Hoe waterval maken ?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Hoe waterval maken ?

Berichtdoor dest_planten op 24 jun 2009 16:44

Hoi,

Ik zou graag een waterval willen maken waarbij het water van boven recht naar beneden valt ( in de aard van onderstaande foto ). Wie heeft er tips hoe ik hieraan moet beginnen ?

Groeten,

Stefan
Bijlagen
verloop.jpg
verloop.jpg (127.77 KiB) 12185 keer bekeken
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor Christophe op 24 jun 2009 17:01

Ik heb twee jaar geleden ook een waterval gemaakt met flagstone stenen. (jij hebt dit wel al gezien) Wat ik hieruit geleerd heb is dat je er niet van moet uitgaan dat water de weg volgt die jij wilt dat het volgt. Water kiest de makkelijkste weg (recht vooruit in mijn geval) en gaat niet vanzelf bochten maken. Als je wil dat het water in bochten komt dan moet je dit zorgvuldig bestuderen hoe je het water de weg kan laten volgen die jij wilt. Het is niet zo eenvoudig om eerlijk te zijn ... maar het lukt wel hoor ;)

Veel succes met het maken van je waterval!!!
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor lapalmeraie op 24 jun 2009 20:17

Eigenlijk is het principe vrij eenvoudig: Je hebt een waterpomp nodig die het water in een hoger gelegen basin pompt, zodra dat vol is stroomt het over via het laagst gelegen punt. Als je ervoor zorgt dat de hele overloop op gelijke hoogte is gelegen valt het over een brede lijn naar beneden.

Het moeilijkst is de materiaal keuze. Flagstones kun je prima stapelen maar die zijn natuurlijk niet perfect sluitend. Het resultaat ziet er wel mooi uit maar zal vol zitten met kieren. Je moet dan echt al beginnen afdichten. Het model van de foto zal uit kunststof opgetrokken zijn. Het voordeel is dat je het dan volledig zelf kunt modeleren. Welke exacte materialen zou ik echter niet weten.
Ik heb enkel ervaring op zeer kleine schaal voor mijn terrarium ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor dest_planten op 25 jun 2009 08:44

Hoi Christophe,

Ik wil een waterval maken zonder trappen. Ik heb hier genoeg stenen liggen om een 'natuurlijke' waterval te maken maar ik weet gewoonweg niet hoe eraan te beginnen.

Eenmaal dat de waterval er staat, kan ik mijn vijver eindelijk afwerken ( is al een jaar of 2 geleden uitgegraven -> zie foto ). De stenen die ik bedoel staan ook op de foto.

De foto van mijn vorige mail is van Rockways. Ik heb al een gelijkaardige waterval zien staan in een tuincentrum in de buurt maar deze was prijzig.

Groeten,

Stefan
Bijlagen
vijver20072kleinil8.jpg
vijver20072kleinil8.jpg (118.89 KiB) 12160 keer bekeken
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor Christophe op 25 jun 2009 11:20

Hallo Stefan,

Welke stenen heb je hiervoor liggen? Als je te grote (ronde) stenen gebruikt dan stroomt het water als het ware tussen de stenen en heb je er ook niet veel aan hé. Zoals gezegd moet je het water leiden naar de vijver.

Zo heb ik het gedaan:
Om te beginnen dien je dus een bergje te maken. Hoe hoger je berg, hoe lager het debiet van je pomp wordt, dus hoe minder water eruit komt. Hoewel ... m'n buurman heeft ook net een vijver aangelegd. Hij gebruikt hiervoor een Nautilus pomp van 6000 liter, eigenlijk een fonteinpomp dus. Het grote voordeel van deze pompen is dat ze een pak goedkoper zijn dan de Aquamax pompen en bovendien het debiet veel minder snel zakt. De pompen zijn dus krachtiger, maar verbruiken wel wat meer. (6000 liter = 100Watt)

Vervolgens dien je paaltjes te slagen. Tussen deze paaltjes plaats je betonnen boordstenen. Deze boordstenen strijk je volledig aan met cement. Hier moet je niet zuinig op zijn. Vervolgens leg je een folie in de pas aangemaakte 'geul'. Hier komen dan de stenen op, pomp aansluiten en klaar is kees.

Hoewel ... zo makkelijk is het nu ook weer niet. Zoals gezegd, het water volgt de makkelijkste weg, dus als je keien van pakweg 10cm diameter gebruikt, dan zal het water dat je bovenaan erin pompt, gewoon tussen de keien weer naar beneden stromen. Je hebt dan wel een héél hoog debiet nodig om je water te zien. Daarom heb ik dus flagstone gebruikt en de zijkant met tek7 dicht gelijmd, zodat het water mooi over de flagstone's naar beneden stroomde.

Het is niet zo eenvoudig, maar als je het even allemaal bekijkt, dan zal het wel lukken ;)

Veel succes!
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor dest_planten op 02 jul 2009 14:03

Hoi,

Of weet er iemand waar ze deze waterval van Rockways verkopen ?

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor Christophe op 02 jul 2009 14:45

Bij Pondshop.eu kan je heel wat vijvermateriaal kopen maar deze zijn erg duur!
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor dest_planten op 06 jul 2009 20:56

Hoi Christophe,

Ik heb de waterval zien staan bij de Wase Vijverwinkel in Sint- Niklaas. Mooie waterval maar te breed en redelijk prijzig.

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor Christophe op 06 jul 2009 21:01

Hoe prijzig als ik vragen mag ...?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor dest_planten op 07 jul 2009 08:46

Hoi Christophe,

Die waterval kost 1040 € bij de Wase Vijverwinkel.

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten