Aquariaan zoekt vaste grond ;)

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Aquariaan zoekt vaste grond ;)

Berichtdoor M.altispinosus op 02 feb 2016 15:50

Een goede middag,

Mijn naam is Ronald, 38 jaren jong, vrij gezellig en wonende in het zuid oosten van Brabant. Ik heb anderhalf jaar geleden een opknappertje gekocht waar ik de eerste vijf jaar mijn energie en geld insteek. De tuin en het metselen van een nieuwe schuur staat voor jaar 6 gepland.

Na vele jaren onderwater getuinierd te hebben heb ik afgelopen zomer een voorzichtige stap richting boven water tuinieren gezet. Dit ter voorbereiding op mijn toekomstige vivarium/riparium. Het is de bedoeling dat ik mezelf een 3 meter aquarium "cadeau" geef nadat het klussen in huis klaar is. De inrichting zal voornamelijk bestaan uit Rhizophora mangle en Nymphaea glandulifera.

Nu wil ik deze tropische sfeer doortrekken naar buiten en er een jungle van maken die aansluit op mijn (toekomstig) mangrove bos. Het zal een natte tuin worden waar water centraal staat. Een kleine vijver en een beekloopje dwars door de tuin. Een groen dak op het toekomstige schuurtje en zoveel mogelijk regenwater opvangen. Voor deze ideeen en meer andere ideeen wil ik de komende jaren de tijd nemen om ze uit te werken, het moet nl wel passen op een kleine 45m² ;)

Tot de tijd dat ik echt aan mijn tuininrichting ga werken wil ik niet stil zitten maar de tijd nemen om aan mijn toekomstige planten bestand te werken. Het idee is om deze lente te gaan beginnen aan mijn toekomstig planten bestand, door zoveel mogelijk zelf op te kweken uit zaad enof kleine zaailingen.

Nog zoveel vragen over welke planten en wat allemaal mogelijk is maar dat is voor later. Tot die tijd veel plaatjes kijken in oa de foto topics en ideeen opdoen.

Ik heb geen foto van mijn huidige kale tuin, die tot de winter dienst heeft gedaan als puin opslag. Het gras begint net weer te groeien. Daarom een foto van wat er gebeurd als een aquariaan gaat tuinieren zonder grond ;)

Afbeelding

54 zaden/propangules Rhizophora mangle afgelopen Juli over laten komen uit Guadeloupe en delen sindsdien 200 liter water met platy's, cory's en kardinalen.

mvg Ronald
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: Aquariaan zoekt vaste grond ;)

Berichtdoor fernman op 02 feb 2016 17:43

fernman
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 02 nov 2012 13:09
Woonplaats: Kempen-Belgie
34 bedankjes

Re: Aquariaan zoekt vaste grond ;)

Berichtdoor boomvaren op 02 feb 2016 17:59

Welkom,

Tof een mangrove-aquarium....het is eigenlijk al een paludarium .

3 meter lang... je kan iets minder water gebruiken en meer zand aan een kant dan heb je het perfect biotoop voor slijkspringers....

Groeten Mario R.
boomvaren
 
Berichten: 210
Geregistreerd: 18 apr 2015 23:26
14 bedankjes

Re: Aquariaan zoekt vaste grond ;)

Berichtdoor M.altispinosus op 02 feb 2016 19:11

Die slijkspringers zou idd een mooi en biotoop correct zijn, waar het niet dat mijn boompjes iets meer in het binnenland komen te staan.

In een half droog gevallen poeltje, waarbij het water zacht, zuur en bruin zal zijn. De bodem is bedekt met een ruime laag afgevallen blad waar tussen enkele dwergchicliden naar voedsel scharrelen. Daarboven zwemt een schooltje kardinalen +/- 200 stuks. Boven het water 1m ruimte tot de lichtkap voor de mangroves. De linker en rechterhoek beplant zoals in een paladarium en in het midden een doorkijk tussen de bladeren van de mangroves door op een "blauwe" achterwand.

Beetje vals spelen met de mangroves mbt hun eigenlijke biotoop, meer brak water tot zout eigenlijk. Maar het zijn taaie plantjes die zich aanpassen. Ideeen genoeg hoe mijn indoor jungle eruit komt te zien. Tot die tijd kunnen de mangroves rustig doorgroeien.

Maar nu die buiten jungle nog...
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: Aquariaan zoekt vaste grond ;)

Berichtdoor Jozef op 02 feb 2016 19:25

:welkom: Ronald, er zijn op dit forum genoeg tuinen beschikbaar om eens in rond te neuzen. Je eerste post met het mangrove aquarium spreekt alvast tot mijn verbeelding. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Aquariaan zoekt vaste grond ;)

Berichtdoor s.janssen op 02 feb 2016 23:37

Welkom!!! En mede-mangrove liefhebber! :thumb_up:
En een natte tuin kan heel erg interessant zijn!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Aquariaan zoekt vaste grond ;)

Berichtdoor Toppalm op 04 feb 2016 23:11

:welkom: op dit forum
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 02 jan 2015 22:56
Woonplaats: Enschede
22 bedankjes


Keer terug naar Even voorstellen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten