blauwe korrel

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: blauwe korrel

Berichtdoor draco op 30 jun 2017 13:23

guardian1967 schreef:
draco schreef:
guardian1967 schreef:Een vraag daaromtrent. Ik zie wel wanneer blauwe korrel gestrooid wordt, van mei tot einde juli, maar niet hoeveel keer?
Ik bedoel is het wekelijks, 2-wekelijks of 1 keer per maand?


Als je na bovenstaande gruwelverhalen over de 'blauwe korrel' een andere bemesting wilt overwegen, is mijn suggestie om DCM granulaat te strooien, gazonmest bijvoorbeeld. De stank is na een paar dagen over



Ik heb dat granulaat eens bekeken en inderdaad ziet dat er ideaal uit Draco.
Bedankt voor de tip.
Ik heb DCM een mail gestuurd of zei me kunnen zeggen wat de ideale hoeveelheid stikstof, fosfor etc. zijn voor een plant in het groeiseizoen en hoeveel keer deze hoeveelheid uit te spreiden, bedoel ik dus mee stel een plant heeft 25g Stikstof nodig gedurende het hele groeiseizoen heeft het natuurlijk geen zin ineens 25g stikstof te geven in mei. Dus verdeeld over bv 5 maanden zou dat willen zeggen 5g N per maand voor blauwe korrel in het geval van 12-8-16 zou dat dus 200g blauwe korrel zijn verdeelt over 5 maanden.
Als we dat eenmaal te weten komen, kunnen we ook beter de gift regelen met of zonder kunstmest.


Ik heb onlangs ook een vraag gesteld aan DCM. Behalve een automatische ontvangstbevestiging bleef het antwoord uit. :roll: Ik geef deze organische mest alleen in het voorjaar aan kuipplanten en gericht in de tuin bij snelgroeiende soorten zoals bamboe en palmen in de beginfase. Bij nieuwe aanplant gaat er een schep in het plantgat vermengd met potgrond en de aanwezige kleigrond. Over de samenstelling en de hoeveelheid mest maak ik me niet zo druk, het is maar net wat er voorhanden is en planten zijn in mijn ervaring erg vergevingsgezind. Daarbij geef je beter te weinig als teveel. Het is het dilemma van de hobbykweker, aanvankelijk wil je dat een (kuip)plant snel groeit om te vertragen wanneer de omvang een probleem dreigt te worden. In dat stadium verkeren mijn kuipplanten nu.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: blauwe korrel

Berichtdoor guardian1967 op 30 jun 2017 17:02

Eduard schreef:2x kustmest bij elkaar geeft super chemie :lol: ieder zijn mening he Eddy.... wij laten het liever op een natuurlijke manier groeien ;)

Eduard.


Ik ben laborant van opleiding en je kan het zien als dat je berkenschors zou eten tegen hoofdpijn of je neemt direct een aspirine. Beide hebben dezelfde actieve stof maar door de chemie is het 2de veel sneller werkzaam. Alleen zal het tweede bij een te lange en te hoge dosering slecht zijn voor de darmen.
Dat is net hetzelfde met kunstmest.
Je kan compost gebruiken waarin stikstof in plantaardige vorm aanwezig is maar die door de plant pas na weken kan opgenomen worden of je gebruikt op een slimme manier kunstmest dat meteen stikstof aan je plant geeft. Als je wijs gebruik maakt kunnen beide geen kwaad. Vergeet niet dat planten niet kunnen leven zonder stikstof, eens die niet meer aanwezig is in de pot of in de grond zal je plant langzaam wegkwijnen en tenslotte sterven afhankelijk van de behoefte. Wat ik wil zeggen is ongegrond ergens tegen zijn is makkelijker dan ervoor zijn wetende hoe je het moet gebruiken. Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden :D :D :D :D :D
Zoals jullie Cruyf altijd zei "elk nadeel heb zijn voordeel".
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: blauwe korrel

Berichtdoor Eduard op 30 jun 2017 17:11

Hier groeit en bloeit het al 40jaar over mijn hoofd en nog nooit kunstmest gebruikt, ik ben een natuur mens en ja compost is een bodem verbeteraar daar moeten de planten in de natuur het ook van hebben.
Ik hou helemaal niet van die geforceerde groei waar jullie mee bezig zijn en laat dus alles op een natuurlijke manier groot worden, en dat gaat al heel snel ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: blauwe korrel

Berichtdoor guardian1967 op 30 jun 2017 17:30

Eduard schreef:Hier groeit en bloeit het al 40jaar over mijn hoofd en nog nooit kunstmest gebruikt, ik ben een natuur mens en ja compost is een bodem verbeteraar daar moeten de planten in de natuur het ook van hebben.
Ik hou helemaal niet van die geforceerde groei waar jullie mee bezig zijn en laat dus alles op een natuurlijke manier groot worden, en dat gaat al heel snel ;)

Eduard.


LOL en daar heb ik ook helemaal niks tegen he amigo.
Enkel wou ik toelichten dat je geforceerde groei krijgt bij te veel kunstmest gebruik, als je enkel geeft wat ze nodig hebben, krijg je dat niet.
Dat is ook de reden waarom veel mensen daar tegen zijn, zien na verloop van tijd zieke planten of langgerekte bladeren en stammen die nergens meer tegen bestand zijn.
Vandaar dat je met compost NOOIT verkeerd kan doen.
Alle groene planten die daar op belanden geven hun stikstof af in de compost plus bijkomend humus dus structuur (watervastheid) aan je bodem.
Ter info ik gebruik zelden blauwe korrel hoor, pak staat hier al 5 jaar lol. Wat ik wel soms moet geven is extra kalium en magnesium omdat het hier echt wel slecht grond is waar ik wel jaarlijks compost door meng. Ik moet nog eens afkomen zoals ik had beloofd he
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: blauwe korrel

Berichtdoor guardian1967 op 14 jul 2017 20:38

BEMESTING PALMBOMEN EN BANANENPLANTEN
Na contact te hebben gehad met Beechgrove garden, gardener’s World, DCM en diverse
officiële instellingen had ik een hoop info betreffende bemesting vergaard.
Nu moest ik dat alles nog omzetten naar onze planten zoals de palmbomen en bananen.
Overbemesting heeft geen zin want alles wat je teveel geeft kan de plant niet opnemen en
indien toch zal ze er slechter aan toe zijn. Te weinig bemesting kan leiden tot zwakke planten
vatbaar voor ziektes etc.
Wat ik jullie ga geven is een richtlijn waarmee je doet wat je wil maar je kan er geen kwaad
mee doen. Perfect bestaat gewoon niet. Ik heb het opgedeeld in zandgronden en leem-klei
gronden daar daar ook een verschil in zit.
De producten die ik noem zijn NIET gesponsord en ieder is vrij om te nemen wat die wil
MAAR ik gebruik deze nu eenmaal omdat de samenstelling ervan heel kort in de buurt komt.
Ik ga beginnen met kunstmest daar dit zeer snel door de plant kan opgenomen worden terwijl
organisch mest, zoals koemest, 2-4 weken nodig heeft om omgezet te worden in opneembare
stoffen voor de plant. Ieder kiest wij hij of zij wil gebruiken en de hoeveelheden kunstmest
die ik hier ga neerschrijven hebben geen negatieve invloed op de bodem daar ze voor 100%
gaan opgenomen worden. Gebruik je meer dan ik je ga vertellen dan kan het anders verlopen.
Ik geef eerst de totale cijfers voor een groeiseizoen en dan de opdeling in 3 delen gaande van
begin lente, late lente en midden zomer.
Ok hier gaan we.

KUNSTMEST

Palmbomen in zandgrond

Totaal nodig gedurende hele groeiseizoen :
N(stikstof) 8g per m²
P (fosfor) 6g per m²
K(kalium) 10g per m²
Mg(magnesium) 4g per m²
Geeft in cijfers 8-6-10 (NPK) + 4g Kieseriet(MgO)
Deze cijfers kan je gebruiken voor zowel de palm in pot of de palm in volle grond dus per
palm gelden deze cijfers daar je normaal ongeveer 1 palm per m² zet.
DCM Ecomix 4 heeft als samenstelling 7-7-10 dus komt heel erg in de buurt en omdat
perfectie niet bestaat kan je deze nemen. Maar andere natuurlijk ook hou dan rekening met
volgende regel 7-7-10 wil zeggen dat elke 100g van deze meststof 7g N, 7g P en 10gK bevat.
Of in dit geval is 100g per palm van deze meststof genoeg voor het hele groeiseizoen.
Ik zou gaan voor eerste bemesting begin lente 30g van bovenstaande meststof, einde lente 40g
van bovenstaande en midden zomer 30 g. Dus PER PALM mag je dat geven.
Tevens geef je per gift 1-2-1g kieseriet als extra aan je plant.

Palmbomen in leem-kleigrond

Totaal nodig gedurende hele groeiseizoen :
N(stikstof) 5g per m²
P (fosfor) 3-4g per m²
K(kalium) 7g per m²
Mg(magnesium) 2g per m²
Geeft in cijfers 5-4-7 (NPK) + 2g Kieseriet(MgO)
Deze cijfers kan je gebruiken voor zowel de palm in pot of de palm in volle grond dus per
palm gelden deze cijfers daar je normaal ongeveer 1 palm per m² zet.
Orgamé orgabio heeft als samenstelling 5-3-6 dus komt heel erg in de buurt en omdat
perfectie niet bestaat kan je deze nemen. Maar andere natuurlijk ook hou dan rekening met
volgende regel 5-3-6 wil zeggen dat elke 100g van deze meststof 5g N, 3g P en 6gK bevat.
Of in dit geval is 100g per palm van deze meststof genoeg voor het hele groeiseizoen.
Ik zou gaan voor eerste bemesting begin lente 30g van bovenstaande meststof, einde lente 40g
van bovenstaande en midden zomer 30 g. Dus PER PALM mag je dat geven.
Tevens geef je per gift 1g kieseriet als extra aan je plant.

Bananen in zandgrond

Totaal nodig gedurende hele groeiseizoen :
N(stikstof) 16g per m²
P (fosfor) 12g per m²
K(kalium) 20g per m²
Mg(magnesium) 8g per m²
Geeft in cijfers 16-12-20 (NPK) + 8g Kieseriet(MgO)
Deze cijfers kan je gebruiken voor zowel BANAAN in pot of BANAAN volle grond dus per
BANAAN gelden deze CIJFERS.
DCM Ecomix 4 heeft als samenstelling 7-7-10 is dus de helft en omdat perfectie niet bestaat
kan je deze nemen. Maar andere natuurlijk ook hou dan rekening met volgende regel 7-7-10
wil zeggen dat elke 200g van deze meststof 7g N, 7g P en 10gK bevat.
Of in dit geval is 200g per palm van deze meststof genoeg voor het hele groeiseizoen.
Ik zou gaan voor eerste bemesting begin lente 60g van bovenstaande meststof, einde lente 80g
van bovenstaande en midden zomer 60 g. Dus PER BANAAN mag je dat geven.
Tevens geef je per gift 2-4-2 kieseriet als extra aan je plant.

Bananen in leem-kleigrond

Totaal nodig gedurende hele groeiseizoen :
N(stikstof) 10g per m²
P (fosfor) 8g per m²
K(kalium) 14g per m²
Mg(magnesium) 4g per m²
Geeft in cijfers 10-8-14 (NPK) + 4g Kieseriet(MgO)
Deze cijfers kan je gebruiken voor zowel de banaan in pot of de banaan in volle grond dus per
banaan gelden deze cijfers .
Orgamé orgabio heeft als samenstelling 5-3-6 dus de helft en omdat perfectie niet bestaat
kan je deze nemen. Maar andere natuurlijk ook hou dan rekening met volgende regel 5-3-6
wil zeggen dat elke 200g van deze meststof 5g N, 3g P en 6gK bevat.
Of in dit geval is 200g per palm van deze meststof genoeg voor het hele groeiseizoen.
Ik zou gaan voor eerste bemesting begin lente 60g van bovenstaande meststof, einde lente 80g
van bovenstaande en midden zomer 60 g. Dus PER banaan mag je dat geven.
Tevens geef je per gift 2g kieseriet als extra aan je plant.
Met banaan bedoel ik ook alle uitlopers die in die m² groeien, dus je moet niet de stammen
gaan tellen.

ORGANISCH

Palmbomen in zandgrond

De hoeveelheden blijven hetzelfde maar je moet rekening houden met NPK in je
meststof.
Als voorbeeld nemen we gedroogde koemest korrels.
NPK 2-1-2
Dus per 100g koemest heb je 2g N, 1g P en 2g K. Je zal in dat geval wat kalium moeten
toevoegen aan de mix om er te komen. Patentkali bevat ongeveer 30% kalium
Totaal nodig gedurende hele groeiseizoen :
N(stikstof) 8g per m²
P (fosfor) 6g per m²
K(kalium) 10g per m²
Mg(magnesium) 4g per m²
Geeft in cijfers 8-6-10 (NPK) + 4g (Mg)
Deze cijfers kan je gebruiken voor zowel de palm in pot of de palm in volle grond dus per
palm gelden deze cijfers daar je normaal ongeveer 1 palm per m² zet.
Dus hebben we totaal nodig 400g koemest over het hele groeiseizoen + 80g patentkali+ 4g
kieseriet.
Verdeelt geeft dat 120g koemest begin lente, 160g einde lente en 120g midden zomer met 25g
patentkali begin lente, 30g einde lente en 25 g midden zomer. Patentkali bevat ook 10%
Magnesium dus kieseriet heb je in dit geval niet nodig
Palmbomen in leem-kleigrond
Totaal nodig gedurende hele groeiseizoen :
N(stikstof) 5g per m²
P (fosfor) 3-4g per m²
K(kalium) 7g per m²
Mg(magnesium) 2g per m²
Geeft in cijfers 5-4-7 (NPK) + 2g(Mg)
Deze cijfers kan je gebruiken voor zowel de palm in pot of de palm in volle grond dus per
palm gelden deze cijfers daar je normaal ongeveer 1 palm per m² zet.
Koemest geeft dus 2-1-2 m.a.w. 250g koemest gedurende het hele seizoen is voldoende met
56g patenkali is alles wat nodig is. Verdeel dat dus weer over 3 beurten, vroege lente, late
lente en midden zomer.

Bananen in zandgrond

Totaal nodig gedurende hele groeiseizoen :
N(stikstof) 16g per m²
P (fosfor) 12g per m²
K(kalium) 20g per m²
Mg(magnesium) 8g per m²
Geeft in cijfers 16-12-20 (NPK) + 8g (Mg)
Deze cijfers kan je gebruiken voor zowel BANAAN in pot of BANAAN volle grond dus per
BANAAN gelden deze CIJFERS.
Koemest geeft dus 2-1-2 m.a.w. 800g koemest gedurende het hele seizoen is voldoende met
160g patenkali is alles wat nodig is. Verdeel dat dus weer over 3 beurten, vroege lente, late
lente en midden zomer.

Bananen in leem-kleigrond

Totaal nodig gedurende hele groeiseizoen :
N(stikstof) 10g per m²
P (fosfor) 8g per m²
K(kalium) 14g per m²
Mg(magnesium) 4g per m²
Geeft in cijfers 10-8-14 (NPK) + 4g(Mg)
Deze cijfers kan je gebruiken voor zowel de banaan in pot of de banaan in volle grond dus per
banaan gelden deze cijfers .
Koemest geeft dus 2-1-2 m.a.w. 500g koemest gedurende het hele seizoen is voldoende met
110g patenkali is alles wat nodig is. Verdeel dat dus weer over 3 beurten, vroege lente, late
lente en midden zomer.
Hopelijk heeft dit jullie een beetje kunnen helpen in de zoektocht naar bemesting.
Hou dus gewoon rekening met de cijfers die ik telkens heb gezet.
Waar je die uithaalt, eender welk kunstmest of organisch mest maakt niet uit.
Bij vragen kan je me altijd contacteren.
Met tropische groeten,
Eddy Feyen
PS vergeef me voor eventuele schrijffouten.
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: blauwe korrel

Berichtdoor guardian1967 op 14 jul 2017 20:42

Samengevat in zandgrond 400g koemest en 80g patentkali gedurende het groeiseizoen voor palmbomen en het dubbele voor bananen.

In klei-leemgronden 30% minder
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: blauwe korrel

Berichtdoor Rob op 15 jul 2017 01:14

Hi Eddie,

Mede chemicus hier ;)
Ik ga me niet mengen in de discussie over wel/geen kunstmest, "geforceerde groei" etc, ik gebruik vrij weinig toevoegingen, maar ik zal je zeggen dat ik je huiswerk bijzonder interressant leesvoer vind, vooral omwille van de split in bodem type.
(Ik zit hier op een zanderig bodemtype dat best redelijk groeizaam lijkt maar gortdroog en in die toestand ook nog eens erg waterafstotend is. Ik ben van plan er eerdaags een keer 10-15 kuub organische compost op te rijden vooral voor de structuur, maar evengoed is de chemie achter bemesting best erg boeiend!).

Mijn vraag is of je rekening houd met
- uitspoeling in potten/containers maar ook zandbodems - beide situaties zijn gevoelig voor uitspoeling, dus mogelijk dat de waarden iets hoger moeten zijn
- grootte van de palm/banaan? gemiddelde NL maat, zaailingen of bijv volwassen ex maakt nogal een verschil? Mogelijk dat we eea moeten koppelen aan m2 oppervlak van de kroon (net als bij gewone bomen?) -->EDIT: never mind - ik zag dat de waarden min of meer per m2 zijn.


Cheers

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: blauwe korrel

Berichtdoor guardian1967 op 15 jul 2017 08:03

Rob schreef:Hi Eddie,

Mede chemicus hier ;)
Ik ga me niet mengen in de discussie over wel/geen kunstmest, "geforceerde groei" etc, ik gebruik vrij weinig toevoegingen, maar ik zal je zeggen dat ik je huiswerk bijzonder interressant leesvoer vind, vooral omwille van de split in bodem type.
(Ik zit hier op een zanderig bodemtype dat best redelijk groeizaam lijkt maar gortdroog en in die toestand ook nog eens erg waterafstotend is. Ik ben van plan er eerdaags een keer 10-15 kuub organische compost op te rijden vooral voor de structuur, maar evengoed is de chemie achter bemesting best erg boeiend!).

Mijn vraag is of je rekening houd met
- uitspoeling in potten/containers maar ook zandbodems - beide situaties zijn gevoelig voor uitspoeling, dus mogelijk dat de waarden iets hoger moeten zijn
- grootte van de palm/banaan? gemiddelde NL maat, zaailingen of bijv volwassen ex maakt nogal een verschil? Mogelijk dat we eea moeten koppelen aan m2 oppervlak van de kroon (net als bij gewone bomen?) -->EDIT: never mind - ik zag dat de waarden min of meer per m2 zijn.


Cheers


LOL ben zelf van opleiding ook Laborant vandaar mijn passie voor details alhoewel het nooit perfect mogelijk gaat zijn daar elke plant anders groeit, meer of minder bladeren aanmaakt, etc. Is dan ook maar een richtlijn. Uitspoeling in bodem is rekening mee gehouden en potten staan normaal op schalen dus op termijn wordt dat terug opgenomen bij elke watergift. Het gaat inderdaad niet over kleine, jonge planten vandaar de m2 ;-)
Als je test eens doet Rob met vloeibaar mest kom je na 20 weken, groeiseizoen, ook uit op 8g N.
Veel mensen beseffen soms niet wat er in zit hier een fictief voorbeeld :

Elke meststof heeft een andere samenstelling dus aan jullie om daaruit te halen hoeveel gram er in zit van elk. Een simpel voorbeeld : Een bepaalde vloeibare meststof bevat 6% N (stikstof) dus per liter bevat die vloeistof PUUR 60g N (Stikstof) Vandaar ze altijd zeggen zoveel dopjes in zoveel liter water waardoor je een serieuze verdunning krijgt. Stel een dopje bevat 20ml of 2cl dan zit in dat dopje 6% N dus 1,2g N(stikstof) dat nog eens 3 of 5 keer verdunt is dus heel weinig vandaar je dat wekelijks kan geven zonder problemen van teveel te geven. Stel dat je het 3 keer verdunt dan heb je nog 0.4gN over en dat geef je bv. 20 weken lang dan heb je op het einde 8g N gegeven.

Is ruim afgerond natuurlijk verdunningsratio simpel gehouden maar je begrijpt wat ik bedoel.
Als jij compost door je gortdroge grond gaat doen is dat natuurlijk super voor je structuur maar ook daarin zit natuurlijk N (stikstof) dat beter en beter zal opgenomen worden zodra je grond ook weer beter word. Ik denk trouwens dat als je voorzichtig genoeg zou omspringen met kunstmest het tot weinig problemen zal leiden. Iedereen is daar vrij in en niemand heeft het recht iemand daarop af te rekenen. Mijn vader is nu super blij. Hij gaat nu 400g koemest mengen met 80g Patentkali en dat volgend jaar gebruiken voor zijn palmboom in volle grond. Hij kan dat in 3 keer geven of wekelijks zolang hij er maar een groeiseizoen mee doet lol. Voor bananen verdubbelt hij deze getallen. Altijd per vierkante meter.
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: blauwe korrel

Berichtdoor trachycarpus op 17 jul 2017 12:05

Ik gebruik al jaaaren blauwe korrel , had nog nooit géén problemen...wat een cowboyverhalen ...
trachycarpus
 
Berichten: 225
Geregistreerd: 14 jan 2011 22:43
6 bedankjes

Re: blauwe korrel

Berichtdoor guardian1967 op 18 jul 2017 09:30

trachycarpus schreef:Ik gebruik al jaaaren blauwe korrel , had nog nooit géén problemen...wat een cowboyverhalen ...


LOL de verhalen die waar zijn, is dat alles wat de plant niet kan opnemen als nitriet in de bodem sijpelt tot het in het grondwater terecht komt.
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten