Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Berichtdoor draco op 02 jul 2016 13:31

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/worme ... gezondheid

Dit verrast mij nauwelijks. Door onze tuin passeren voortdurend rondzwervende katten. Of het zwervers zijn maakt niet wezenlijk verschil. Feit is dat ze van de eigenaren vrij rond mogen struinen. Ik heb geen idee wie dat zijn, niet mijn directe buren in elk geval. Van mij mogen de loslopers 'vogelvrij' worden verklaard. De tuinvogels en vijvervissen zullen er wel bij varen. :evil:

p.s. Je zou tenminste van kattenhouders mogen verwachten dat ze hun dieren op eigen terrein houden. Een kat kan net als een hond eraan wennen aangelijnd te zijn. In onze gemeente gelden strikte regels voor het uitlaten van de talrijke honden, met een hondenkaart waarop staat aangegeven waar dit wel en niet is toegestaan. Voor katten is er niets geregeld of bepaald.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Berichtdoor Eduard op 02 jul 2016 14:13

Snap goed wat je ergert Han, heb dit ook jaren gehad maar heb dat gevoel maar losgelaten! Katten zijn niet aan tuinafschermingen te binden of te houden, en de katten eigenaren leer je ook niets bij, die vinden het heel gewoon dat hun katten elders rondlopen :fluiten:

Heb zelf vroeger voor de honden kwamen katten gehad en de verhalen kwamen los toen ik stopte met katten houden, bij de ene alle vissen uit de vijver halen bij de andere het vlees uit de pan slaan [lijkt me sterk] een van mijn katten ligt onder het uitgeharde beton van de buren dat kwam 10jaar later ter spraken omdat ze zich verspraken.

heb nu vooral last van het krabben aan mijn boomvaren stammen en daar is ook niets tegen te doen, de eigenaar zegt dan gooi er maar een emmer water over, denken zeker dat ik verder niets te doen heb ;)
Verder aai ik ze wel als ik ze in mijn tuin zie, ergeren is erger :roll:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Berichtdoor dj_embé op 02 jul 2016 15:32

Zelfde plaag hier.
Gister van mn broer een 50-tal muizenvallen gekregen (hij werkt bij antisimec ongediertebestrijding).
Die vallen zet ik straks op een rijtje voor de katten hun vaste loopdoorgang. Ze zullen wel wegblijven.
Voor heb ik een schriklamp staan.
BB-gun hielp niet echt en kostte soms veel loopwerk haha...
Greetz
Tim
Avatar gebruiker
dj_embé
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 09 jun 2014 20:59
Woonplaats: Wijchmaal (Peer) Limburg, België
88 bedankjes

Re: Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Berichtdoor Sub T op 02 jul 2016 15:48

Ik hoop dan dat je zelf met je blote tenen in zo'n muizenval trapt. :thumb_up:
Groetjes Kim
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Berichtdoor Eduard op 02 jul 2016 15:58

Sub T schreef:Ik hoop dan dat je zelf met je blote tenen in zo'n muizenval trapt. :thumb_up:
Groetjes Kim



Een reactie van een katte man :lol:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Berichtdoor Hitch op 02 jul 2016 18:30

draco schreef:http://www.rtlnieuws.nl/nederland/wormen-en-toxoplasmose-zwerfkat-bedreiging-voor-volksgezondheid

Dit verrast mij nauwelijks. Door onze tuin passeren voortdurend rondzwervende katten. Of het zwervers zijn maakt niet wezenlijk verschil. Feit is dat ze van de eigenaren vrij rond mogen struinen. Ik heb geen idee wie dat zijn, niet mijn directe buren in elk geval. Van mij mogen de loslopers 'vogelvrij' worden verklaard. De tuinvogels en vijvervissen zullen er wel bij varen. :evil:

p.s. Je zou tenminste van kattenhouders mogen verwachten dat ze hun dieren op eigen terrein houden. Een kat kan net als een hond eraan wennen aangelijnd te zijn. In onze gemeente gelden strikte regels voor het uitlaten van de talrijke honden, met een hondenkaart waarop staat aangegeven waar dit wel en niet is toegestaan. Voor katten is er niets geregeld of bepaald.


Beetje normaal doen... hoe ga je een kat vertellen wat haar toegestaan domein is? Ik heb zelf 2 Main Coons die sinds vorig jaar ook buiten mogen. De eerste dagen bleven die mooi verkennend in mijn tuin. De dag nadien zaten ze al sporadisch bij de buren. Ik had er eerst 3. Binnen de eerste 2 weken had iemand mijn witte (zeldzame) Main Coon al meegenomen en hoewel deze gechipt is hebben we hem sinds Kerst dus niet meer gezien. Tja, wat doe je er aan? Onder zwerfkatten versta ik straatkatten. Katten die dus helemaal geen thuis meer hebben. Mijn beestjes liggen de hele dag in huis te slapen maar tegen 21 uur willen ze buiten. Ik durf ze nuttig te noemen zelfs. Mijn kater brengt zijn vangsten mee naar huis en legt ze aan de achterdeur. 3-4 muizen per nacht is normaal. Jammer genoeg zijn daar af en toe ook vogeltjes bij. Nogmaals, wat doe je er aan?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Berichtdoor draco op 02 jul 2016 21:34

Als begrijpend bioloog kan ik 't deze dieren niet kwalijk nemen, Hitch. Maar loslopende katten vallen voor mij in dezelfde categorie als het 'ongedierte' waartoe jij muizen rekent. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Berichtdoor de Haan op 02 jul 2016 21:34

Heb 3 katten die nooit los buiten lopen.
Ik vind dat dit zo hoort.
de Haan
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 01 jan 2013 01:42
Woonplaats: Emst
39 bedankjes

Re: Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Berichtdoor draco op 02 jul 2016 22:02

Het aangehaalde onderzoek duidt de gevaren voor de volksgezondheid van loslopende huiskatten die onvermijdelijk met ziektes verspreidende zwervers in contact komen. Het rapport beoogt niet de animositeit tussen liefhebbers en kattenhaters aan de wakkeren. Neem een voorbeeld aan de Haan, die waakt over zijn katten. ;) Ik heb geen huisdieren vanwege de verantwoordelijkheid die je daarmee op je neemt maar respecteer ze en laat ze liefst in hun waarde. Het is echter bizar dat je als tuinliefhebber machteloos moet toezien hoe vreemde katten je planten vernielen met poepen, sprietsen, graven en krabben. :roll:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Zwerfkatten vormen een risico voor de volksgezondheid

Berichtdoor Ivan op 02 jul 2016 23:28

Verplichte registratie en vaccinatie wat een kul alsof we nog niet genoeg regeltjes hebben. Ja ik heb o.a. 2 katten die dagelijks wel even buiten komen en ervaar veel hinder van katten in de buurt maar overdrijven is ook een kunst.
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten