Verpotten

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Verpotten

Berichtdoor Moestuintje op 06 jul 2020 18:25

Hoi
Ik heb een boompje dat ik van kleinsaf opkweek maar nu stilaan boomproporties aan begint te nemen. Nu het weer tijd is om te verpotten vroeg ik me af of er speciale trucjes of tips zijn om toch op een voorzichtige manier de al wat grotere planten te gaan verpotten?

Tot nu toe drukte ik de aarde in de pot eerst goed aan, zodat alles goed samen blijft, ik vul de nieuwe pot alvast met wat aarde en hield dan met 1 hand de plant vast en met de andere hand klemde ik 2 lepels in de zijkant van de pot zodat ik een soort van 'grijptang' had en zo de kluit los kon wrikken.

Nu de plant zo ongeveer 1meter10 is, lijkt die (sorry misschien wat amateuristische) methode me moeilijk te worden.

Alvast bedankt voor de tips!
Moestuintje
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 jul 2020 18:16
0 bedankjes

Re: Verpotten

Berichtdoor de Haan op 06 jul 2020 20:33

Wat voor boompje is het?
Plaats eventueel een foto, dan weten één van ons misschien wat het is.
Dan is er beter antwoordt te geven.
de Haan
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 01 jan 2013 01:42
Woonplaats: Emst
39 bedankjes

Re: Verpotten

Berichtdoor Hansvdb op 07 jul 2020 08:54

Wat ik wel eens heb zien doen is het volgende: Je neemt de nieuwe pot, doet daar een laagje grond in en zet daar op een pot van hetzelfde formaat als waar het boompje nu in staat. Je kunt natuurlijk ook het boompje uit de pot halen en dan die pot gebruiken. Je vult de ruimte tussen de wand van de nieuwe pot en de oude pot op met grond, drukt het wat aan en verwijderd voorzichtig de oude pot. Nu heb je dus een gat in je nieuwe pot waar de kluit van het boompje naadloos in past. Water geven en klaar!
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Verpotten

Berichtdoor Moestuintje op 07 jul 2020 10:06

Hansvdb schreef:Wat ik wel eens heb zien doen is het volgende: Je neemt de nieuwe pot, doet daar een laagje grond in en zet daar op een pot van hetzelfde formaat als waar het boompje nu in staat. Je kunt natuurlijk ook het boompje uit de pot halen en dan die pot gebruiken. Je vult de ruimte tussen de wand van de nieuwe pot en de oude pot op met grond, drukt het wat aan en verwijderd voorzichtig de oude pot. Nu heb je dus een gat in je nieuwe pot waar de kluit van het boompje naadloos in past. Water geven en klaar!


Bedankt Hans, Die voorbereiding zou ik inderdaad zo doen, het is vooral hoe je zo een grote plant zonder schade te maken aan de bladeren enz. vlot uit de oude pot krijgt wat me bezig houdt...
Moestuintje
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 jul 2020 18:16
0 bedankjes

Re: Verpotten

Berichtdoor Moestuintje op 13 jul 2020 09:56

Het is gelukt om het boompje te verpotten :D Ik heb zoals voorzien de stappen van Hans gebruikt maar mijn grootste bezorgdheid, hoe de plant uit de oude pot en in de nieuwe te krijgen opgelost met hulp :)
Terwijl ik de grond aandrukte en met een schepje losmaakte, liet ik iemand anders het stammetje vasthouden. :thumb_up:
Moestuintje
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 jul 2020 18:16
0 bedankjes


Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten