Krijgt een plant luie wortels van te veel water?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Krijgt een plant luie wortels van te veel water?

Berichtdoor draco op 13 jun 2020 20:54

"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Krijgt een plant luie wortels van te veel water?

Berichtdoor batdah op 14 jun 2020 03:37

Tjah ;)


Het is hier nu 3 weken droog met gisteren wat regen....ik ga morgen beginnen met onze kerstbomen te beregenen...Er is wat uitval in sommige soorten...

Ik ben al dagen zoet geweest met het plaatsen van kranen en het leggen van PE leidingen in onze 150 meter diepe tuin...ik heb de buizenspagetti in onze water mijn nu geordend zodat er een pomp kan draaien zonder deze steeds op een andere leiding te koppelen...nu hoef ik alleen nog een kraan open of dicht te zetten---en kan zelfs automatisch onze vijver bijvullen...

Gelukkig zij onze vorig jaar aangeplante borders wat meer gestabiliseerd zodat ik hopelijk niet al teveel hoef te beregenen..
Maar we krijgen nog minstens 3 maanden zonder enige regen...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Krijgt een plant luie wortels van te veel water?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 14 jun 2020 07:20

Van invloed is ook het type bodem. „Klei houdt relatief veel water vast, zand juist niet”, zegt Hack, die haar tuin niet bewatert. Je kunt je planten erop afstemmen. Hulst, rododendron, brem, geranium, doen het goed op zandgrond. Hack: „Vorige week stond m’n rododendron er belabberd bij, maar met dat beetje regen van de afgelopen dagen is ie weer helemaal opgeknapt.”


Hier op de Veluwe, op zandgrond, sneuvelt de ene rhododendron na de andere. Deze week heb ik een groot exemplaar in de tuin moeten rooien. Ze trekken het gewoon niet met deze droogte. Buren van me zijn al overgegaan op een automatisch bewareringsysteem om ze in leven te houden.

Mijn regio is beroemd vanwege zijn mooie bloeiende rhododendrons in mei/juni. Maar er vallen steeds meer gaten in de beplanting als je zo langs fietst.

De uitval van hulst bladeren is ook abnormaal groot. Je kunt blijven opvegen.

Een keertje sproeien helpt niet bij deze planten op zandgrond. Houdt deze droogte jaren aan dan krijgt de Veluwe een hele andere vegetatie. Helaas niet zo verscheidend, als ze de stikstof uitstoot hier niet gaan aanpakken.
Laatst bijgewerkt door Gouden HandPalm op 14 jun 2020 11:41, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Krijgt een plant luie wortels van te veel water?

Berichtdoor Mainfield2017 op 14 jun 2020 08:27

Stikstof uitstoot gaat echt niet veranderen aleen de de boeren moeten er worden uit gewerkt & de industrie/bouw krijgen vervolgens de rechten en stoten vervolgen net zo veel of meer stikstof uit (zie biomassa)
Fryslân exoot
Winter 2016~2017 -9
Winter 2017~2018 -7
Winter 2018~2019 -10 (2 ijsdagen)
Winter 2019~2020 -3 ( 0 ijsdagen)
Winter 2020~2021 -13 (8 aaneengesloten ijsdagen met max - 6)
Mainfield2017
 
Berichten: 297
Geregistreerd: 05 nov 2017 22:19
33 bedankjes

Re: Krijgt een plant luie wortels van te veel water?

Berichtdoor draco op 14 jun 2020 10:38

Mainfield2017 schreef:Stikstof uitstoot gaat echt niet veranderen aleen de de boeren moeten er worden uit gewerkt & de industrie/bouw krijgen vervolgens de rechten en stoten vervolgen net zo veel of meer stikstof uit (zie biomassa)


Volgens mij maakt de stikstofbron wel degelijk uit NOx of ammoniak en biedt een drastische beperking van de intensieve veeteelt de beste kans voor de verkommerde natuur. Het zal ook dan nog lang duren voordat de overmaat aan stikstof in de bodem is verminderd. Afgezien van het probleem van het mestoverschot, zijn er ook weerkerende probemen met uitbraken van dierziektes. Ik vroeg aan de boer waar wij onze biologische eieren halen waarom zijn kippen nog steeds opgehokt waren sinds die plicht wegens de vogelgriep van afgelopen winter is opgeheven. Hij zei dat hij de kippen had moeten ruimen vanwege vogelcholera, onze eieren kwamen nu van een andere lokatie.
Het is te bizar voor woorden dat grootschalig veevoer uit verre landen wordt geïmporteerd en de mest hier wordt gedumpt. De verantwoordelijke overheden hebben dit totaal uit de hand laten lopen. Ik kom oorspronkelijk uit Brabant. Als ik nu in mijn geboortestreek kom, stinkt het er altijd naar varkensmest.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Krijgt een plant luie wortels van te veel water?

Berichtdoor Mainfield2017 op 15 jun 2020 17:10

draco schreef:
Mainfield2017 schreef:Stikstof uitstoot gaat echt niet veranderen aleen de de boeren moeten er worden uit gewerkt & de industrie/bouw krijgen vervolgens de rechten en stoten vervolgen net zo veel of meer stikstof uit (zie biomassa)


Volgens mij maakt de stikstofbron wel degelijk uit NOx of ammoniak en biedt een drastische beperking van de intensieve veeteelt de beste kans voor de verkommerde natuur. Het zal ook dan nog lang duren voordat de overmaat aan stikstof in de bodem is verminderd. Afgezien van het probleem van het mestoverschot, zijn er ook weerkerende probemen met uitbraken van dierziektes. Ik vroeg aan de boer waar wij onze biologische eieren halen waarom zijn kippen nog steeds opgehokt waren sinds die plicht wegens de vogelgriep van afgelopen winter is opgeheven. Hij zei dat hij de kippen had moeten ruimen vanwege vogelcholera, onze eieren kwamen nu van een andere lokatie.
Het is te bizar voor woorden dat grootschalig veevoer uit verre landen wordt geïmporteerd en de mest hier wordt gedumpt. De verantwoordelijke overheden hebben dit totaal uit de hand laten lopen. Ik kom oorspronkelijk uit Brabant. Als ik nu in mijn geboortestreek kom, stinkt het er altijd naar varkensmest.


De ammoniak heeft inderdaad wel invloed op de natuur ik zal dat als boerezoon ook niet ontkennen wat ik meer bedoelde dat het stikstofbeleid een broekzak vestzak gevalletje het gaat aleen maar om rechten zoals bv fosfaat rechten. In de praktijk gaat er links een boer stoppen en rechts industrie bedrijf weer open maar het word ons gebracht dat we het stikstof gehalte gaan verminderen

Het mest beleid is net als andere zaken als het importeren van vervuilde slik en petrochemische producten in Nederland zeer dubieus te noemen
Fryslân exoot
Winter 2016~2017 -9
Winter 2017~2018 -7
Winter 2018~2019 -10 (2 ijsdagen)
Winter 2019~2020 -3 ( 0 ijsdagen)
Winter 2020~2021 -13 (8 aaneengesloten ijsdagen met max - 6)
Mainfield2017
 
Berichten: 297
Geregistreerd: 05 nov 2017 22:19
33 bedankjes

Re: Krijgt een plant luie wortels van te veel water?

Berichtdoor draco op 15 jun 2020 19:09

Over een paar jaar denken we met weemoed terug aan deze coronatijd toen de lucht een paar maanden schoon was met nauwelijks vliegtuigverkeer en de omwonenden van Schiphol een vakantiegevoel ervaarden. Ik maak me ook geen illusies over de effectiviteit van het milieubeleid van de overheid. De groene wind- en zonnestroom wordt opgeslurpt door grote datacentrales die in Noord Nederland (Wieringermeer, Delfzijl) en straks ook in Flevoland worden gevestigd terwijl de burger de rekening betaald voor de verstrekte subsidies.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Krijgt een plant luie wortels van te veel water?

Berichtdoor Rob op 16 jun 2020 01:24

:off_topic:

Komt allemaal goed Han.

We schaffen 50% van de landbouw af, sluiten de gasbel in Groningen en de gehele Noordzee en gaan we een tesla rijden op elektriciteit opgewekt op Bruinkool uit Polen of aardgas uit rusland.
Kippen, runderen etc doen we niet meer, die gaan we importeren uit Italie.
Het is gunstig voor de werkgelegenheid in polen, italie en rusland - en samen met een 2e covid sinterklaas pakket van 500 miljard kunnen ze daar zometeen echt wel een wijntje of vodka kapot slaan.
We worden natuurlijk heel dikke vrienden met Poetin, anders zitten we mogelijk in de kou, en als we dan ook nog een beetje veel wind uit het ZW krijgen, dan stelen we ook nog eens de show in Europa met heel erg schone lucht, omdat die bruine rommel dan gewoon de andere kant op waait, en niet meer ons probleem is!

:fluiten: Of toch misschien niet?

Enige nuance zou m.i. in ieder geval echt op zijn plaats zijn.
Het doel kan niet zijn het braafste jongetje van de klas te zijn - maar het kan en moet m.i echt wel anders.

Mogelijk dat een van de bij-effecten van die covid toestand is dat we consequent een 20% of zo meer thuiswerken en minder autorijden, en niet meer elk weekend of zo naar Rome of frankrijk vliegen voor 20 euro om te winkelen of skiën... het kon echt wel eens een stuk schelen zonder 1000 km file iedere ochtend!
Als we dan ook eens wat breder kijken naar ons import/export beleid dan komt het goed:
Ik leerde deze week dat Nederland tonnen piepers invoert uit Israel, terwijl hier tonnen piepers liggen te verrotten in een opslag. Piepers zijn blijkbaar te duur voor de AH, want wij als consument willen absoluut goedkopere piepers, ook als dat het einde betekent van de sector!
De gehele groent afdeling ligt vol met dit soort voorbeelden. En dat terwijl we hier orchideen kweken en de grootste exporteur van avocado en koffie ter wereld zijn (als doorvoer) ..... :? :? :?

De grootste wijziging is m.i. noodzakelijk bij de consument - wij als consument zijn door en door verrot. We leunen wat relaxed achterover, slikken alles voor zoete koek en wijzen na 10 weken gratis betaald corona verlof gedecideerd naar de overheid.
Let wel, we maken ons wel druk hoor: let maar eens op als we ff geen wifi bereik hebben of 30 minuten niet meer op facebook kunnen om te typen.....
Pfft!
:fluiten: :fluiten:

PS: mijn zwager woont in hoofddorp en 'mist de vliegtuigen' :lol: :lol: :lol:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Krijgt een plant luie wortels van te veel water?

Berichtdoor Dennis_S op 16 jun 2020 07:57

Pfff, jongens....niet te negatief. Waarom halen altijd dit soort verhalen de publiciteit en niet de andere kant? Ik bedoel, niet elke elektrische auto rijdt op stroom uit bruinkoolcentrales. Met de stroom die ik opwek uit mijn zonnepanelen rijdt ik honderd% gratis. Je ziet mij niet meer aan de pomp. En zo zijn er honderdduizend andere gevallen van initiatieven die de stroom opgewekt uit duurzame bronnen gebruikt in plaats van vervuilende. We moeten dit soort initiatieven dus niet afknallen omdat - het toch geen zin heeft- of - omdat het toch maar een druppel is op de gloeiende plaat -. Laten we wel wezen, het is niet echt de gewone burgen die je hiervoor moet aankijken. Het zijn de mensen die commercieel bezig zijn en door hebzucht alleen maar meer en meer geld willen verdienen. Aardappelen uit Israel? De winkel kan wel zeggen dat de consument goedkope aardappels wil, maar voorlopig is het eerst de winkelier die winst wil maken omdat hij door de concurrentie het anders niet kan bijbenen. niet de schuld van de consument. Misschien zijn alle initiatieven nog lang niet voldoende, maar het is een start. En als je dat geen warm hart toedraagt, dan komen we nergens. Alsof de eerste auto zo milieuvriendelijk was. Of de eerste stroom zo schoon werd opgewekt. Naaah, niet klagen en kijken hoe jij kunt bijdragen aan positieve ontwikkelingen en positiviteit. Want er zijn teveel mensen die uitermate gevoelig zijn voor elke wanklank en daar dan volledig in mee gaan in plaats van de goede kant. Het kan allemaal niet in één keer. Dit kost tijd.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes


Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten