Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 25 dec 2019 17:10

Dat herinnert me eraan dat ik de volle regenmeter (60 mm) moet legen. In het aangrenzende bosgebied lopen de uitgegraven poelen inmiddels weer vol tot vreugde van het waterwild. De fietspaden zijn nog steeds droog. In de winter van '17/'18 moesten we omrijden omdat grote delen van het traject blank stonden, volgens de beheerder van SBB deels ook het werk van een beverfamilie.
Tenslotte eindigt deze fraaie zonnige dag toch nog in mineur bij de vondst van 2 hopen kattenpoep op een duo tuinstoelen in het tuinprieel. Bah, gore beesten die blijkbaar hun krent droog wilden houden. De bezitters van talloze honden in dit dorp gedragen zich voorbeeldig en houden hun dieren keurig in bedwang bij fietsers passanten. Op een kaart van de gemeente staat precies aangegeven waar honden los mogen en hun behoeftes doen. De categorie dubieuze 'liefhebbers' van katten is van een ander allooi. :evil:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Folium op 25 dec 2019 18:59

Zachte vochtige winters en hete zomers is prima voor mij, vrieskoude is een moordenaar voor de palmenliefhebber, inpakken en hokjes/afdakjes voorzien wil ik er nog bijnemen.
Allerhande extra verwarmingtechnieken organiseren gaat me echer te ver.
Wat de winterperiode zo deprimerend maakt is de kale mistroostigheid van de meeste inheemse flora, palmen en afgeleiden zijn wintergroen en met een beetje beschutting en het beloofde warmere klimaat vormen onze streken ook een geschikt biotoop voor deze funky folia.
Een uitzonderlijk vriesdagje met milde vorst en een beschermend sneeuwlaagje is het koudste wat ik in de toekomst nog wil zien.
De vooropgestelde klimaatopwarming moet dit toch mogelijk maken, het lijkt er alvast toch op dat het die richting uit gaat.
Het ziet er voorlopig min of meer vorstvrij uit tot halfweg januari en vorig jaar was er al een 20 graden opstoot in februari.
Ik hoop intussen ook voor dit jaar op een vroege lente en een lang groei en bloeiseizoen.
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor batdah op 25 dec 2019 19:37

draco schreef: De categorie dubieuze 'liefhebbers' van katten is van een ander allooi. :evil:

Gelukkig hebben wij daar hier geen last van in Breda was dat destijds een van de grootste ergernissen vele kilos kattenstront opruimen en op straat hondenstront....
beiden is zeer vervelend....ik als alles behalve hondenliefhebber ergerde me in Breda altijd aan de meeste hondenfanaten...maar ook aan de buurkatten..hun eigenaars...

Ik als kattenliefebber en straks ook weer houder begrijp de ergernis.....honden zitten hier meestal aan de ketting en worden zelden uitgelaten maar als men dat al doet dan ruimt niemand dat op....ik prijs me gelukkig dat we zover uit elkaar wonen...onze buren hebben 3 ketting honden en een kitten die bij ons de hele dag op bezoek komt en in onze tuin poept....de honden poepen op hun eigen 3 vierkantemeter waar ze altijd vastzitten..

Ps katten komen er tzt weer....heb er tientallen jaren gehad, wilde geen dieren maar mijn wederhelft heeft anders beslist....hier hadden we de poes van de vorige eigenaar geadopteerd maar deze is helaas gestorven..er moet dus weer minstens een nieuwe komen...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Mate op 25 dec 2019 23:00

Gewoon katten binnenhouden of een buitenverblijf maken..ik ben dol op die gekke beesten maar ze graven je hele tuin onder en laten ook nog die gore stinkende bolussen achter..dat moet je niet willen voor je buurtbewoners..heb er zelf een van een buurman die mn voortuin regelmatig te grazen neemt...niet blij mee :fluiten:

Ontopic...prima zonnig dagje vandaag. Hopelijk geen vorstdagen deze winter, dan ben ik meer dan tevrede.

Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor de Haan op 26 dec 2019 13:52

Mijn kat komt nooit buiten en hij weet niet beter.
Ik wil niet dat mijn kat bij anderen in de tuin komt, of platgereden wordt.
Hij komt trouwens ook niet bij mij in de tuin.
de Haan
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 01 jan 2013 01:42
Woonplaats: Emst
39 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Mate op 26 dec 2019 22:37

de Haan schreef:Mijn kat komt nooit buiten en hij weet niet beter.
Ik wil niet dat mijn kat bij anderen in de tuin komt, of platgereden wordt.
Hij komt trouwens ook niet bij mij in de tuin.


Zelfde hier en dat gaat prima :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Rob op 28 dec 2019 23:57

Mooie dag vandaag.
Ik hoop dat het voor niets is, maar heb de hele bende in de winterjas getrokken vandaag! De eerste winst is er dus al - pas met kerst de bescherming in beeld.
Mogelijk dat het helemaal niet hoeft dit jaar, maar met de grote vakantie in Feb moet ik wel voorzorg nemen

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor hanscazan op 29 dec 2019 00:59

Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan Rob, Koninkie winter loert, 10graden plus of min liggen op de loer, ook mijn verwachting , de wind hoeft maar iets te draaien. Nog 10 weken te gaan 8-) so far so good
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor exoten vriend op 29 dec 2019 09:45

Was gisteren zeker een mooie dag en hier ook alle boomvarens gisteren terug ingepakt want lijkt inderdaad een iets koudere periode aan te komen...deze nacht -0,5 graden gehad.(van mij mag de lente al komen)
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 29 dec 2019 11:45

Hier hebben nu de Phoenix, Jubaea, Chamaerops en Musa basjoo een hokje/zijn ingepakt. De Washingtonia heb ik nu zo'n hele grote plantenhoes overheen getrokken. Die kreeg ik van iemand en die komt nu als geroepen. Hij is te groot voor een hokje. Het is dus dit of niets. Mocht het hard gaan vriezen, dan snoei ik het blad eraf en bescherm en verwarm ik alleen de stam en wortels. We moeten het maar in de gaten houden. Gemiddeld wordt het kouder, maar in de brongebieden lijkt geen kou voorradig. Afwisseling van zon en nachtvorst de komende tijd. niet heel spannend dus voor de gemiddelde plant. Alles wat echt geen vorst kan verdragen staat sinds eergister in de garage bij +6/+7. Enkele Chamaeropsvormen staan nog onbeschermd buiten, maar dan wel net onder een dakoverstek. Oeps, bedenk me net dat mijn Trithrinax nog helemaal niet heb beschermd. Die krijgt normaliter een dakje en wordt toegestopt met dor blad. Mooi klusje voor vandaag.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten