TESTCASE fijnstof filterende binnenplanten

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

TESTCASE fijnstof filterende binnenplanten

Berichtdoor derfske op 04 apr 2017 20:49

mijn interesse voor planten ontstond toen ik me meer ging interesseren voor gezond leven. na het eindeloos verbranden van allen fossiele brandstoffen. eu wetgevingen over fijnstof die nooit behaald worden. en kanker wat steeds vaker voorkomt. om maar even te verduidelijken hoe erg het probleem is: de rommel in de lucht is gelijk aan 6.5 sigaretten per dag :roll:

na heel veel zoekwerk en docus te hebben bekeken en artikels te hebben gelezen. werd ik wijzer over beste filterende planten. en zo kocht ik mijn eerste tropische kamer planten. (waar ook mijn interesse voor de tropische planten vandaan komt)

nou even om een idee te geven dit is een tabel voor fijnstof. de eu heeft wetgevingen voor fijnstof met als fijnste klasse pm2.5 (dit staat voor 2.5micron). en voor voor te vergelijken: een zandkorrel is 90micron en een haar is 50 tot 70 micron.
nou alles onder de 2.5 mircon zijn dus alle uitlaatgassen waar dus geen limiet op staat. en alles de 1 micron kan cellen doordringen en dus kanker veroorzaken
Afbeelding

nou ik heb dus een fijnstof meter die dus 10micron 2.5micron 1 micron meet en van 0 tot 0.3 en 0.3 tot 0.5 en 0.5 tot 1

dit zijn de test resultaten van buiten. het limiet van de eu is van 2.5micron maximaal 25ug en voor 10micron is max 40ug
Afbeelding
Afbeelding

nu haalt de 10micron het maar net en de 2.5 micron overschrijd het flink. nu is het hoe lager hoe schadelijker.. (wat mijn meter dus wel meet en waar geen wet voor bestaat). nu is het ook een beetje winderig en zo kunnen waterdamp en planten meer lucht filteren. bij een eerste hittegolf zal ik nog eens meten.

nu zeggen ze ook dat je het huis goed moet ventileren ( nou ik vertrouw meer op de natuur ) de test resultaten van binnen

Afbeelding
Afbeelding

judge for yourself.. ik wilde het in ieder geval even delen met jullie
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: TESTCASE fijnstof filterende binnenplanten

Berichtdoor draco op 05 apr 2017 00:48

Interessante data maar wat is nu het effect van de planten in huis ? Heb je binnen ook zonder kamerplanten gemeten ?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: TESTCASE fijnstof filterende binnenplanten

Berichtdoor derfske op 05 apr 2017 18:36

goede opmerking.. boven heb ik 4 ramen .. voor elk raam staan rond de 3 planten. hoe meer licht, hoe sneller een plant groeit.en hoe meer zuurstof hij produceert (aldus hoe sneller hij werkt) daar heb ik de beste meting gedaan..

onder in de woonkamer valt een stuk minder licht hoewel ik daar ook veel planten heb. heb ik daar 1.5 keer slechtere lucht gemeten

dan naar de computer kamer (helemaal achter door) heb ik geen planten staan. daar is alles vanaf 1micron 3 keer slechter en alles onder 1 micron 2 keer slechter.

alsnog beter dan buiten.. misschien valt het ook wel neer met windstil

ik wil best wel eens meten in een tuincentrum bij de binnenplanten afdeling..
ergens heb ik altijd een fris gevoel als ik daar binnen loop dus ik wil dat wel eens weten. of dit nu het zuurstof gehalte is, fijnstof zo laag of gewoon het plaslabo effect is van de geur van bloemen

tips vragen opmerkingen?
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: TESTCASE fijnstof filterende binnenplanten

Berichtdoor derfske op 05 apr 2017 20:18

ook leuk om te weten is dat als ik naast de planten meet of 2 meter daarnaast zie ik ook al een duidelijk verschil.

maar het toch ook wel bekend dat planten de lucht zuiveren en dat het regenwoud de longen van de wereld is enzo :lol:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: TESTCASE fijnstof filterende binnenplanten

Berichtdoor rice op 05 apr 2017 21:02

Ik denk dat het placebo effect hier niet onderschat moet worden :mrgreen:
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: TESTCASE fijnstof filterende binnenplanten

Berichtdoor draco op 05 apr 2017 21:10

Wij zijn niet voor niets 10 jaar geleden verhuisd van de stad op 500 m van een druk knooppunt van snelwegen naar het dunbevolkte platteland met aangrenzend een groot loofbos. Helaas zijn bij ons in de straat houtkachels, openhaarden en barbeques populair. :(
Ik ben nog op zoek naar een detectiesysteem voor rookgassen dat bij windstil weer automatisch de centrale afzuiging uitschakelt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: TESTCASE fijnstof filterende binnenplanten

Berichtdoor derfske op 06 apr 2017 23:04

ik zelf heb hier een wtw ventilatie systeem die ik nog ga installeren.. ik ga hierop een hepa filter zetten en daar achter een actieve koolstof filter. en eventueel nog een elektrostatisch filter. hiermee filter je echt 99,99 % van alles uit de lucht. en ik zet eventueel nog een goedkope filter voor alles zodat de duurdere filters echt alleen ultra fijnstof filteren om de kosten te drukken

ik heb die hepa filter en koolstof filter al eens een paar uurtjes laten draaien in de woonkamer. en dan heb ik alleen nog de 0.3micron op 50 staan en alles daarboven op 0 :thumb_up:

wat ik wel echt merk ook is dat als ik een tegel slijp en nog wat fijnstof in de lucht zit dan voel je dat achter in je neus, een soort van druk/prikkelen. en met de lucht zo heb ik dat een klein beetje. en met de filters dan voel ik daar helemaal niks meer. je zou het maar eens moeten ervaren

kanker zit bij mij wel in de familie. en stel ik geef hier op een leven 3000 euro aan uit dan adem ik toch 50% van mijn leven perfect schone lucht. en dat is naar mijn idee een hele goede investering

hier nog even de testresultaten van het onderzoek van NASA uit 1989. welke stoffen welke planten goed kunnen filteren. de meest voorkomende en schadelijke stoffen in woonhuizen. de schadelijke stoffen uit schoonmaakmiddelen, de dampen uit kunststoffen of luchtverfrissers, lijmen etc aceton uit nagellak remover .
Afbeelding
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: TESTCASE fijnstof filterende binnenplanten

Berichtdoor Jozef op 09 apr 2017 09:49

Zit midden in een verbouwing dus stof is hier niet tevoorkomen. Maakt het veel verschil welke planten je aanschaft als het gaat om een gezond binnenklimaat? Iemand daar nog tips over?
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: TESTCASE fijnstof filterende binnenplanten

Berichtdoor derfske op 09 apr 2017 22:06

nou, fijnstof van steen, en in die mate zou ik eerder een luchtreiniger met filter kopen of de ruimte gewoon afzuigen. daar zijn wel planten die dat kunnen. die met hun plakkerige haartjes stof op pakt.

fijnstof dat jij bedoelt zijn onoplosbare stoffen, de lijst hierboven zijn stoffen die oplossen in je longen en die meegaan met je bloed. in de lijst zie je de 5 meest voorkomende huiselijke lucht vervuiling en welke planten dat filteren.. dingen waar je niet omheen komt, zoals als de dampen van schoonmaakmiddelen, textiel (nieuwe kleding bank tapijt kan maanden duren voordat het volledig daar uit is), verf, haarverf. luchtverfrissers

ow en mijn meter meet deeltjes ongeacht wat het is. of het nou dampen van nagellak is of tabak rook of fijnstof van tegels slijpen
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: TESTCASE fijnstof filterende binnenplanten

Berichtdoor Jozef op 10 apr 2017 19:40

Ik heb nu pas door dat er planten in je schema staan. :oops:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten