Voorstelrondje

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Voorstelrondje

Berichtdoor Warmbloed op 19 sep 2015 15:32

Hoi allemaal,

Vorige week toen ik me aanmeldde voor het forum was ik van plan om me voor te stellen maar er kwam van alles tussendoor. Nu de tijd om het alsnog te doen.

Ik heet Wouter en woon in Noord Holland. Ik heb een baan in de offshore techniek, ben 50 jaar, heb 10 jaar gevaren op de grote wilde vaart. Mijn hobby's zijn muziek verzamelen (funk en fusion), klussen aan huis maar ook een grote hobby is de tuin en ... diverse broeikasjes.

In mijn tuin hou ik een diversiteit aan bloemen, kruiden, fruit en groenten. Het is zeker geen postzegel, ik hou van een ietwat verwilderde tuin. Alles mag er groeien. Verrassingen van planten die zomaar ineens er bij komen vind ik erg leuk.

Ook probeer ik van alles uit. Zo heb ik in mijn broeikasjes vorig jaar kouseband en dit jaar okra geteeld. Kouseband ging prima, okra is lastiger. Heel veel uit de tuin gaat de pan in. Heb altijd basilicum, peterselie, komkommer, bieslook, knoflook, tomaat (coeur de boeuf), pepers, paprika's en heel veel andere eetbare planten in de tuin en kasjes staan. Met uitzoeken in welke grond, waar ik ze het beste kan neerzetten, combinatieteelt etc. ben ik altijd druk mee.

Wat betreft het exotisch telen heb ik niet zoveel ervaring mee. Maar toch lijkt het wel of ik dat al leuker begint te vinden en het ook uitprobeer. Naast de okra, kousenband en de gember is mijn grootste trots nu dus de Durian zoals jullie al misschien hebben kunnen lezen in het forumrubriek exotische struiken en bomen. Hij staat nu weliswaar zelfs niet meer in de kas, in de huiskamer blijkt hij het nog steeds heel goed te doen. Ik heb hem opgekweekt uit een pit die ik vorig jaar van iemand kreeg die in Indonesie was geweest. Heb de pit 'gewoon' in een pot met mediterranneese potgrond gedaan en maar wachten. Tot er warempel iets opkwam.

Ok, tot zover mijn introductie en ik hoop dat er onder jullie zijn die mijn vragen die ik nu heb over het verder opkweken van de Durian kunnen beantwoorden.

Ik hoop dat ik veel kennis opdoe in dit forum en dat ik jullie mijn ervaringen met exotische planten kan gaan delen. Waar ligt de grens eigenlijk wat wel en geen exotische planten zijn ? Buiten Nederland of pas buiten Europa ?

Groet,
Wouter.
Warmbloed
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 13 sep 2015 10:03
0 bedankjes

Re: Voorstelrondje

Berichtdoor Jozef op 19 sep 2015 15:40

:welkom: Wouter
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Voorstelrondje

Berichtdoor Mister w op 19 sep 2015 16:51

Welkom , :welkom:
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Voorstelrondje

Berichtdoor Eduard op 19 sep 2015 17:00

Warmbloed schreef:
Ik hoop dat ik veel kennis opdoe in dit forum en dat ik jullie mijn ervaringen met exotische planten kan gaan delen. Waar ligt de grens eigenlijk wat wel en geen exotische planten zijn ? Buiten Nederland of pas buiten Europa ?

Groet,
Wouter.


Hoi Welkom hier, we hebben het over exoten van subtropische tot tropische planten / bomen ;)

Veel plezier hier :thumb_up:

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Voorstelrondje

Berichtdoor Rob op 19 sep 2015 22:21

Welkom Wouter!

Ik hoop dat ik veel kennis opdoe in dit forum en dat ik jullie mijn ervaringen met exotische planten kan gaan delen. Waar ligt de grens eigenlijk wat wel en geen exotische planten zijn ? Buiten Nederland of pas buiten Europa ?


De term exotisch heeft meerdere definities, afhankelijk van de tuinder. In de regel betekent het dat je er lustig op los combineert, alle trends en regels aan je laars lapt, en niet noodzakelijkerwijs gangbare, hippe of natieve planten gebruikt, en in vele gevallen zelfs op het randje van wat er in jouw tuin en microklimaat mogelijk is werkt. De grens ben je - naast het klimaat in jouw tuin - voornamelijk zelf: je eigen creativitiet en enthousiasme zijn de grens. Ik ben van maning dat alles kan en mag, zolang je het zelf maar mooi vind. In mijn geval liggen die grenzen zelfs tot op de evenaar.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Voorstelrondje

Berichtdoor fernman op 24 sep 2015 21:17

Gembers en aanverwante zijn zeker exotische planten!
Welkom! :welkom: :welkom: :welkom: :welkom:
greendragongarden.be
fernman
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 02 nov 2012 13:09
Woonplaats: Kempen-Belgie
34 bedankjes

Re: Voorstelrondje

Berichtdoor s.janssen op 24 sep 2015 22:25

Vaak is het ook de combinatie wat het gevoel kan geven in een ander land te zijn, het exotisch gevoel! Exotisch wil niet anders zeggen dan uitheems (Niet in NL/BE van nature voorkomt) en dat zijn aardig wat planten, rozen, aardappelen horen hier ook bij.
Er zijn geen regels, alles mag en kan!

Binnen de hobby heb je heel wat ruimte, denk aan jungle, mediteraans, mexicaans, australisch, japans, of subtropisch met bijvoorbeeld boomvarens. Keuze genoeg!

Mooi voorbeeld is hier de tuin van de onlangs overleden man Will Giles uit Norwich, veel exotenliefhebbers doen inspiratie op in zijn tuin.

:welkom: :welkom:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes


Keer terug naar Even voorstellen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron