Zou dit het jaar zijn ?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Zou dit het jaar zijn ?

Berichtdoor tbird44 op 07 feb 2021 13:15

Zou dit het jaar zijn waar menig exotenliefhebber voor waarschuwt?. Ik las het geregeld hier. Vroeg of laat komt er weer een flinke winter en dan zijn vele genezen van het exotenvirus.
Is niet milt wat er de komende 2 weken aankomt.
En ik verwacht toch wel veel uitval. En wat dan ???
De rozen en de buxus terug ?
Of meer winterharde planten die er exotisch uitzien.
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Zou dit het jaar zijn ?

Berichtdoor Dennis_S op 07 feb 2021 13:42

Gaandeweg de dag komen er meer modeloplossingen. Het is niet zo dat die uitkomen, maar er zitten erbij waarover men roept dat het richting de winter van '56 gaat. Eerst leek de prik maar een week te zijn, nu zie ik alleen maar vorst tot in de vierde week van februari. Dat is nog lang weg, mogelijk verandert er wat, maar ik zie weinig strohalmen om aan vast te pakken. Het kan niet anders als dat er flinke verliezen gaan vallen. Daar ligt toch nog steeds de uitdaging; kun je exoten overeind houden in dit soort winters/ We zijn verwend met veel zachte winters op rij. Exoten zijn groot geworden. Even een bericht dat het koud gaat worden wordt afgestraft met doemdenkerij. ik moet even denken aan de grote Washi van Richard. Die , en alles wat nog net uit die tuin is verplant, is ten dode opgeschreven. En zo zijn er wel meer denk ik. Tegen de scenario's die nu opdoemen in de weerwereld ben ik ook niet opgewassen, simpelweg omdat planten te groot zijn geworden en een warmtekabel of lamp of wat dan ook maar beperkte capaciteit hebben. Laten we het maar zien als de ultieme test. Voorlopig staat het alleen maar in de voorspelling en is het nog niet uitgekomen. Ik ga nu lekker sleeën met de kids. Het is natuurlijk aan de andere kant wel gaaf dat we dit nu eens mee mogen maken. maar als exotenliefhebben mag het wel een tandje minder!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Zou dit het jaar zijn ?

Berichtdoor Eduard op 07 feb 2021 15:20

Gemiddeld komt om de 10jaar zo'n winter voor! En ja voor de latere garde onder de palmvrienden zal dit zeker een grote test worden, in 2012 zat ik nog met petroleum kachels te sullen moet er niet meer aan denken, stank en roetuitstoot, maar ja wat gebeurt er als we stroomuitval krijgen :roll: in de regel krijg je alles erdoor wat een goede bescherming heeft [met een minimaal aan luchtruimte] en uiteraard met warmte bron, -17 was hier ooit [2009] het koudste wat 2 dagen aanhield dan worden inderdaad de bladeren van de tracht's bruin, vrees ook voor mensen die eigenwijs zijn en niets gaan doen die houden niet veel over, zag ook mensen met boomvarens half ingepakt met het blad er bovenuit die zijn met dit weer na twee ijsdagen dood, die moeten in het geheel ingepakt incl. warmte bron.
Hoe lang het gaat duren is echt nog niet te zeggen het kan een week duren dat zit er dik in maar ook 2 of 3 weken....
Succes allen :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Zou dit het jaar zijn ?

Berichtdoor Tim123 op 07 feb 2021 19:20

Ik denk dat dit soort winters (mede omdat het een keer in de 10 jaar is) juist uitdagend zijn en de hobby interessanter maakt. Wie weet gaan 3 van de 4 palmen die ik heb gekweekt en gekocht wel dood, maar degenen die blijven leven zijn dan wel extra bijzonder.
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Zou dit het jaar zijn ?

Berichtdoor Eduard op 07 feb 2021 19:33

Ja Tim dat klopt wat je zegt, maar denk wel dat zelf opgetrokken planten uit zaad of sporen meer betekenen voor de hobbyist dan gekochte exemplaren, dat merk ik zelf ook al heb ik niet veel wat gekocht is die gene die dat wel zijn betekend minder voor mij, ze krijgen wel de zelfde behandeling.
Ik heb veel vrienden die mijn exotentuin wel leuk vinden maar zeggen vroeg of laat gaat het fout, er gaat niets boven een echte Nederlandse/ lage landen tuin met beplanting die er tegen kan, dan heb je geen omkijken, ik maak me ook telkens zorgen en denk vaak waar ben je in godsnaam mee bezig :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Zou dit het jaar zijn ?

Berichtdoor Mate op 07 feb 2021 19:47

Zoals ik al eerder schreef, weet ik bijna 100% zeker dat het meeste hier in de lente morsdood is. Alles heeft een begin en een eind. Ik heb geen zin om een winter lang naar hokken en zeilen te kijken. De 24uur dat ik de boel heb ingepakt, kijk ik amper in de tuin omdat ik het aangezicht spuuglelijk vind. Ik heb heel wat jaren, het hele jaar door van mn exootjes kunnen genieten met heel af en toe eens een zeiltje maar de periode die er nu aankomt is gewoon to much. Ik ben al een klein beetje bezig met nieuwe exootjes en tuininrichting maar soorten als phoenixen komen er niet meer in, ondanks dat dat voor mij een echt Dalmatie plantje is.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Zou dit het jaar zijn ?

Berichtdoor Tim123 op 07 feb 2021 19:52

Vooral zoals je zegt "dan heb je er geen omkijken naar" vind ik zelf juist een reden om niet aan een Nederlandse lage Landen tuin te beginnen :p Ik maak het mezelf zo moeilijk mogelijk en daardoor heb ik het hele jaar iets te doen in de tuin, uiteraard een stuk meer in de zomer. Ook het zaaien en grootbrengen van zaailingen is een leuke bezigheid die het hele jaar mogelijk is.
Ik heb wel een beetje vals gespeeld, van alle gekweekte soorten heb ik sinds deze week een paar potten op zolder staan. (De ark van Tim zegmaar)
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Zou dit het jaar zijn ?

Berichtdoor Tim123 op 07 feb 2021 19:55

Mate schreef:Zoals ik al eerder schreef, weet ik bijna 100% zeker dat het meeste hier in de lente morsdood is. Alles heeft een begin en een eind. Ik heb geen zin om een winter lang naar hokken en zeilen te kijken. De 24uur dat ik de boel heb ingepakt, kijk ik amper in de tuin omdat ik het aangezicht spuuglelijk vind. Ik heb heel wat jaren, het hele jaar door van mn exootjes kunnen genieten met heel af en toe eens een zeiltje maar de periode die er nu aankomt is gewoon to much. Ik ben al een klein beetje bezig met nieuwe exootjes en tuininrichting maar soorten als phoenixen komen er niet meer in, ondanks dat dat voor mij een echt Dalmatie plantje is.


Oef als jouw Phoenix sneuvelt, doet dat bij iedereen op dit forum wel een beetje pijn denk ik ;)
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Zou dit het jaar zijn ?

Berichtdoor Eduard op 07 feb 2021 20:43

Phoenix hoeft niet te sneuvelen Matko ligt eraan hoe je het inpakt hoe meer lucht [dus inhoud hoe meer je moet stoken!] enkel met een zeil doe je niks ik heb mijne net zo opgebonden als jouw exemplaar toen een lampje onderaan de stam gezet noppen folie erom heen gedraaid en dicht geplakt van onder kan er altijd nog wat lucht bij, bij -8/-9ºC werkte dit goed, weet natuurlijk niet wat gebeurd bij echte strenge vorst, succes voor iedereen ;)

Tim, loop al 40jaar te ploeteren met planten, de laatste 15 jaar was het wat uit de hand gelopen en dan wordt het vaker stres met de elementen winter [koude + stallen /inpakken] zomer [water gift/droogte /hitte] Herfst slepen +-50 kuipplanten, het gaat eigenlijk het hele jaar door :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Zou dit het jaar zijn ?

Berichtdoor Mate op 07 feb 2021 21:41

Ben benieuwd of Robin nog de kans heeft gehad zijn joekel phoenix in te pakken. Mag het toch hopen van wel want dat is voor mij een vd oudst en grootste exemplaren die ik ken in NL. Ik kan me wel herinneren dat ook hij er niet meer echt op zat te wachten om die kolos helemaal in te pakken.

Dat is wel de inspiratie geweest voor mij om een phoenix in nl te proberen. Misschien komt hij eerdaags nog eens voorbij met een update.

Eduard mijn phoenix zit met een lichtslang ingepakt waardoor de temp zo 4a 5 graadjes warmer is dan buiten. Misschien is het genoeg.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten