Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 10 maart 2018 21:10

Het heeft helemaal niets met naïviteit of pessimisme te maken. En waarom zou dit paniekzaaierij zijn? Ik zie dit meer als hulp om aan te tonen dat je voorzichtig moet zijn met uitpakken, gezien de voorgaande berichten dat soms alles weer wordt uitgepakt. De vorige vorstperiode werd niet zo koud voorgesteld als deze daadwerkelijk is geworden, Toen hoorde ik geen reactie over paniekzaaierij.

Ik dacht dit juist wel op prijs werd gesteld, immers na de aanloop naar de vorige vorstperiode werd dit wel op prijs gesteld dat dit soort berichten gedeeld werden. Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat men er mee doet. Is het dan ook paniekzaaierij als ik straks een pluim met 20 graden in het vooruitzicht deel? Kou is voor mij geen reden tot paniek, bij mij als hokjesbouwer staat alles netjes beschermd, al vriest het -20, nog steeds geen reden tot paniek. Maar als je alle berichten ziet van: ik heb alles al uitgepakt, plus de berichten van alle dode planten na afgelopen vorst (die, Han, idd wel meeviel gelukkig), die blijkbaar wel dood en verderf heeft gezaaid onder de vele palmvrienden op de facebookpagina van Palmvrienden.

Als dit leidt tot paniek, pessimisme en naïviteit, dan zal ik niet meer dergelijke berichten plaatsen. Ik weet echter wel dat dit soort berichten zomaar kan leiden tot verstandige keuzes en gewaarschuwde mensen, goedbedoeld! maar zoals ik ook al in hetzelfde bericht schreef, zover zal het niet komen en gelukkig tonen de nieuwste modellen weer enige tempering van de vorst.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Mate op 10 maart 2018 23:14

Dennis gewoon lekker blijven posten. We kunnen er gewoon over kletsen en des te leuker is het als het allemaal meevalt. Dit heeft idd niks met optimisme en pessimisme te maken. Gewoon een signaal dat er wat speelt op langer termijn.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor yme op 11 maart 2018 09:12

lekker blijven posten!
ik volg weerwoord en de verschillende modellen in de winter op de voet, maar voor andere mensen denk ik dat je posts een mooie waarschuwende functie hebben!

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Mainfield2017 op 11 maart 2018 09:53

Lekker blijven posten volg het graag :thumb_up:
Fryslân exoot
Winter 2016~2017 -9
Winter 2017~2018 -7
Winter 2018~2019 -10 (2 ijsdagen)
Winter 2019~2020 -3 ( 0 ijsdagen)
Winter 2020~2021 -13 (8 aaneengesloten ijsdagen met max - 6)
Mainfield2017
 
Berichten: 297
Geregistreerd: 05 nov 2017 22:19
33 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Carlo op 11 maart 2018 13:21

Toch twijfel ik over uitpakken maar zit nog in dubio. De pluim wordt met de dag gunstiger afgevlakt en als die trend zo door zet hoop ik dat er volgende week geen nachtvorst meer komt. Het punt is dat de bananen eigenlijk te hoog zijn afgesneden waardoor ze nu tegen het dak groeien en dreigen erdoorheen te groeien of anderzijds het hele hutje optillen. Uiteraard een goed teken is natuurlijk dat een flink aantal stammen nu al zichtbaar heelhuids de winter zijn doorgekomen en daar hebben we het allemaal voor gedaan natuurlijk. Ander spelend nadeel is dat bij uitpakken ook de bekabeling en ventilators verwijderd moeten worden wegens regen en vocht. Alleen dakjes verwijderen zit er dus niet in.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor turtleboy op 11 maart 2018 13:44

Heb alleen de bananen uitgepakt dat was eigenlijk ook alles wat te beschermen viel bekijk het van week tot week en komt er onverhoeds nog een prik dan draai ik er wel wat noppenfolie omheen zoals ik altijd doe. Wat voorspellingen betreft die interesseren me niet zo ver kijk ik niet vooruit.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Eduard op 11 maart 2018 14:38

Hier blijft ook alles standby tot half April, dan komen ook alle planten uit de serre's.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Carlo op 11 maart 2018 14:47

Ook op de overwinterzolder zijn al een aantal bananen wakker geworden.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor ad79 op 11 maart 2018 17:00

Gewoon blijven posten :thumb_up: vind persoonlijk langer termijn voorspellen koffie dik kijken.

Zeker verwachten we deze maand nog hier en daar een graadje vorst maar geen ijsdagen meer. Dat scheelt al aanzienlijk. En de wat hardere soorten heb ik zodoende maar eens buiten neer gezet. We bekijken het per week en kan als het moet zo weer naar binnen. Das het voordeel dat zo'n beetje alles in potten zit ivm de verhuizing van afgelopen jaar.

Mvg Ad
ad79
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 26 mei 2014 16:27
Woonplaats: Milsbeek
11 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 11 maart 2018 21:04

Eduard schreef:Hier blijft ook alles standby tot half April, dan komen ook alle planten uit de serre's.

Het misschien indicatief voor de klimaatverandering en de daarmee gepaard gaande temperatuurstijging dat dit een maand eerder is dan het moment waarop in voorgaande eeuwen bij de botanische tuinen de kuipplanten in het voorjaar naar buiten gingen om vervolgens half oktober weer in de oranjeriën te verdwijnen. Hortulanus en schrijver Daan Smit van de hortus VU hield zich strikt aan dit schema dat ook daar inmiddels is aangepast.
Ik heb ondertussen al een aantal kuipplanten buiten gezet zodat ze kunnen wennen aan het zonlicht. Het zijn soorten die een flinke nachtvorst aan kunnen dan wel snel kunnen worden verplaatst. Vorig jaar wachtte ik daarmee tot medio april met als gevolg dat er bladverbranding optrad.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten