op 20 maart 2021 12:12

Ik heb gemerkt dat als ik gedroogde koemest toevoeg aan potplanten, daar ook een donzig laagje komt op te staan. De planten lijken er al vast geen last van te hebben, maar heeft iemand anders dat ook gemerkt? Zouden dit ook mycorrhiza zijn?
mathias
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 19 nov 2019 19:29
Woonplaats: Antwerpen, België
2 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten