Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Eduard op 13 apr 2020 13:14

Die Bleeker heeft wel voor meer ellende gezorgd [boerenbelangen]
Dit weer type zorgt inderdaad voor ernstige droogte, in eerste instantie stuwen die hoge drukgebieden polaire lucht naar ons toe door verkeerde ligging koud en droog! Als dat zo doorgaat voorzie ik weer een extreem droge zomer komen, was laats in een natuur gebied [bosrand] daar zijn ze een heel naaldbos aan het slopen de bomen waren allen gevilt door de droogte van de laatste jaren enkel de loofbomen hebben meer overlevingskans in hellingbossen.
Nu een maand geleden sinds de laatste regen :(
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10299
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor turtleboy op 14 apr 2020 17:43

Zonnige dagen komen er weer aan mag ondertussen wel eens flink gaan regenen het is veel te droog .
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor tbird44 op 16 apr 2020 05:41

voor mij dit jaar tijd om de beplanting wat aan te passen. ik ga er wat meer inzetten wat droogte bestand is. veel te veel sproeien de laatste jaren. en de droogte zal niet tijdelijk zijn denk ik
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Eduard op 16 apr 2020 10:53

Ja het ziet er niet goed uit, ik heb vooral waterliefhebbende planten, alleen sproeien is ook niet voldoende dat zachte regenwater is van essentieel belang! Volgens de Belgische weerdienst is er kans dit weekeind op een bui, als die al komt zit er ook niet veel meer in dan enkele mm :roll:
Rampzalig is dat de vooruitzichten weer een krachtige noordoostenwind aangeven wat nog meer laat verdampen die de hele komende week aanhoud :(
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10299
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 16 apr 2020 10:55

Vaak sproeien maakt de wortels lui is het gezegde. De plantenwortels moeten op zoek naar water. Ik sproei alleen ondiep wortelende planten zoals varens. De bodem bestaat hier uit een mengeling van zeeklei en zand waardoor in regenrijke winters een flinke buffer kan worden aangelegd. Evengoed is de bovenste grondlaag alweer op veel plekken stofdroog als je gaat graven. Met deze droogte onttrekken de bomen en struiken veel water voor de verdamping. Een grote berk bekend als een notoire drinker is in 2018 preventief gerooid. Vergeleken bij de hogere (zand)gronden heeft de polder geen gebrek aan water. Schade door de droogte was er in 2018 alleen bij de beplanting op de dijken langs de randmeren. Voor de landbouw kan extra water uit de randmeren en het IJsselmeer worden ingelaten. Als droge zomers het nieuwe normaal worden, moet ik me wel gaan afvragen of ik het dan nog de moeite waard is om een arbeidsintensieve collectie kuipplanten en dito tuin aan te houden? :onzeker:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor pampie op 16 apr 2020 17:59

Ik ben ook al weer een tijdje flink aan het sproeien. Niet normaal hoe droog alles alweer is. :shock:
pampie
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor tbird44 op 17 apr 2020 06:23

draco schreef:Vaak sproeien maakt de wortels lui is het gezegde. De plantenwortels moeten op zoek naar water. Ik sproei alleen ondiep wortelende planten zoals varens. De bodem bestaat hier uit een mengeling van zeeklei en zand waardoor in regenrijke winters een flinke buffer kan worden aangelegd. Evengoed is de bovenste grondlaag alweer op veel plekken stofdroog als je gaat graven. Met deze droogte onttrekken de bomen en struiken veel water voor de verdamping. Een grote berk bekend als een notoire drinker is in 2018 preventief gerooid. Vergeleken bij de hogere (zand)gronden heeft de polder geen gebrek aan water. Schade door de droogte was er in 2018 alleen bij de beplanting op de dijken langs de randmeren. Voor de landbouw kan extra water uit de randmeren en het IJsselmeer worden ingelaten. Als droge zomers het nieuwe normaal worden, moet ik me wel gaan afvragen of ik het dan nog de moeite waard is om een arbeidsintensieve collectie kuipplanten en dito tuin aan te houden? :onzeker:



wat bedoel je met de laatste zin???? alles de volle grond in ?
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor turtleboy op 17 apr 2020 12:03

Als deze zomers normaal worden ga ik het aantal pot en Kuipplanten drastisch verminderen alleen al om kostbaar drinkwater te sparen dan maar over op woestijnachtige planten zoals cactussen ,yucca’s en agaven. Vind het niet meer verantwoord .
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 17 apr 2020 14:24

turtleboy schreef:Als deze zomers normaal worden ga ik het aantal pot en Kuipplanten drastisch verminderen alleen al om kostbaar drinkwater te sparen dan maar over op woestijnachtige planten zoals cactussen ,yucca’s en agaven. Vind het niet meer verantwoord .


Ik vermoed dat mensen met een betegelde tuin met hun hogedrukspuiten meer water verspillen dan de gemiddelde tuinliefhebber. Ik heb doorgaans 1000 liter regenwater in voorraad maar dat raakt nu snel op.
Volgens Vitens is sinds corona het watergebruik fors toegenomen voor een deel waarschijnlijk als gevolg van de schoonmaak woede.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 17 apr 2020 14:35

tbird44 schreef:
draco schreef: Als droge zomers het nieuwe normaal worden, moet ik me wel gaan afvragen of ik het dan nog de moeite waard is om een arbeidsintensieve collectie kuipplanten en dito tuin aan te houden? :onzeker:


wat bedoel je met de laatste zin???? alles de volle grond in ?


Zo mogelijk plant ik ze dan in de tuin maar dat beperkt zich wat de palmen betreft tot Trachycarpus sp., Rhapidophyllum hystrix en de winterharde Yucca rostrata. De mogelijkheden voor kuipplanten in de volle grond zijn verder beperkt omdat ik geen constructies in de tuin wil. Het meerendeel van de palmen valt in klimaatzone 9b en die verdragen hoogstens 5 à 6° vorst, Chamaerops ietsje meer. Verkopen of weggeven van de planten aan botanische tuinen zijn meer voor de hand liggende opties. :thai:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten