TESTCASE fijnstof filterende binnenplanten

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: TESTCASE fijnstof filterende binnenplanten

Berichtdoor Troy op 20 apr 2017 17:50

Interessante informatie en ook erg goed dat hier aandacht aan besteed wordt. Maar bedenk wel dat het niet allemaal zo zwart-wit is. Planten, substraten en hun bodemleven produceren ook gassen. Zo produceren haast alle C3 en C4 planten juist CO2 wanneer er geen licht is in de avond en gebruiken ze juist zuurstof. Terwijl dit juist de tijd is dat de meeste mensen thuis zijn. De cam planten doen juist weer het tegenover gestelde. Denk ook aan de enorme verscheidenheid aan geuren(meestal koolwaterstoffen) die planten produceren. Een lijst zoals bovenstaand is dus ook zeer relatief.
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: TESTCASE fijnstof filterende binnenplanten

Berichtdoor derfske op 21 apr 2017 18:56

Troy schreef:Interessante informatie en ook erg goed dat hier aandacht aan besteed wordt. Maar bedenk wel dat het niet allemaal zo zwart-wit is. Planten, substraten en hun bodemleven produceren ook gassen. Zo produceren haast alle C3 en C4 planten juist CO2 wanneer er geen licht is in de avond en gebruiken ze juist zuurstof. Terwijl dit juist de tijd is dat de meeste mensen thuis zijn. De cam planten doen juist weer het tegenover gestelde. Denk ook aan de enorme verscheidenheid aan geuren(meestal koolwaterstoffen) die planten produceren. Een lijst zoals bovenstaand is dus ook zeer relatief.


goeie info bedankt.
de sansevieria gebruik ik juist voor de slaapkamer, deze produceert juist zuurstof in het donker. ik heb ook ooit eens uitgerekend dat 3 middel grote sansevieria zou genoeg zijn per persoon op de slaapkamer. en voor de katten heb ik daar ook 2 onder staan(lief he). vroeger hadden ze in het ziekenhuis op alle kamers planten. en in de avond haalde ze die weg juist voor het zuurstof. maar naderhand met onderzoek bleek dat de zuurstof opname echt nihil is en lieten ze al die planten weer staan op de kamers. en tegenwoordig gaat alles met centrale afzuiging.

ook even leuk om te vermelden wereldmap van longkanker gevallen, de algemene kanker map is vrijwel gelijk trouwens
Afbeelding
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: TESTCASE fijnstof filterende binnenplanten

Berichtdoor derfske op 04 jun 2018 22:14

vandaag voelde ik een kleine kriebel in mijn keel.. en zag ik op 50 meter al mist. nou kan het ochtend dauw zijn, dacht ik nog. op de terugweg (4:30) zag ik nog steeds deze lichte mist. nu dacht ik wat een leerkracht mij vroeger altijd vertelde. "dat zijn de pollen", maar een fijnstof documentaire zij weer dat het van stilstaande smog opbouwing is. nou nu weet ik dat pollen onder 10+ micron valt en autos hebben meer ultra fijnstof 0.1 - 1.0 micron. en dat kan ik dus meten..

nou ik heb geen foto daarvan maar ik had
3600ug/m3 gemeten op 0.3micron, 2.5 micron 40ug en 10 mircon 49ug

even van wikipedia af:
De maximale normen voor fijnstof volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zijn [9]:

PM10 = 20 µg/m³
PM2,5 = 10 µg/m³

hoe kleiner de fijnstof hoe minder je mag binnen krijgen. alleen bestaat de limieten voor lager dan 2.5 micron niet.. want die zouden echt contant overschrijden.

volgende metingen: bij de eerste echte hittegolf, en natuurlijk de binnenplanten afdeling :lol:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: TESTCASE fijnstof filterende binnenplanten

Berichtdoor Rob op 04 jun 2018 22:33

Je zou er eens een meeting moeten doen in Peking. De eerste keer dat ik daar was zag ik de overkant van de straat niet. Gelukkig maakte een regenbui korte metten ermee, maar de volgende dag was het weer terug...toen begreep ik ook direct die mondkapjes.
Iemand vertelde me dat de buitenlucht daar ongeveer overeenkomt qua verontreinigingsniveau met een half pakje brandende sigaretten in je mond - de hele dag door! Dus...lang leve de lucht zuiverende planten!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: TESTCASE fijnstof filterende binnenplanten

Berichtdoor derfske op 04 jun 2018 23:05

Rob schreef:Je zou er eens een meeting moeten doen in Peking. De eerste keer dat ik daar was zag ik de overkant van de straat niet. Gelukkig maakte een regenbui korte metten ermee, maar de volgende dag was het weer terug...toen begreep ik ook direct die mondkapjes.
Iemand vertelde me dat de buitenlucht daar ongeveer overeenkomt qua verontreinigingsniveau met een half pakje brandende sigaretten in je mond - de hele dag door! Dus...lang leve de lucht zuiverende planten!


goed bezig rob, al beter op de hoogte dan de gemiddelde mens!... mijn interesse kwam omdat mijn halve familie last heeft van hart en vaatziekte.. nu ben ik verder ging kijken dan de gewone school kennis en de media. en toen kwam ik uit bij een community van mensen tegen fijnstof. de 1 heeft extreme asthma. de ander heeft kanker of hart en vaatziekte in de familie. en heb best wat research gelezen van andere.. en dan even een paar belangrijke feiten.
-fijnstof limieten zijn zo krom als iets.. ze zijn gesteld zodat de grote olie/ kolen etc industrie rustig door kunnen gaan zonder aanklachten te krijgen. en de mensen met medische klachten staan buiten spel, en in het ziekenhuis bestaan niet eens protocollen voor fijnstof
-zoals je terecht opmerkte met het halve pakje sigaretten per dag: de lucht hier in europa is overschrijd ruim de normen wat gezond te noemen is. laat staan peking :fluiten:
- de wereld map met aantal fijnstof en aantal kanker/ hart en vaatziekte is zowat een kopie. je kan dus daaruit kun je concluderen dat zo min mogelijk fijnstof inhaleren echt jaren kan geven en ernstige ziektes kan voorkomen.
- en de oplossing is natuurlijk niet zo makkelijk. net als het stoppen van roundup (heel wat rechtzaken over geweest, trekt door de bodem en komt bij het bronwater en zo in het tapwater, en je krijgt het niet eruit gefilterd) gemodificeerde groente en fruit en meel (monsanto maakt ze en 95% van al het eten in de usa is van gemodificeerde planten, research zegt dat het kankerverwekkend is maar ze blijven door gaan) nu verdienen die natuurlijk te veel geld en stopt het maar niet. beetje te vergelijken met ivoor en bloeddiamanten, zolang de juiste mensen betaald worden word het wel weer door de vingers gezien. :roll:

ja het zijn dingen die je niet te zien krijgt op je tvtje. :?
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten