Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Berichtdoor RonaldBootsma op 06 jul 2016 01:43

Katten zijn in mijn tuin ook een grote ergernis. Ik zou de eigenaren graag willen verzoeken om wekelijks een hoeveelheid stront te komen ruimen en de schade aan planten en struiken die als krabpaal worden gebruikt te vergoeden. Mijn tuin is het verlengstuk van mijn woonkamer dat telkens bevuilt wordt door andermans katten die liever hun kat zijn behoefte laat doen bij buurtbewoners dan op de eigen kattenbak. Daarnaast lopen mijn kleinkinderen het gevaar om met besmetting (toxoplasmose)in aanraking te komen. Ik hoop van harte dat er ook wetgeving komt die deze uitermate smerige omstandigheden gaat inperken. Hondeneigenaren kunnen ook niet meer ongestraft hun hond de buurt laten bevuilen.

Ik moest dit toch even kwijt!

Ronald
RonaldBootsma
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 05 jul 2016 13:43
0 bedankjes

Re: Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Berichtdoor peter b op 06 jul 2016 09:23

Reigers en ijsvogels die de vissen uit je vijver halen, katten die kakken en krabben, muizen en mollen die woelen, egels die een rustige zomeravond verstoren met hun geknor, slakken die gaten bijten, bijen die stuifmeel stelen, honden die blaffen, vissen die het water groen maken, kikkers die te luid kwaken en vogels die te luid fluiten..... Eigenlijk zouden ze iets op de markt moeten brengen waarmee we alles kunnen wegspuiten zoals mosterdgas of zo. Dan kunnen we tenminste genieten van de natuur in onze tuin :mrgreen:
Maw: het hoort er allemaal bij.
Groeten,
Peter

Mijn tuintje: viewtopic.php?f=68&t=17770
peter b
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 03 jan 2015 14:39
Woonplaats: Gent
15 bedankjes

Re: Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Berichtdoor M.altispinosus op 06 jul 2016 09:42

Speciaal voor alle katten "liefhebbers" in dit topic ;)

Afbeelding
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Berichtdoor Jane op 06 jul 2016 10:02

Mijn kat is als bijna zwerfkitten aan komen lopen en nooit meer vertrokken. Mensen vinden het blijkbaar leuk om een huisdier te nemen, maar er verder niet naar om te hoeven kijken.
Geholpen, gechipt (vergeet dan ook niet de chip te activeren en te controleren op de juiste gegevens) en de nodige kuurtjes gehad. Hij maakt gebruik van de vensterbank op de eerste verdieping als uitkijktoren op de achtertuin en ieder soortgenoot, die het ook maar waagt om zijn terrein te betreden wordt er vakkundig uitgemept.
Binnenhouden is geen optie omdat je van een buitenkat geen binnenkat meer kunt maken en je op een mooie dag toch wel de tuindeur open wilt laten staan. In tegenstelling tot honden volgen katten beslist geen commando's op, maar delen deze uit. :mrgreen: Dat ligt je of niet.
Aanlijnen is voor een kat een terging, omdat ie zich dan niet kan verdedigen. Bovendien zullen ze zich als een Houdini uit het halsbandje proberen te wurmen.
Toch komt er wel eens een vreemde kat in mijn tuin al of niet zijn behoefte doen. Als kattenmens (ik hou ook erg veel van honden, maar ik loop niet graag laat in de avond in de stromende regen) grijp ik natuurlijk ook liever niet in een kattendrol. Ik ken de plekken waar wel eens wat wordt neergelegd en daar woel ik niet in de bodem zonder latex werwerp handschoentje. Verder blijkt Basilicum hier het ei van Columbus te zijn. Als plantje als geheel, maar ook het strooien van verse blaadjes werkt goed. Verder houden ze niet van het Ardenner split en de cocosvezels als bodembedekkers. Momenteel zijn we bezig de tuin te omheinen met bamboe stokken op mat. Dat is te glad om over heen te klauteren en te hard om de nagels in te zetten.
Overigens heb ik mijn twijfels of al die ziekteverwekkers zonder katten ook niet in je tuin verschijnen... :roll:
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Berichtdoor draco op 06 jul 2016 10:30

De verantwoordelijkheid ligt toch echt bij de eigenaren. Ik heb geen behoefte om van de tuin een vesting te maken om dieren te weren. Om graven bij nieuwe aanplant te voorkomen strooi ik in stukjes geknipte bladstelen van o.a. Chamaerops. Ik ben geen dierenknuffelaar maar ik vindt dat je ze met respect moet behandelen en niet als een ding of zaak moet beschouwen zoals in de wet is geregeld. Momenteel breidt een mol z 'n werkterrein uit in de tuin en heeft blijkbaar het ondergrondse netwerk met de bamboe rhizomen overwonnen. Dat is onderdeel van de natuur, die hier, zij het gecontroleerd, z'n gang mag gaan. Al die nette grasperkjes met luierden huisdieren is niets voor mij. ;) Alhoewel... misschien dat er toch binnenkort een toom krielkippen als biologisch wapen tegen de slakken mogen rondscharrelen. Als je dat aan de buren voorlegt is hun eerste reactie, oh jee ...als jullie maar geen haan erbij nemen. :lol:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Berichtdoor Eduard op 06 jul 2016 10:40

draco schreef: oh jee ...als jullie maar geen haan erbij nemen. :lol:


Dat heb ik ook ervaren 30 jaar geleden, ik dacht dat dit wel mee zou vallen maar die krengen beginnen wel erg vroeg te krijsen en verstoorde mijn eigen nachtrust, lang heeft het niet geduurd de natuur regelde dit zelf, een marter heeft ze alle 3 onthoofd dat was einde verhaal krielkipjes :fluiten:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Berichtdoor Kajsa12 op 07 jul 2016 13:10

Hier komen ook wel eens katten in de tuin of in huis.
Ze krijgen dan een aai over hun bolletje. Ik heb ze nog nooit wat zien slopen of andere dingen zien doen die het daglicht niet kunnen verdragen.
Ook merels komen hier wel eens binnen. Vorige week nog een erg jong exemplaar die gefascineerd vlak voor één van de aquaria zat.

Kortom geen overlast hier van de loslopende beestjes (Wel van de meer luidruchtige types als mensen en honden :mrgreen: )
Groeten Henri
Kajsa12
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 23 nov 2012 00:37
Woonplaats: Helmond, ZO-Brabant, NL
13 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten

cron