Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor lapalmeraie op 15 feb 2021 09:33

Gisteren de 0°C afgewacht en alles uitgepakt.
Alles is er op het eerste zicht prima doorgekomen. Enkel de grote Washy wat lichte schade op het blad maar dat werd niet verwarmd en idem voor het blad van de Dicksonia dat enkel passief beschermd werd.

Alle rest zit er prachtig uit. In het hart van de grote Cycas voelde het zelfs gewoon warm aan. :shock:

Temperaturen gaan richting de 12°C en veel regen de komende dagen dus was uitpakken echt een must.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor johny op 15 feb 2021 13:30

@palmeraie die cycas in grond hebben die verwarming gehad & hoe heb je deze ingepakt :?:
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor lapalmeraie op 15 feb 2021 14:01

Uiteraard! Anders zou die er zo niet uit zien ;)

Ik tape eerst het blad allemaal samen met ducttape.
In het hart steek ik vervolgens een prop vliesdoek en volledig rondom draai ik grofweg een vliesdoek. Vervolgens gaat er een lichtslang rond en vervolgens weer een vliesdoek.
Gelet op de extreme kou deed ik er nu ook nog eens een extra zak van de post overheen maar een thermohoes of ander dik maar ademend materiaal moet ook werken.
En uiteindelijk nog ter hoogte van de stam een stuk bubbelplastic.

Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor johny op 15 feb 2021 21:29

bedankt voor de info ben nog leek in die tropische planten toestanden 8-)
heb afgelopen weken paar palmen ingepakt met lichtslang 95 w, maar heb gemerkt als het vermogen wat te groot is navenant plant( kleine C.cerifera) deze na verwarmt naar (te) hogere temp -+ 12 C stond ingesteld op 1,5 C aan en 2,5 uit.
ervaring vermogen (warmtelint, lichtslang) & te beschermen grootte heb ik nog niet. :roll:
Laatst bijgewerkt door johny op 16 feb 2021 10:11, in totaal 1 keer bewerkt.
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor StefanH op 15 feb 2021 23:36

Mijn Cordyline australis heeft de afgelopen winterse periode ook weer overleefd. Beschermt met een dikke mulchlaag van blad en sneeuw een aantal lagen vliesdoek en een beschermhoes, bigbag en een oude lichtslang. De lichtslang heeft niet hoeven te branden.

Afbeelding

In een week tijd van -15 naar +15. Het zijn bijna Noord-Amerikaanse toestanden. Vanaf zaterdag bijna een week lang boven de vijftien graden in het zuidoosten. Lekker, maar toch heb ik er ook wel een vies gevoel bij...

Afbeelding
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 16 feb 2021 01:22

johny schreef:bedankt voor de info ben nog leek in die tropische planten toestanden 8-)
heb afgelopen weken paar palmen ingepakt met lichtslang 95 w, maar heb gemerkt als het vermogen wat te groot is navenant plant( kleine C.filifera) deze na verwarmt naar (te) hogere temp -+ 12 C stond ingesteld op 1,5 C aan en 2,5 uit.
ervaring vermogen (warmtelint, lichtslang) & te beschermen grootte heb ik nog niet. :roll:


C.filifera - waar staat de C. voor Johny, de geslachtsnaam wil me niet te binnen schieten?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Mate op 16 feb 2021 09:54

Op naar de lente bikkels :applaus: :welkom:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Exotic Life op 16 feb 2021 10:10

Pittig weekje uiteindelijk in het doorgaans wat zachtere zuidwesten. Vergeleken bij de 2-weekse vorstperiode in 2012 waren de temperaturen gemiddeld gezien wat zachter al werd dit in pak en beet een week behaald. Anderzijds we zijn wat zachter gebleven als de oorspronkelijke verwachtingen, dus het had ook slechter gekund.

"Helaas" zijn de Phoenix en Washy hier enorme bomen geworden waardoor inpakken zoals ik altijd gedaan heb niet meer mogelijk was. Dit moment zat er een keer aan te komen, en ze hebben al eerder flinke vorst gezien, dus we hebben gedaan wat we konden en voor nu fingers crossed. Ik laat voor nu dan ook de bescherming even zitten met oog op wat er na de eerste lente uithaal eventueel aankomt.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor johny op 16 feb 2021 10:23

@ draco sorry voor de slordigheid van mij moest Chamaerops humulis Cerifera zijn .
Maar mijn punt was dat ik een te grote lichtslang had geplaats waardoor de temperatuur door schiet te hoog.
Kan dit voor problemen zorgen de variatie van 1,5 naar 10 of 13 C graden.
Lichtslangen zijn raar en maar op doorgroei gekocht ;zoals klederen voor kids :D
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Mate op 16 feb 2021 11:25

Robin hopelijk was het allemaal genoeg. :thai:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten