Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 20 feb 2018 23:04

ik had nog wat vuilniszakken vol met platanenblad liggen in de bus, just in case. Ik heb ze maar gebruikt om nog eens wat kluiten af te dekken. Best een goede tip eigenlijk. Verzamel in de herfst op een mooie droge dag eens een paar zakken blad en bewaar dat in een hoekje. Heb je het nodig, dan is het fijn dat ze er zijn zeg maar. Anders kunnen ze zo de groene kliko in het voorjaar. Beterschap Carlo!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Carlo op 20 feb 2018 23:10

Dank je! Twee jaar geleden de kinderen een paar grote zakken meegegeven om blad te verzamelen nadat de gemeentewerkers alles op een berg hadden geblazen met de blazers. Die waren dus zo vol en heb ik toen ook gebruikt tijdens wat strengere vorst. Echter toen het de week daarna ging waaien was de buurman niet zo blij zeg maar. :lol: :lol:
Ik was dan wel van het blad af maar heb toch maar zijn voortuin schoon-geblazen met de bladblazer. :lol: :lol:
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Terça op 21 feb 2018 10:09

Als echte beginneling heb ik de neiging om te denken dat ik nog enkele planten (buiten) water moet geven nu het al zo lang droog is en er ook nog een uitdrogende wind bij komt de komende tijd.
Maar ik lees dat jullie juist de wortels nu beschermen tegen bevriezing dus dan heb ik dat waarschijnlijk goed fout ?
Terça
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 dec 2016 10:25
Woonplaats: Arcen, Limburg
1 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 21 feb 2018 10:26

Voor veel planten geldt dat ze in een drogere toestand beter tegen vorst kunnen. Luchtige aarde geleidt de koude minder goed. Een mulchlaag helpt om de wortels vorstvrij te houden. Met een plantenhoes kan de verdamping bij groenblijvende planten worden beperkt, veroorzaakt door de combinatie van lage luchtvochtigheid, zon en wind. Na de vorstperiode kan het vochtverlies zonodig weer worden aangevuld. Bladeren van Trachycarpus kunnen tijdens de vorst wat samentrekken door het vochtverlies. Andere groenblijvende planten laten hun bladeren hangen om verdamping te beperken (Rhododendron) of de bladeren krullen op (Fargesia).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Mate op 21 feb 2018 10:42

Goed nieuws knabbel heeft hier in t westen flink geknabbeld. De vooruitzichten zijn nu -5 als minimum. Beetje microklimaat tuin meegerekend denk ik niet dat het daaronder gaat dus de wilde plannen, stel ik nog even uit. Goed in de gaten houden.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Terça op 21 feb 2018 11:31

Bedankt Draco, nu beter nog geen water geven dus en beschermen tegen uitdroging.
En de bescherming ook overdag laten zitten bij uitdrogend weer.
Zou het voldoende zijn voor een jonge T. Wagnerianus: blad samenbinden,plantenhoes, mulchen ?
Of misschien nog extra wat bubbelfolie om het groeipunt.
Terça
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 dec 2016 10:25
Woonplaats: Arcen, Limburg
1 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Eduard op 21 feb 2018 12:28

Bij de verwachte min.temperaturen vanaf Zondag [-9ºC] hoef je de trachy's niet te beschermen, mijn jonge exemplaren hebben in 2012 -14ºC met gemak overleeft, de jonge Wagnerianus krijgt ook niets van bescherming!
Maar goed als je het niet vertrouwd kun je altijd wat bescherming aanbrengen ;)

Voor boomvarens is dat een heel ander verhaal die gaan het nu niet redden zonder warmte bron, ik ga alles voorzien van warmte lampjes, het is erg schrijnend dat dit koude weer een week voor de meteorologische lente begint nog aankomt :cry:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Carlo op 21 feb 2018 14:25

Volgens mij valt het tegen de tijd dat het zover is wel mee want je ziet de pluim dagelijks in positieve zin veranderen. De bangmakende pluim van afgelopen weekend is allang zo extreem niet meer. Maar goed, de tijd zal het leren.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor pepe55458 op 21 feb 2018 17:36

Eduard schreef:Bij de verwachte min.temperaturen vanaf Zondag [-9ºC] hoef je de trachy's niet te beschermen, mijn jonge exemplaren hebben in 2012 -14ºC met gemak overleeft, de jonge Wagnerianus krijgt ook niets van bescherming!
Maar goed als je het niet vertrouwd kun je altijd wat bescherming aanbrengen ;)

Voor boomvarens is dat een heel ander verhaal die gaan het nu niet redden zonder warmte bron, ik ga alles voorzien van warmte lampjes, het is erg schrijnend dat dit koude weer een week voor de meteorologische lente begint nog aankomt :cry:

Eduard.



hier boomvarens volledig ingepakt met lichtslang , kleine opening om af en toe wat water in de kop te gieten ,
grts

Peter
pepe55458
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 17 feb 2016 20:12
25 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 21 feb 2018 19:30

Meteorologische lente, het weer trekt zich niets aan van wat wij mensen met elkaar afspreken. Voor de astronomische lente moeten we dan nog 3 weken geduld hebben. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten