Jullie hulp gevraagd

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Jullie hulp gevraagd

Berichtdoor guardian1967 op 12 okt 2022 07:54

Misschien zou het ook een mooie topic zijn om ergens te plaatsen welke personen 100% betrouwbaar zijn, zodat zowel de leek als de kenner mensen kennen waar ze zeker zijn wat ze aankopen. Mogen websites zijn maar ook particulieren die in het verleden hebben bewezen betrouwbaar te zijn. Dus geen topic met wie niet te vertrouwen is maar wie wel. :D :D
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1799
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Jullie hulp gevraagd

Berichtdoor tankton op 12 okt 2022 08:06

guardian1967 schreef:
GaveAgave schreef:Dat roept inderdaad allemaal vragen op, maar ik lees niks op basis waarvan een rechter jou gelijk zou geven volgens mij.
Wat voor een bewijs had je verwacht van hem om te bewijzen dat de zaden echt uit kruisingen komen? Als die kruisingen zo zeldzaam zouden zijn, of zelfs niet zouden bestaan, dan is er dus geen vergelijkingsmateriaal, toch?
Waarom koop je zaden van kruisingen die onmogelijk zijn, of heel zeldzaam zijn, zonder dat je eerst zelf goed checkt of het wel OK is?
Ja, hij is mogelijk de schuldige, maar je kunt ook niet zeggen dat jij een beetje voorzichtiger had kunnen zijn, toch?
En nee, ik ben hem niet, ken hem niet, heb nooit iets bij hem gekocht, en zal dat ook niet doen.


Inderdaad had ik eerst moeten checken absoluut zo.
Maar ik hoor nu wel heel veel verhalen van andere mensen die toch schrijnend zijn.
Ik zal mijn geld wel niet terugzien maar de politie is wel gestart met een onderzoek naar hem.
Als dit hem al eens afschrikt en ermee stopt mensen op te lichten is voor mij al goed.
Ik had inderdaad eerst zelf opzoekingen moeten doen.
Oh en iets aanbieden dat niet bestaat is nog steeds oplichting he.
En de persoon is ook aanwezig op dit forum



Ja, er is zoiets als "je boeren verstand gebruiken". Dus als iemand een "echt" ruimteschip te koop heeft voor 100 euro waarmee je naar de maan kunt vliegen, dan had je kunnen weten dat het onzin is.
Dan is het trouwens nog steeds oplichting en strafbaar.

Maar iemand die online kruisingen van planten verkoopt? Ik zie daar geen enkele reden om aan te twijfelen. Dat jullie zeggen dat die kruising niet bestaat, hoe kon ik dat weten? Sterker nog, iemand die er iets vanaf weet kan zelfs argumenteren dat het beiden trachycarpus bomen zijn, en dat een kruising helemaal niet vergezocht is.
De enige vraag die nog staat is: wist de verkoper dat het geen kruisingen waren?

En dat is nou net hetgene wat erg moeilijk te bewijzen is.


guardian1967 schreef:Misschien zou het ook een mooie topic zijn om ergens te plaatsen welke personen 100% betrouwbaar zijn, zodat zowel de leek als de kenner mensen kennen waar ze zeker zijn wat ze aankopen. Mogen websites zijn maar ook particulieren die in het verleden hebben bewezen betrouwbaar te zijn. Dus geen topic met wie niet te vertrouwen is maar wie wel. :D :D

Zie dit:
http://palmvrienden.net/help/goedgekeur ... mvrienden/
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Jullie hulp gevraagd

Berichtdoor guardian1967 op 12 okt 2022 09:06

tankton schreef:
guardian1967 schreef:
GaveAgave schreef:Dat roept inderdaad allemaal vragen op, maar ik lees niks op basis waarvan een rechter jou gelijk zou geven volgens mij.
Wat voor een bewijs had je verwacht van hem om te bewijzen dat de zaden echt uit kruisingen komen? Als die kruisingen zo zeldzaam zouden zijn, of zelfs niet zouden bestaan, dan is er dus geen vergelijkingsmateriaal, toch?
Waarom koop je zaden van kruisingen die onmogelijk zijn, of heel zeldzaam zijn, zonder dat je eerst zelf goed checkt of het wel OK is?
Ja, hij is mogelijk de schuldige, maar je kunt ook niet zeggen dat jij een beetje voorzichtiger had kunnen zijn, toch?
En nee, ik ben hem niet, ken hem niet, heb nooit iets bij hem gekocht, en zal dat ook niet doen.


Inderdaad had ik eerst moeten checken absoluut zo.
Maar ik hoor nu wel heel veel verhalen van andere mensen die toch schrijnend zijn.
Ik zal mijn geld wel niet terugzien maar de politie is wel gestart met een onderzoek naar hem.
Als dit hem al eens afschrikt en ermee stopt mensen op te lichten is voor mij al goed.
Ik had inderdaad eerst zelf opzoekingen moeten doen.
Oh en iets aanbieden dat niet bestaat is nog steeds oplichting he.
En de persoon is ook aanwezig op dit forum



Ja, er is zoiets als "je boeren verstand gebruiken". Dus als iemand een "echt" ruimteschip te koop heeft voor 100 euro waarmee je naar de maan kunt vliegen, dan had je kunnen weten dat het onzin is.
Dan is het trouwens nog steeds oplichting en strafbaar.

Maar iemand die online kruisingen van planten verkoopt? Ik zie daar geen enkele reden om aan te twijfelen. Dat jullie zeggen dat die kruising niet bestaat, hoe kon ik dat weten? Sterker nog, iemand die er iets vanaf weet kan zelfs argumenteren dat het beiden trachycarpus bomen zijn, en dat een kruising helemaal niet vergezocht is.
De enige vraag die nog staat is: wist de verkoper dat het geen kruisingen waren?

En dat is nou net hetgene wat erg moeilijk te bewijzen is.


guardian1967 schreef:Misschien zou het ook een mooie topic zijn om ergens te plaatsen welke personen 100% betrouwbaar zijn, zodat zowel de leek als de kenner mensen kennen waar ze zeker zijn wat ze aankopen. Mogen websites zijn maar ook particulieren die in het verleden hebben bewezen betrouwbaar te zijn. Dus geen topic met wie niet te vertrouwen is maar wie wel. :D :D

Zie dit:
http://palmvrienden.net/help/goedgekeur ... mvrienden/


Ja Tankton die links kende ik al maar ging meer over particuliere verkopers met een positief imago :-)
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1799
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Jullie hulp gevraagd

Berichtdoor guardian1967 op 12 okt 2022 12:13

Beste Eddy



Ik heb daarnet de betrokkene aan de lijn gehad.

Hij deelde mee dat hij uw bericht heeft gelezen en zal overgaan tot terugbetaling.



Hij is meteen in kennis gesteld dat hij zich in orde zal moeten stellen met het handelsregister
mocht hij dergelijke hoeveelheden blijven verkopen.



Met vriendelijke groeten
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1799
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Jullie hulp gevraagd

Berichtdoor guardian1967 op 12 okt 2022 12:41

Dus vanavond zou hij het bedrag terugstorten eens zien en dan is deze zaak afgehandeld.
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1799
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Jullie hulp gevraagd

Berichtdoor guardian1967 op 14 okt 2022 11:38

TOPIC MAG GESLOTEN WORDEN.
IK HEB MIJN GELD TERUG
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1799
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Jullie hulp gevraagd

Berichtdoor johny op 14 okt 2022 16:58

en tijdsverspilling moet dan maar voor lief hebben zelf ook al een aap gevangen met palm zaaien van prullen handelaren maar moete doen en eeuwig wachten tot niks dat ze maar eens de oogst datum en plaats bij zetten (is waarschijnlijk maar een droom)
net terug van Turkije phoenix zaden met de kilo's en vers zo ook W robusta spijtig kom je enkel deze tegen
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Jullie hulp gevraagd

Berichtdoor Rob op 14 okt 2022 17:37

Blij dat eea goed is afgelopen!
Er blijven aan dit verhaal toch een aantal goede lessen over voor zowel kwekers als verkopers:

- Ken je bron. Koop bij mensen die je kent (het PV logo is al een goede start)
- Controleer minder bekende websites. Koop per definitie nooit zaden op Ebay/Ali/ marktplaats e.d.
- Kijk wat je koopt! Ongezien iets kopen leidt per defeintie vaak tot drama, teleurstelling en conflict.
- Online kopen is per definitie een groot risico, dat altijd voor rekening van de koper komt.
- 'Always think twice' bij kruisingen of speciale soorten varianten die meer kosten! Mensen hebben er meer voor over, en dit leid dan al snel tot allerlei 'creatieve' vormen van handel.
- Plukken zelf je zaden waar dit kan! Geld voor kruisen ook (al is dit iets gecompliceerder)
- Blind online zaden kopen voor doorverkoop maakt dat je net zo goed onderdeel word van deze malafide keten. Ook hier geld dat onwetendheid normaal geen excuus is.
- Realiseer je dat je hier over plantmateriaal praat! Heel vaak levert een plant ook geen 100% kruisingen door contaminatie, dus het resultaat kan eigenlijk nooit 100% worden gegarandeerd totdat je een plant hebt.
- is zit geen business model in planten kweken voor doorverkoop, zoals wij als hobbyisten dat doen! Als je gaat rekenen aan een zaailing dan kom je per saldo niet aan winst (tenzij je fortunei zaailingen verkoopt als iets heel bijzonders_
- Er is geen recept tegen domheid. Er zijn altijd mensen die gewoonweg bedonderd willen worden, en er zijn dus altijd mensen die het minder nauw nemen - niet lullig bedoelt overigens.
- Dubbelcheck alles en zeker prijzen. Er zit veel verschil in. Goedkoop is heel vaak ook duurkoop.

Er is wel hoop:
Er zijn nog steeds veel goede en betrouwbare handelaren/kwekers die goed product aanbieden met kennis, en bijvoorbeeld een klacht goed afhandelen!

Zoals al eerder gezegd: het word hoog tijd dat iemand met een stofkam genus Trachycarpus eens ontdoet van een aantal regels in de snel groeiende lijst...

:thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Jullie hulp gevraagd

Berichtdoor palmboomgeert op 14 okt 2022 18:52

die heeft mij vorige zomer wekenlang aan een stuk bezig gehouden om mijn trachyzaden te komen ophalen die ik te koop had staan. Heeft er uiteindelijk nooit achter gekomen en zag daarna dat die inderdaad zaden te koop aan bood.
palmboomgeert
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 09 apr 2012 15:14
Woonplaats: meulebeke(west vlaanderen)
49 bedankjes

Re: Jullie hulp gevraagd

Berichtdoor Rob op 16 okt 2022 23:12

Ik zou de politie inschakelen Geert omwille van het te lang bezighouden van verkoper (en uiteindelijk niet kopen).

Zaak is afgehandelt/afgedaan.
Topic closed.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten

cron