'Dolblij' met de buxusmot

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

'Dolblij' met de buxusmot

Berichtdoor draco op 16 mei 2019 19:48

Of te wel 'de een zijn dood is de ander zijn brood'.
Ik zullen niet veel liefhebbers van Buxus hagen zitten onder de leden van dit forum, maar misschien is deze tip voor een aantal mensen bruikbaar. Nadat ik de dode buxus struiken in de voortuin had verwijderd een erfenis van de vorige bewoners, vroeg ik mij af hoe de stijltuin van Het Loo er nu zou uitzien? Dit nieuwsbericht gaf het antwoord.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... e-buxusmot
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: 'Dolblij' met de buxusmot

Berichtdoor GeL op 17 mei 2019 07:47

Ik dacht al jaren om mijn buxushagen te verwijderen, leek zo'n 'anachronisme' in de exotische tuin. Maar hoe begin je eraan :shock: De redding kwam uit de hemel, letterlijk, buxusmot :mrgreen: !! Ze waren op een paar weken tijd allemaal tot aan de grond afgevreten (gemakkelijk zo'n 20m) :thumb_up:
De tuinier die ieder jaar rond de langste dag de beukenhaag komt scheren had ze enkele maanden later op zo'n half uurtje allemaal in de laadbak liggen, kostte mij niks extra, zelfs geen pijnlijke rug Elk nadeel heb zijn voordeel :happy_thai:
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: 'Dolblij' met de buxusmot

Berichtdoor batdah op 27 mei 2019 01:24

Ik had de buxus al preventief eruitgehaald...over 2 tuinen verdeeld zon 50 bollen in verschillende maten...in de mediterrane tuin past buxus wel....en ook in de cottage garden...wij hadden beiden..

In onze huidige tuin komen vnl blokhagen van Ligustrum ovalifolium...ik heb er deze week een 1000 laten kopen in Nederland , onze tuin wordt deels een romantische cottage stijl kasteeltuin en deels een evergreen spring garden met een enorme azalea en rhododendronborder ( ik heb er ongeveer 150 meegenomen)met heel veel Camellia struiken ( meer dan 100, meest sassangua roze en wit met roze blos en cv Tiffany)en bladverliezende Magnolia cultivars aangevuld met de nodige sierkersen( die komen nog uit de oude tuin in Breda )...en nee er komt geen enkele Palm in te staan....ik heb de aanwezige Phoenix zaailingen allemaal versnipperd...net als alle yucca partijen en de cactussen, oleanders en agaven....

. Hier is nog geen buxusmot te zien maar er zijn ook nagenoeg geen buxussen, alleen bij oude kastelen en in de botanische tuin van de universiteit van Coimbra . De meeste buxus hier staat bij Lidl aan dumpprijzen..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: 'Dolblij' met de buxusmot

Berichtdoor Mate op 27 mei 2019 20:27

Yepz gisteren het haagje uit de voortuin gehaald. Allemaal door de mot gemold...ik rouw er niet om. Mn meissie vond t wat minder...helaas levert het niet echt plek op voor exoten aangezien t een smalle strook is tussen de buren en ons en de omstandigheden daar niet top zijn maar wat er ook voor in de plaats komt, is altijd beter dan die verekte buxusbende :evil:
Een klein stukje Dalmatiƫ in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes


Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 40 gasten