Winterschade 2015/2016

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor Hitch op 20 apr 2016 08:39

Hier heeft het 1 x -8/-9 gevroren als laagste in een serie van een weekje vorst. De grote boosdoener was de sneeuw die door de positieve t° overdag is gaan smelten en dan 's nachts weer is bevroren telkens. Dit heeft naar mijn gevoel het hart van die palmen zo aangetast. Verder had het ook flink geregent vlak voordat de vorst intrad dus ook dit zal wel een faktor zijn maar die rotsneeuw is de hoofdoorzaak.
Ik heb de Arenga engleri verwijderd alsook de Tithrinax acanthocoma. Deze waren te ver heen om nog herstel te mogen verwachten. De Chamaerops vulcano heb ik Bordelaise pap in het gapende gat gegoten als laatste redmiddel maar die zal het ook niet redden. Het gat zit gewoon veel te diep en is veel te groot.
Wat ik niet kan begrijpen is dat mijn Trachycarpus *nova* totaal ongehavend is waarbij dan die T. nainital en een takil (Kumaon) beiden speerrot hebben terwijl hij er 4 m vanaf staat.
Het enige wat ik echt erg vind is het lot van mijn Chamaerops vulcano. Dit was een mooi en groot exemplaar en de schade had zo eenvoudig vermeden kunnen worden. Die vervang je niet zomaar even.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor Remy op 20 apr 2016 11:10

Balen van de schade Hitch,

Hier een uitstekend resultaat behaald met slechts 1 opvallend slachtoffer, op wat zaailingen en een (ingecalculeerde) cordiline na.

-Trachycarpus Princeps blue silver, ongeveer 4e jaar in de volle grond, eerste jaar onbeschermd en meteen speerrot! Heb deze uitgegraven, behandeld met H2O2 en opgepot in een warme schuur gezet. Wortels zagen er prima uit dus ik geen deze nog een kansje! De new form heeft trouwens geen schade en is zelfs in december behoorlijk gegroeid! Ik vind deze persoonlijk ook mooier, groeit beter en sneller, dus ik ga de blue silver ook niet meer vervangen.
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor Dennis_S op 20 apr 2016 11:59

Dat is inderdaad een hoop schade. Balen. Maar mag ik vragen waarom heb je, toen de weersvoorspelingen dat aangaven, niet alsnog de boel beschermd? Sommige planten zouden dat niet nodig hebben, maar ik lees een heel rijtje waarvan inmiddels wel duidelijk is dat deze niet zonder bescherming tegen zulke weersomstandigheden kunnen. Ik heb hier nul schade maar het heeft hier ook eigenlijk niet echt gewinterd op wat bijna matige nachtvorstjes na. Bovendien is bijna alles hier beschermd.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor Hitch op 20 apr 2016 18:31

De Arenga engleri wilde ik niet beschermen, deze wist ik dat hij het niet zou halen maar het was sowieso een probleemgeval welke maar niet stabiel wilde blijven/worden. Ik had hem vorig voorjaar dus eigenlijk gewoon in de grond gestopt omdat hij nog 1 groen blad had en ik hem niet meteen op de composthoop wilde gooien maar ik vond de plant het toch ook niet meer waard om een plaats in te nemen in mijn verwarmde serre. Hij had de hele zomer ook niet bewogen dus voor mij was het dan ook sowieso einde verhaal voor deze palm.
De Thritrinax acanthocoma heb ik wel beschermd toen ze vorst kouder dan -6° opgaven maar dan meteen terug uitgepakt omdat ze geen ijsdagen gaven en het verder niet meer kouder was aangegeven dan -3. De sneeuw had ik echter niet verwacht en toen was het toch al te laat. Voor de Chamaerops vulcano had ik in eerste instantie geen schrik. Deze stond nu onbeschermd zijn 3de winter door maar wederom, die sneeuw had ik niet verwacht. Ik had misschien best de sneeuw er van af gedaan en hem dan evengoed nog beschermd maar goed, dat is dus niet gebeurd. Om die sneeuw trouwens uit die kop te krijgen lijkt mij onbegonnen werk of je moet het met een bladblazer doen oid.
De rest had in mijn ogen geen probleem mogen zijn en ik ga ook niet boven elke palm in mijn tuin (45 stuks) een afdakje zetten voor het geval het moest gaan sneeuwen.
Butia capitata, Jubaea chilensis, Trithrinax campestris, al de gewone Trachycarpus fortuneis, de T. princeps en de T. princeps 'new form' waren allen onbeschermd in dezelfde omstandigheden en hebben niets van schade. Ook zij hebben dus onder die sneeuw gezeten al moet ik er wel aan toevoegen dat enkele ervan er al jaren staan en dus wel wat sterker zullen zijn.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor Mister w op 28 apr 2016 14:48

@ Hitch heb je de scheuten verwijderd van de Olea of de hele boom :shock:
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor Hitch op 28 apr 2016 16:25

Ik heb de hele Olijfboom er uit gehaald.

Vandaag op de middag flink aan het planten geslagen met het mooie weer. Ik had daar wat dingen gereed staan en de vorstkans is na vorige nacht normaal weg. Alle gaten in de tuin zijn terug aangevuld en de rest is in mijn achtertuin gekomen die ondertussen ook redelijk vol begint te geraken. Ik dacht nog een jaar of 2 te wachten om mijn Washingtonia filifera uit te planten maar kon het niet laten en heb ook deze maar een plaatsje in de tuin gegeven. Verder nog Phormium tenax purpureum, Albizia julibrissin 'Boubri', een Dypsis decaryi (heb ik altijd al eens willen proberen en had deze nu toch staan), Leysesteria, 2 x Rhapydophyllum histrix, Eremurus, Cardiocrinum en wat varensoorten uitgeplant.

Met de Chamaerops humilis 'Vulcano' bevond ik mij plots in tweestrijd toen ik deze wilde verwijderen. Hij is volop 2 nieuwe zijscheuten aan het vormen. Deze kreeg ik er niet vanaf en heb dus uiteindelijk de hele plant maar in een kuip gezet en hem in de warme serre neergezet. Het gat in de rotte kern stond tot bovenin gevuld met water. Heb de palm dan maar even ondersteboven gehouden tot alles er was uitgelopen. Eens kijken of die scheuten nog wat willen worden.

Vond dat mijn Trachycarpus 'Manipur' een verdachte kleur had dus even aan de nieuwe groeispeer gevoeld die er al helemaal niet goed uitzag en ja hoor... had hem meteen los. Ik vrees dat deze (aangezien de hele plant er raar van kleur uitziet) het niet zal halen. Lijkt me niet echt geschikt voor hier.

Grote verassing is trouwens dat mijn onbeschermde Trachycarpus princeps duidelijk aan de groei is en ondertussen zijn groeispeer al helemaal ontvouwd heeft tot een volwaardig blad. Die heeft duidelijk weinig moeite met het pokkeweer en de kou die hier heerst momenteel.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor JmC4c op 28 apr 2016 17:04

Hier was speerrot in een Phoenix canariensis. De zoveelste op een rij. Dus dit wordt echt beschermen of kuipplant als ik een nieuwe heb.
Phoenix theophrastii wad beschermd door middel van afdak. Geen speerrot maar toch hebben de nieuwe speren zo een lichtbruine kleur. Desondanks niks los.
Een tegenvaller is de Trachycarpus kuamon die nu na zijn vorige overlevingwinter, plots heel slechte bruine speren hebben. Zo heeft ook de Brahea nitida die al sinds 2013 in mijn bezit is nu speerrot.
Ik heb hier 2 tr manipur, 1 had eerste winter speerrot die herstelde einde seizoen. Ziet er nu terug niet bijster uit. Maar speerrot is er nog niet.
Voor de rest geen klagen. Ondanks niks te hebben beschermd. Brahea armata 2 stuks, jubaea 2 stuks, butia, Chamaerops soorten, allen zijn er prima doorgekomen.
Mijn grootste liefhebber zijn net als jou de Trachycarpus Princeps soorten in volle grond. 4 stuks waaronder, 2 New form die het prima doen in de tuin.
Vooral dat ik de gehele winter door heb aangeplant vab vele palmen en toch wel -6,5 °C. haalde , ben ik dus heel tevreden en besluit ik dat mijn tuin uitbreidbaar is ieder maandje van het jaar bij niet al te harde, maar natte winters. Dit ondanks velen het totaal afraden.....
De foto's op mijn album zeggen en bewijzen voldoende.
En velen kwamen uit koude serres van bedrijven ;)

Groetjes JM
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor Hitch op 18 mei 2016 17:21

Speer Trachycarpus princeps en Trachycarpus princeps 'new form' kwamen vandaag zo los. :cry:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor Mister w op 18 mei 2016 19:43

Hitch schreef:Speer Trachycarpus princeps en Trachycarpus princeps 'new form' kwamen vandaag zo los. :cry:



heb je met al die winterschade nog wat overgehouden ?? ;)

Echt jammer , hoop op een groeizaam seizoen ;)



Groet,
Pipi
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor Jozef op 18 mei 2016 20:11

Balen Hitch, alsof je nog niet genoeg schade hebt geleden. :(
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten