Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 10 mei 2022 10:57

Dat is inderdaad van onschatbare waarde. Vaak worden tuinen helemaal schoongeharkt en dan begint het verval van je bodem. Het duurt soms jaren totdat er zoveel organische stof en humus in je tuin is verdwenen, maar eenmaal zover, beginnen de problemen. Maar dan is de weg naar herstel ook veel langer. En niet te vergeten is een mulchlaag van onschatbare waarde voor het bodemleven en de biodiversiteit in het geheel. We moeten met zijn alleen eens wat minder netjes worden en juist alles laten liggen in de tuin waar dat kan. De voordelen zijn erg groot: zichtbaar is de waterbesparing, zoals Tankton al uitlegt. Ook zichtbaar is wat dat doet met de gezondheid van je planten, alleen al omdat mesten echt niet meer nodig is. Onzichtbaar is de enorme bijdrage aan de biodiversiteit, wat weer zichtbaar effect heeft op de gezondheid van je planten. Al het blad wat valt in de tuin verspreid ik in de borders. Takjes en stengels snij ik in stukken en verspreid ik ook in de tuin. Daartegenover staat een strakke vlonder waardoor het geheel niet rommelig oogt. En in deze weken raakt de tuin geheel begroeit waardoor de strooisellaag nagenoeg onzichtbaar wordt. Maar eerlijk gezegd stoor ik mij daar allang niet meer aan. De bodem oogt zo veel natuurlijker. EN nog een belangrijk voordeel is dat onkruiden nagenoeg geen kans krijgen als je en een strooisellaag hebt en een gesloten beplanting.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor tankton op 10 mei 2022 11:06

Kijk, met Dennis kan ik praten :mrgreen:

Even wat quotes wat inderdaad het stukje "mooiere planten" onderschrijft, dat ik ook merk:

Organische stof is zwak negatief geladen en zorgt daarmee voor binding en opslag van positief geladen deeltjes (kationen) in de bodem, zoals Ca2+, Mg2+, K+, KH4+. De gebonden kationen kunnen bijdragen aan de plantenvoeding. Een hoger gehalte aan organische stof betekent een grotere opslag- en buffercapaciteit voor kationen (de CEC).


Bij de afbraak van organische stof in de bodem komen nutriënten vrij die door gewassen kunnen worden benut, waarvan de stikstof (N), fosfor (P) en zwavel (S) de belangrijkste zijn. De hoogte van het stikstofleverend vermogen (NLV) is daarom sterk afhankelijk van het gehalte aan organische stof (zie Figuur 2.1). Op land met een graslandhistorie is de vuistregel dat elke % organische stof in de laag 0-10 cm, op zandgrond 25-30 kg N per ha per jaar levert, en op kleigrond 10-15 kg N per ha per jaar.



Organische stof kan 20 keer zijn eigen gewicht aan water vasthouden terwijl puur zand niet verder komt dan 0,2 keer. In zandgronden verbetert organische stof daarom in belangrijke mate de vochthuishouding en vochtlevering voor het gewas. Uit metingen in graslanden op melkveebedrijven blijkt dat per % organische stof verhoging in de laag 0-10 cm, de bodem 1,5 tot 2,1% (procentpunten) vochtiger is.


Voor de echt geintreresseerden, lees dit https://www.louisbolk.institute/downloads/3319.pdf of google even, er zijn ook hele interessante onderzoeken gedaan door de WUR.
Laatst bijgewerkt door tankton op 10 mei 2022 11:22, in totaal 1 keer bewerkt.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 516
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
38 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor tbird44 op 10 mei 2022 11:19

ik gooi al ruim 17 jaar al mijn tuinafval onder de planten dus daar zit het goed mee. maar het blijft zandgrond.
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 10 mei 2022 11:21

Dennis, je bent een man naar mijn hart! :lol: Mijn vrouw begint de 'rommel' nu ook te accepteren zolang het terras en de paden maar gebezemd worden. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor marinus op 10 mei 2022 13:10

Bij aankoop huis zat er een keiharder oerllaag op 1 meter diep. Deze is verwijderd en karren vol kompost, nieuwe aarde, en weet ik niet wat erop ge gebracht.

Het nadeel is hiervan dat ook niet gewense planten (onkruid) weelderig groeien, naat de vaste planten.

Ook nu krijgt de tuin in het voorjaar kompost, gedroogde koemest etc. toegediend

Dit is ook de reden dat elke week de tuin door geharkt wordt, het onkruid krijgt geen kans om te groeien.
marinus
 
Berichten: 2447
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
78 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor tankton op 10 mei 2022 13:28

marinus schreef:Bij aankoop huis zat er een keiharder oerllaag op 1 meter diep. Deze is verwijderd en karren vol kompost, nieuwe aarde, en weet ik niet wat erop ge gebracht.

Het nadeel is hiervan dat ook niet gewense planten (onkruid) weelderig groeien, naat de vaste planten.

Ook nu krijgt de tuin in het voorjaar kompost, gedroogde koemest etc. toegediend

Dit is ook de reden dat elke week de tuin door geharkt wordt, het onkruid krijgt geen kans om te groeien.

Een laag van 10cm houtsnippers voorkomt 90% van het onkruid, dat is nog te overwegen toch? Sommige dingen gaan er uiteindelijk doorheen, zoals akkerwinde en brandnetels, maar het meeste maakt geen kans.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 516
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
38 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 10 mei 2022 16:03

Zoveel te meer je schoffelt en harkt, des te sneller keert het 'onkruid' terug, i.e. de ongewenste planten die gedijen op verstoorde grond. Er zijn genoeg aantrekkelijke 'onkruiden' die zich blijvend vestigen. Een voorbeeld is Meconopsis cambricum met gele en soms oranje bloemen. Akelei verwildert ook makkelijk.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 10 mei 2022 22:39

Het is inderdaad een kwestie van omdenken Marinus. Geharkte grond blijft een bron van onkruiden. Onkruidzaden worden namelijk geprikkeld door het licht wat na het harken op de bovenkomende zaden komt. En door de voedingstoffen die vrijkomen bij harken omdat er ineens meer zuurstof bij de organische stof in de bodem komt. Allemaal interessante processen, maar die je eigenlijk niet wilt. Want je wilt niet dat onkruidzaden tot kieming komen. En je wilt ook niet dat voedingstoffen vrijkomen door een mechanische actie, want die zullen deels uitspoelen (of hopelijk weer opgevangen door andere organische stof die uit je strooisellaag wordt opgebouwd). Wat je wilt is dat voedingsstoffen door natuurlijke afbraak vrijkomen. En natuurlijke afbraak is echt heel complex. Bijvoorbeeld door sommige bodemdiertjes die andere bodemdiertjes opeten, en daarbij stikstof uitscheiden. Of wortelpunten die H+ ionen uitstoten en daarmee voedingselementen losweken van het kleihumuscomplex in de bodem. En de leeggekomen plekken worden dan weer aangevuld door wat er vrijkomt door de kringloop van allerlei bodemorganismen. Het ene dode beestje heeft iets meer Kalium, het andere iets meer Calcium, weer een ander juist Stikstof en ga zo maar door. En als ze nog leven, verspreiden ze het allemaal heel mooi en regelmatig door de bodem. Juist ook richting de wortelpunten, want die scheiden weer een groot deel van de suikers af die in de bladeren worden gemaakt. Die suikers worden weer benut door bodemschimmels die weer gegeten worden door bodemdiertjes. En die schimmels breken dan weer actief de organische stof af en maken dit tot humus.

Het is echt lastig onder woorden te brengen, maar het begint bij de grond met rust laten en gevallen blad de kans geven te verteren, ter plekke, daar waar de grondstoffen ook uit de bodem zijn opgenomen. Dit is echt wel een leuk onderwerp. En Marinus, als je stopt met harken en kiest voor dichtere beplanting en blad tussen je planten laat verteren, dan beloof ik je dat je binnenkort helemaal geen onkruid meer hebt. Niet dat er niet meer zaad in de bodem zit, maar het komt simpelweg niet meer tot ontkieming toe. En zoals Draco zegt, sommige kruiden zijn ook best leuk om gewoon toe te laten in je tuin. En ook die zijn weer van onschatbare waarde voor de biodiversiteit. Je kunt ook kiezen voor gewasjes die leuk zijn en zich spontaan overal uitzaaien. Nou ja, ieder zijn manier hoor. Ik moet ook bekennen dat ik op mijn moestuin weer heel anders tuinier. Daar laat ik veel minder onkruid toe. maar het grappige is eigenlijk ook dat heel veel moestuingewassen niets anders zijn dan veredelde onkruidgewassen die je daar vertroetelt. Is ook een ander systeem. Daar laat je geen gevallen blad liggen, want je eet in feite alles op. Dus voer ik weer aan in de vorm van compost. Nou hou ik op, dit onderwerp daar kun je avonden over vullen..
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Rob op 10 mei 2022 23:14

De droogte helpt anders ook aardig tegen onkruiden.
Nog een weekje of 2 geen regen en alles ligt op zijn kant, onkruid incluis :mrgreen:

We hadden hier vanavond een paar druppels - in de meest letterlijke zin: het straatwerk was niet eens voor 50% nat, en meetbaar in mm was het sowieso niet.

Meer, we hebben meer nodig!! :thai: :thai: :thai:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Lagarto op 10 mei 2022 23:15

:thumb_up:
Lagarto
 
Berichten: 462
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
36 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten