Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor tbird44 op 27 dec 2018 08:29

Onze grote vriend piet paulisma voorspelde een strenge winter die in dezember al zou beginnen. Wederom heeft hij geen gelijk.
Laten we hopen dat het zo blijft
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor boesboes op 30 dec 2018 19:48

Inderdaad :lol: .
Heb vandaag enkele potplanten maar weer naar buiten gesleept.
Uiteraard tot de volgende nachtvorst...dan mogen ze weer naar binnen.
Het houdt je bezig :mrgreen:
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor turtleboy op 31 dec 2018 11:32

Bekijk het van week tot week aan die voorspellingen hecht ik totaal geen waarde ieder weermannetje met een beetje naam moet nu met iets naar buiten komen dat is inmiddels traditie geworden meestal met een horror winter of zelfs een Elfstedentocht :lol: ik zie het wel hier staat alles lekker binnen en blijft ook binnen aan dat heen en weer slepen heb ik geen boodschap .
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Rob op 01 jan 2019 04:08

Laat die weermannen maar eikelen en laat weer maar komen zoals het is - ik ben voorbereid.
Sterker nog: Nu alles is ingepakt en er verder geen winterwerk meer is, ben ik alvast begonnen aan de voorjaars opruiming in de borders.
Ondanks dat er veel blijft liggen (ter bescherming van bv gembers, canna, bananen etc) heb ik vandaag 2 borders gedaan en 18 kruiwagens (!) met overtollig blad, klimop en andere ellende afgevoerd richting compost hoop en bos achter de tuin.
Morgen - vermits droog nog 2 kleinere borders, en de paden.

Als die ellende eruit is, dan kunnen we beginnen aan de nieuwe 2019 projecten: met name de nieuwe kas, de waterval en de nodige uitbreidingen op onderbegroeing (lijstje is lang maar omvat in eerste vooral hosta, meer musa bajoo, varens, gembers en andere groenbrengers.

Als voorbode op het nieuwe seizoen komen volgende week alvast een nieuwe diner-tafel (granieten blad 400 kg) en 2 cocon/lounge stoelen. Mijn Tip: dit soort dingen altijd aankopen in kerstvakantie, en vragen om minimaal 20% korting bovenop de showroommodel afprijs waarde. De handel voor die mannen is niet heel goed in december, en ze sluiten hun boekjaar.....

PS: Ik kwam in het bos een hele rits mooie struikjes tegen, die na wat zoekwerk Aucuba japonica `Variegata' blijken te zijn. Enkele ervan verhuizen naar binnen de tuingrens... :mrgreen:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Davy op 03 jan 2019 23:29

In mijn geval is het een grote Trachy die nu intussen weeral 2.5 jaar in de volle grond staat na verplanten en een grotere Jubaea en een Wagi. Ik bekijk het altijd positief. Het ergste dat kan gebeuren is vrieskou in december, dan zijn de dagen het kortst, de nachten het langst, de zon het laagst. Eens januari is elke week verder zonder vorst weer iets meer licht en hogere zon. Binnen enkele weken schijnt de zon weer wat langer en blijven in mijn geval de bladeren weer wat langer in de zon wat goed is voor ze te ontdooien overdag ;)
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor hanscazan op 09 jan 2019 09:36

Wil geen olie op het vuur gooien maar het schijnt nog te kunnen gaan vriezen in deze winter :).
Zandzakken voor de deur, olie halen timers controleren.
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Mate op 09 jan 2019 09:45

Voorlopig in iedergeval niet. Net ff een korte hagelbui..winters genoeg wat mij betreft :lol:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2885
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Jozef op 09 jan 2019 14:29

Weerplaza geeft een vorstperiode aan einde januari van mogelijk twee weken, hierin ook vorst overdag. Hopelijk gaat dit niet door.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor StefanH op 09 jan 2019 14:50

Jozef schreef:Weerplaza geeft een vorstperiode aan einde januari van mogelijk twee weken, hierin ook vorst overdag. Hopelijk gaat dit niet door.


Er zijn nog een heleboel mitsen en maren, de weermodellen hebben moeite met het doorrekenen van de effecten van de Sudden Stratopheric Warming van afgelopen week. Toch, op de weerfora is te lezen dat het meest waarschijnlijke scenario hoge druk boven Groenland/IJsland zal zijn. Dat resulteert in een noord- tot noordweststroming met in de aanvoer regelmatig winterse neerslag in de vorm van (natte) sneeuw. In dit scenario hoeven de kustgebieden niet echt te vrezen (de wind komt immers over zee). 's Nachts krijg je in het binnenland, afhankelijk van de aan- of afwezigheid van een sneeuwdek, dan lichte tot matige vorst. Overdag is het dan vaak wel gewoon boven nul. De maandverwachting van het Europese weermodel geeft temperaturen van gemiddeld twee graden onder gemiddeld weer (Zie: https://twitter.com/EdAldus/status/1082310676532596746). Het gemiddelde is in die periode zo'n zes graden overdag en één graad in de nacht. Niks extreems eigenlijk voor eind januari/begin februari...


Rob schreef:Ondanks dat er veel blijft liggen (ter bescherming van bv gembers, canna, bananen etc) heb ik vandaag 2 borders gedaan en 18 kruiwagens (!) met overtollig blad, klimop en andere ellende afgevoerd richting compost hoop en bos achter de tuin.

PS: Ik kwam in het bos een hele rits mooie struikjes tegen, die na wat zoekwerk Aucuba japonica `Variegata' blijken te zijn. Enkele ervan verhuizen naar binnen de tuingrens... :mrgreen:


Die Aucuba's zijn waarschijnlijk uitgelopen stekken met als bron gedumpt snoeiafval. Nu is Aucuba niet bepaalt invasief, maar op deze manier hebben al veel invasieve exoten zich definitief in Nederland gevestigd. Denk bijvoorbeeld aan de Japanse duizendknoop, fluweelboom, lijsterbesspirea, douglasspirea, uitheemse klimop-soorten (Hedera hibernica en H. colchica), valse wingerd, vlinderstruik en Japanse kardinaalsmuts. Buiten dat je een flinke boete kunt krijgen, daarom NOOIT tuinafval in het bos dumpen. Je kan het bovendien veelal gratis wegbrengen, dus waarom zou je?
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Rob op 10 jan 2019 01:04

Stefan,

Er is geen sprake van invasief materiaal natuurlijk. Ik zal proberen de rest te nuanceren:

Ik gooi het afgevallen blad (deels) terug in het bos omdat:
- De bomen waar het blad van afkomt voornamelijk in het bos staan - direct aangrenzend.
- Het braaf afvoeren van het groen naar de gemeente via de groene kliko bak en vervolgens zelf bij-mesten in april in mijn beleving pas echt kul is. Een deel van het blad blijft hier natuurlijk liggen om de nogal zanderige tuin een deel van zijn voeding en structuur te geven (bijvoorbeeld onder sommige struiken). De rest gaat terug naar waar het vandaan komt.
- Alle blad laten liggen is geen optie gezien de hoeveelheid looizuur in eikenblad.
- De gemeente hetzelfde doet: we kunnen hier blad bijeenharken in keurige draadkooien die voor aan straat staan, die men dan vervolgens in datzelfde bos ledigt. Buiten dat ik er verder moet voor lopen rijden, kan ik wel 15 van die kooitjes vullen, terwijl er maar 1 staat, en het is natuurlijk kul om mensen betaald van belastting-geld van A naar B naar A te laten lopen als ik dat zelf ook kan...
- Er geen 30 kruiwagens blad in mijn groene bak passen.
- Ik er in de bananen, composthoop en winterbescherming er maar 20 kwijt kon.

Ergo: Ik probeer zoveel mogelijk in symbiose/respect met het bos te tuinieren: waar veel buurtbewoners enkel in de zomer vele ladingen afgereden gras het bos in rijden geef ik het de voeding terug die het aan haar bodem ontneemt. Scheelt een hoop herrie ook (geen grasmaaiers, kantjesstrimmer of heggescharen hier!).
Soms neem ik er dan een kruiwagen compost van terug, en voer eventueel zelfs kleine snoei- of opruimwerken uit. Vorige week heb ik er nog een zak vuurwerk-resten uitgehaald die natuurlijk niet vergaan.
Echt snoei-afval word versnipperd & verhakseld voor hergebruik als bodembedekker, of in de compostbult - onkruiden gaan in de groene bak.

De aanname betreffende de aucuba is ook vrijwel zeker onjuist.
Er staat er geen in mijn tuin, noch in die van de nabije buren, en gezien de ligging van die specifieke plek is het vrijwel 100% uitgesloten dat er iemand tuinafval dumpt op die plek, tenzij je er lol in hebt om met een kruiwagen een paar honderd meter door een in de regel nat, donker en rauw stuk bos tegen een vrij steile helling te gaan rond-pionieren om precies op die specifieke plek iets te dumpen.
Ik vermoed zelf vogels of knaagdieren of iets dergelijks als dat tenminste kan. Ze staan precies onder een boom waar regelmatig nesten in zitten.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten