Hoe waterval maken ?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor yakuza op 24 sep 2010 11:19

Misschien even topic terug openen ;-)
Ben ook opzoek naar matrialen en manieren om namaak rotsen en watervallen te maken.
Ben door het googelen op men eigen vertrouce stek gekomen hehe.
Als je ziet wat die Amerikanen aanvangen met namaak rots....
alleen spijtig als je meer wil weten moet je boeken en dvd kopen. Voor de rest weinig info te vinden.
Ben bezig met namaak bamboo en hoop op een goed resultaat.
Marc82 Welke producte, heb je gebruikt?

pleas some help guys ;-)
Avatar gebruiker
yakuza
 
Berichten: 280
Geregistreerd: 08 jul 2009 18:54
Woonplaats: Morkhoven
14 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor griphuz op 24 sep 2010 13:26

Namaakrotsen wordt NOOIT echt mooi mijns inziens, gewoon met echt steen werken.
Ik heb de hele boel gewoon in elkaar gemetseld met EPDM rubber eronder wat nog over was van de vijver leggen.
Het resultaat is van bovenaf hier te zien, en live te bezichtigen op afspraak, altijd welkom:
http://picasaweb.google.com/griphuz/Jun ... 1319959378

Kost je een dag, hooguit twee om het te metselen. Voor de tijd goed met aarde de vorm maken en de stenen een keertje vooraf grofweg klaarleggen.
Door de specie heb ik spul gemengd om het waterdicht te maken, kun je in elke doe-het-zelf-zaak halen.

Die kunstelementen zijn verschrikkelijk duur, en het wordt nooit mooi, nooit passend bij de omgeving.
Net als eigenlijk flagstones in een waterval. Er is volgens mij in de hele wereld geen natuurlijke waterval uit dit soort stenen opgebouwd.
Ze werken wel makkelijk, maar na wat zoeken kom je ook wel andere stenen tegen die perfect passend zijn.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor yakuza op 24 sep 2010 13:45

griphuz schreef:Namaakrotsen wordt NOOIT echt mooi mijns inziens, gewoon met echt steen werken.
Ik heb de hele boel gewoon in elkaar gemetseld met EPDM rubber eronder wat nog over was van de vijver leggen.
Het resultaat is van bovenaf hier te zien, en live te bezichtigen op afspraak, altijd welkom:
http://picasaweb.google.com/griphuz/Jun ... 1319959378

Kost je een dag, hooguit twee om het te metselen. Voor de tijd goed met aarde de vorm maken en de stenen een keertje vooraf grofweg klaarleggen.
Door de specie heb ik spul gemengd om het waterdicht te maken, kun je in elke doe-het-zelf-zaak halen.

Die kunstelementen zijn verschrikkelijk duur, en het wordt nooit mooi, nooit passend bij de omgeving.
Net als eigenlijk flagstones in een waterval. Er is volgens mij in de hele wereld geen natuurlijke waterval uit dit soort stenen opgebouwd.
Ze werken wel makkelijk, maar na wat zoeken kom je ook wel andere stenen tegen die perfect passend zijn.

Groetjes,
Remko.


Heb al verschillende sites geraadpleegd en er zijn toch meesterwerken bij hoor.
zoals bv rotsformaties in pretparken of de zoo.
Zo er toch mee willen experimenteren. nog alleen de juiste manier vinden.
Zo ben ik aan het experimenteren met namaak bamboo.
Vind de echt heel mooi maar ze splijten gemakkelijk.Wil je er iets mee bouwen is dit een mindere eigenschap van het matriaal.
Avatar gebruiker
yakuza
 
Berichten: 280
Geregistreerd: 08 jul 2009 18:54
Woonplaats: Morkhoven
14 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor lapalmeraie op 24 sep 2010 20:57

griphuz schreef:Het resultaat is van bovenaf hier te zien, en live te bezichtigen op afspraak, altijd welkom:
http://picasaweb.google.com/griphuz/Jun ... 1319959378


Mooi hoor!
Er ligt behoorlijk wat kilootjes steen zo te zien :)

Het ligt er m.i. een beetje aan wat je wilt bereiken.
Zo is het in de Oasis serre van Paradisio toch mooi gelukt vind ik.
Natuurlijk zie je dat het namaak is, maar in dat formaat is dat de enige optie.
Het geheel klopt in mijn ogen.

DSC00807.JPG
DSC00807.JPG (113.05 KiB) 10693 keer bekeken


Of deze van een vakantie in Turkije. Ook wel geslaagd dacht ik hè ;)

DSC00494.JPG
DSC00494.JPG (94.67 KiB) 10693 keer bekeken


Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor yakuza op 25 sep 2010 09:33

lapalmeraie schreef:
griphuz schreef:Het resultaat is van bovenaf hier te zien, en live te bezichtigen op afspraak, altijd welkom:
http://picasaweb.google.com/griphuz/Jun ... 1319959378


Mooi hoor!
Er ligt behoorlijk wat kilootjes steen zo te zien :)

Het ligt er m.i. een beetje aan wat je wilt bereiken.
Zo is het in de Oasis serre van Paradisio toch mooi gelukt vind ik.
Natuurlijk zie je dat het namaak is, maar in dat formaat is dat de enige optie.
Het geheel klopt in mijn ogen.

DSC00807.JPG


Of deze van een vakantie in Turkije. Ook wel geslaagd dacht ik hè ;)

DSC00494.JPG


Vrgr
Niek


Awel se dat is wat ik bedoel. misschien zie je wel dat het namaak is maar in zen geheel ist prachtig.

Dus, aan alle die info hebben voor mij go go goooooooo
Avatar gebruiker
yakuza
 
Berichten: 280
Geregistreerd: 08 jul 2009 18:54
Woonplaats: Morkhoven
14 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor Inazuma op 25 sep 2010 10:59

Je maakt een vorm van tempex of gaas.

Deze bekleed je met papiermache(kranten en behangplijm),zoals vroeger op school.

Dan aan de gang met polyester en matten, controleer met aceton of je ondergrond niet oplost voordat je gaat polyesteren. Eventueel bied een laagje tegellijm uitkomst.

Waarschijnlijk zul je enkele lagen moeten polyesteren. Tussendoor opschuren.

Ten slotte met een afwerkcoating op kleur brengen. Voor een natuurlijker effect kun je zand in de natte coating strooien.

Dit is niet uit persoonlijke ervaring maar ik ben eens bij iemand geweest die het zo had gedaan.

Ik hoop dat je nu een idee hebt hoe te beginnen, ik denk dat je gewoon even wat moet experimenteren voordat je in het groot aan de slag gaat.
Inazuma
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 08 maart 2010 20:30
Woonplaats: Helmond
24 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor bommetje op 26 sep 2010 16:32

Bij mij oip het werk zijn vorig jaar ook rotsen gemaakt, op 2 verschillende manieren.

1 methode met glasvezel versterkt beton.

Deze methode is door een engels bedrijf gebruikt, die ook een heleboel in de dierentuin in Emmen heeft gedaan en voor Centerparcs. Zij hebben in de fabriek enkele holle rotsen gemaakt met gaas, beton en glasvezel. Dit alle werd in mallen gegoten. Deze blokken werden ter plekke gestapeld en vastgemaakt met draadeind en moeren. De eventuele naden e.d. werden afgedekt met vrij fijn gaas en met dik beton. met vorken en andere voor handen zijnde materialen werd de natuurlijke uitstraling hierin gemaakt.



2 methode met stuukgaas en cement.

Deze methode werd door een interieur styliste gebruikt.

eerst werden de grove lijnen opgemetseld, daarna bekleed met met stuukgaas, van dat trappetjes gaas, speciaal voor stuken. Dit gaas werd in de gewenste vormen gebogen en met dik cement grof aangebracht. Hierna werd er gestuukt met voorgekleurde mortel, ook grof. Vervolgens plastic ertegen aan en aankloppen (tegen het plastic) en vegen met een vegertje (mortel is nog nat). Daarna weer de natuurlijke scheuren en naden aanbrengen met wat je voor handen hebt.

succes
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor yakuza op 26 sep 2010 18:53

bommetje schreef:Bij mij oip het werk zijn vorig jaar ook rotsen gemaakt, op 2 verschillende manieren.

1 methode met glasvezel versterkt beton.

Deze methode is door een engels bedrijf gebruikt, die ook een heleboel in de dierentuin in Emmen heeft gedaan en voor Centerparcs. Zij hebben in de fabriek enkele holle rotsen gemaakt met gaas, beton en glasvezel. Dit alle werd in mallen gegoten. Deze blokken werden ter plekke gestapeld en vastgemaakt met draadeind en moeren. De eventuele naden e.d. werden afgedekt met vrij fijn gaas en met dik beton. met vorken en andere voor handen zijnde materialen werd de natuurlijke uitstraling hierin gemaakt.



2 methode met stuukgaas en cement.

Deze methode werd door een interieur styliste gebruikt.

eerst werden de grove lijnen opgemetseld, daarna bekleed met met stuukgaas, van dat trappetjes gaas, speciaal voor stuken. Dit gaas werd in de gewenste vormen gebogen en met dik cement grof aangebracht. Hierna werd er gestuukt met voorgekleurde mortel, ook grof. Vervolgens plastic ertegen aan en aankloppen (tegen het plastic) en vegen met een vegertje (mortel is nog nat). Daarna weer de natuurlijke scheuren en naden aanbrengen met wat je voor handen hebt.

succes


Toevallig een foto? :)
Avatar gebruiker
yakuza
 
Berichten: 280
Geregistreerd: 08 jul 2009 18:54
Woonplaats: Morkhoven
14 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor bommetje op 26 sep 2010 19:43

ik zal morgen proberen foto's te maken...
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten