verpotten

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

verpotten

Berichtdoor degki op 25 okt 2008 20:20

een vraagske,
in men bak staan nu ongeveer 40 stekjes (van de 50 zaadjes).
ze zijn nu ongeveer 5à6 cm; en wil ze verpotten in aparte bakjes omdat ik met dat probleem zit met die beestjes in men potgrond. ik heb mooie stenen potjes gevonden; maar zonder gat in vanonder. is dit belangrijk?
alvast bedankt.
degki
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 15 sep 2008 19:03
0 bedankjes

Re: verpotten

Berichtdoor Christophe op 25 okt 2008 20:56

Hallo Degki,

Een gaatje vanonder is zeer belangrijk. Zonder gaatje kan het overtollige water niet weg, en gaat de plantjes vroeg of laat kapot. Al zou je opletten niet te veel water te geven zie je dat bij planten zonder gaatjes in hun pot de groei sterk belemmerd wordt, en ze er minder mooi uitzien.

Je kan een gaatje boren in de stenen potjes. Let wel op dat als je met een klopboormachine werkt, de potjes kapot springen.

Je mag ook altijd 50 potjes komen halen bij me. Ik kan ze wel missen. Het zijn zwarte met een diameter ongeveer 10 cm.

Je hebt je zaadjes waarschijnlijk in zaai en stekgrond gezaaid. Nu mag je gewone universele potgrond gebruiken. Voor de winter is het niet nodig om ook koemestkorrels onder grond te mengen. Deze kan je in de lente toevoegen.

Als je de zaailingen verplant kan je een grote kuip (zonder gaten deze keer :D ) nemen en deze vol met water gieten. Dan doe je de pot ervan rond en neem je de grond met de zaailingen in het water. Dan voorzichtig omwoelen en zo de grond van rond de wortels spoelen. Vervolgens natuurlijk meteen in potgrond en veel water geven. Ik strooi ook nog kleine boomschorsstukjes in mijn potje om toekomstig onkruid tegen te houden. (nooit met anti-onkruid tussen jonge palmboompjes spuiten!)

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: verpotten

Berichtdoor degki op 25 okt 2008 21:40

ok!!! ga ik zeker doen. nogmaals bedankt voor de goede raad!
t'beste
degki
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 15 sep 2008 19:03
0 bedankjes

Re: verpotten

Berichtdoor Christophe op 25 okt 2008 21:45

Graag gedaan hoor ;)

Maar wat ga je doen? Gaatjes boren in je stenen potjes, of plastic potjes komen halen?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes


Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten