Gegroet

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Gegroet

Berichtdoor Minato op 28 apr 2020 16:49

Hallo allemaal,

Graag stel ik mij even voor, ik ben ''Minato'' en sinds kort aan het verdiepen in al het tropische pracht en praal. Voor nu verdiep ik mij alleen in ''winterharde'' soorten en ben ik aan het overwegen of het iets is voor in de tuin.

Mijn oog is voor nu gevallen op een aantal soorten: Jubeau chilensis, brahea armata, yucca rostrata, en liefst een agave wat lijkt op een americana of angustifolia. en verder nog de musa basjoo, Cycas panzhihuaensis (als die te vinden is).

Alles komt in de volle grond, en de tuin hier is op het zuiden. Ik zit tegen de veluwe aan dus ik zit letterlijk op zand/kiezel bodem. Een tuin als deze spreekt mij wel aan:
Deze tuin ligt in Hongarije, zone 7a als ik me goed herriner. ik val in zone 8a, ietsje gunstiger dus, maar zeker geen garantie op milde winters.

Nu het volgende, het is maar een klein tuintje van 13x6.5 en de exemplaren die op het filmpje bv. staan zullen mij te duur zijn. En het tweede punt, en daarbij valt of staat dit hele plan. Ik weet niet of ik bereid ben alles elke winter opnieuw in te willen pakken voor een paar dagen flinke vorst..

Gaan deze soorten het redden als ik ze 's winters niet voorzie van een hele stellage? (inpakken met jute wil ik nog wel doen). Nou wil ik niet met kleine exemplaren beginnen, maar 300-500 per palm is wel mijn max. Waarschijnlijk ben ik beter af met een wagnerianus, alleen vind ik die beduidend minder mooi. En hoe zit het met de rostrata, kan deze meer aan als een chilensis of armata?

De tuin ligt zo'n 50 cm hoger dan het maaiveld en dus een goede drainage. Zelfs de coniveren die ik hier aantrof waren dor en verdroogd. Mede ook door twee grote esdoorns bij de achterbuurvrouw die flink wat water lusten. waarvan inmiddels één flink is gesnoeid en geen blad of tak meer te zien is. Die red het misschien niet, en een groot voordeel want er is nu veel meer zon in de tuin.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen maar vrees dat alleen een fortunei of wagneri het gaat redden zonder te veel poes pas.

Groet

Edit: Dit is ook een voorbeeld van een prachtige tuin (zone 8b)

Minato
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 apr 2020 16:10
0 bedankjes

Re: Gegroet

Berichtdoor Rob op 28 apr 2020 23:53

Welkom Minato!

Je lijstje is evenals de tuinen in de videos helemaal OK. Let wel dat 7a in Hongarije waarschijnlijk een pak meer warmte in de zomer heeft, en waarschijnlijk iets drogere winters! Brahea is kritisch tav vocht, voor de rest geloof ik het wel en is de droogte zomers een groter issue!)

Vwb inpakwerk: met de laatste winters kun je Trachy en Jubaea wel gewoon laten staan - hier is Jubaea de laatste 2 winters niet ingepakt, en afgelopen winter zijn zelfs de washies ontsnapt! Wagnerianus past altijd wel ergens in een hoekje omdat ie niet zo breed valt, maar ga ervan uit de Jubaea wel redelijk flink word!

Ook met inpakken valt het wel mee - er zijn verschillende manieren om in te pakken en je zult je eigen techniek moeten ontwikkelen. Ik gebruik geen stellingen oid, maar matten en dergelijke. Ik trek de hele handel binnen grofweg een hele dag op, zo laat mogelijk, voor 1500 m2, en enkele tientallen palmen, waaronder alle soorten doo je genoemd. Ik zit vergelijkbaar op vrijwel 100% zand waar de coniferen het ook spontaan afleggen. Je bent welkom om ff te spieken, koffie inclusief, op de brabantse wal.

Mijn 2 centen tav cost: 300-500 per stuk is wel erg stevig, maar het geeft aan dat je wel een potje kunt breken in de tuin (altijd fijn :) ) .
Omdat we hier allemaal eerst leren en in dat proces vrijwel allemaal wel een of meerdere planten zijn verloren, raad ik aan om niet alles super groot te kopen (voor de cost, maar zeker ook omdat palmen iets moeilijker aanslaan als ze erg groot zijn, zeker op zand!)

PS: Springy's tuin is echt top. zo veel planten op zo weinig meters. Wow!

groet/welkom
Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Gegroet

Berichtdoor draco op 29 apr 2020 00:53

:welkom: Minato.
Ik heb een zeer goede ervaring met Yucca rostrata afgezien een riedel Trachycarpus sp. die overigens niet onverwoestbaar zijn gebleken in 2012 en voorafgaande jaren. Yucca rostrata spant de kroon wat vorstbestendigheid betreft maar moet wel droog worden gehouden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Gegroet

Berichtdoor Jozef op 29 apr 2020 09:36

:welkom: Minato. De adviezen zijn alvast erg goed. :thumb_up:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Gegroet

Berichtdoor Bulldog op 29 apr 2020 11:12

yucca rostrata is makkelijk droog te houden.
4stokken in de grond rond de plant en een grote doorzichtige plastiek bak er omgekeerd over, enkele stenen erop zodat die niet kan weg waaien, en klaar.
Zo heb ik het toch altijd gedaan, dit jaar heeft hij geen bescherming gehad.

Hetzelfde die ik met mijn humilis.


:welkom:
Bulldog
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 20 mei 2012 19:28
Woonplaats: Zuienkerke (West-Vlaanderen)
39 bedankjes

Re: Gegroet

Berichtdoor Minato op 29 apr 2020 19:08

Dit valt me reuze mee allemaal! Dan is er toch meer mogelijk dan ik dacht, wat natuurlijk erg leuk is! Met de toekomende droge zomers verwacht ik als het gaat zoals het er nu voor staat wel met regelmaat een sproeiverbod. Het grondwater is lang nog niet op peil met als gevolg dat alles weer heel snel gortdroog word. Nou zou ik graag eigen water willen opvangen voor dit soort situaties, alleen met een tuintje als deze word dat toch lastig. Hopelijk toch wat nattere zomers. Hoe doet de rest van jullie dit, allemaal eigen water?

@Rob: Dan doe je het in een aardig tempo, en een tuin van dat formaat lijkt mij toch wel heerlijk. Maargoed, twee jaar geleden pas ons eerste huisje gekocht dus die grote tuin komt vast wel een keer. Bedankt voor de uitnodiging! Wij komen graag een keer op bezoek, alleen het is niet om de hoek (we wonen in Rheden, 5 min fietsen van de posbank vandaan). Dus enige planning is dan wel nodig. Het scheelt dat er familie in die omgeving woont. Heb zelf 8 jaar op smerdiek gewoont, in halsteren kwam ik als kind altijd aquariumvisjes halen. 300-500 is indd wel prijzig, maar met de beperkte ruimte zal ik niet heel veel kunnen neerzetten vrees ik, waardoor ik liever meteen wat grotere exemplaren aanschaf. Ook omdat ik dacht dat ze dan beter de winters aankunnen maar dat is dus niet zo helaas.

Ben er verder ook nog niet helemaal uit. Nu ik met de tuin eindelijk aan de slag ga, zat ik eerst te denken aan veel dracht en waarde planten voor bijen, vervolgens in de stijl van Piet oudolf. Pas zag ik nog een stijl van olivier filippi met vooral droog tolerante soorten, dat heeft ook wel wat! En voor kort leek me een meer mediterraanse stijl ook erg gaaf. Toen bezocht ik een aantal plekken met grote olijfbomen en daar stonden ook palmen etc. Het moeilijke van palmen en het NL klimaat is om echt die sfeer te krijgen van waar ze oorspronkelijk vandaan komen, of minstens zuid-europa. Maar ik vind dat erg lastig en zie dat nog niet helemaal voor me. De sfeer foto's die ik op pinterest etc zie zijn hier moeilijk te evenaren vind ik persoonlijk. Nou kan ik ook vast wel een combi maken maar ik weet niet of ik dan het gewenste resultaat krijg..

Kortom: nog een hoop nadenk werk voor wat het uiteindelijk gaat worden. En ondertussen probeer ik me een beetje in te lezen over de mogelijkheden.

Nog een vraagje: met het drooghouden van de palmen/yucca etc, bedoelen jullie dan echt een paraplu/stellage? Of zou de zandgrond hier icm kiezels oid. voldoende zijn om het water af te voeren? Klopt het dat de meeste soorten een aantal wortels aanmaken die vooral de diepte ingaan? Heeft het dan nut om bv. de zijkanten te vullen met grove kiezels zodat daar het water makkelijk en snel weg kan, en er dan minder kans op rotting is. Of werkt dat niet op die manier? Ik ben wel benieuwd namelijk hoe het wortelgestel werkt/groeit en ook hoe de verstandhouding is met het bodemleven..

Zijn hier wellicht ook artikels over geschreven? Ik ben altijd reuze nieuwsgierig naar meer info!

Bedankt allemaal voor de adviezen en het welkom :thumb_up:
Minato
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 apr 2020 16:10
0 bedankjes

Re: Gegroet

Berichtdoor Rob op 29 apr 2020 23:06

@ Drooghouden van rostrata:Het gaat er met name om om de kop droog te houden.
@ Stenen rondom planten: het ziet er zeer onnatuurlijk uit, en mijn indruk is dat je onnodig de plant belemmert..ik doe het liever niet

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Gegroet

Berichtdoor Minato op 30 apr 2020 11:57

Oke en is dat afdekken dan de gehele winter?

Ik bedoelde meer grof grind/kiezels van formaat tussen 20-40 mm ofzo en puur voor de afwatering. Dus gat graven, kluit erin en dan de zijkanten van de wortels met grof grind opvullen, zodat er geen water aan de zijkanten van de kluit blijft staan. En de bovenlaag naar keuze. Ik zie overigens best veel afbeeldingen van palmen/yucca's etc in zuiderlijke gebieden allemaal met grind/steen/zand afgedekt.
Minato
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 apr 2020 16:10
0 bedankjes

Re: Gegroet

Berichtdoor Bulldog op 30 apr 2020 12:54

wat water betreft, ik heb een regenput van 10000 L. en 1 van 2500L. en durven wel eens leeg zijn. (de laatste 2 zomers)

Heb dan ook een boorput laten steken, maar daar komt bijna niets uit.
zit waarschijnlijk niet op een goede plaats.

Droog houden?
ja de volledige plant.
Zo doe ik het met brahea, butia, canariensis, cycas, humilis
ze krijgen ook nog rond de stam een laag vliesdoek, eventueel een warmteslang en bubbelplastiek.
De folie rond de hokken doen ik in de winter zelf tot beneden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze zijn al van een eid terug, de hokken die ik nu zet zijn iets steviger, maar je begrijpt het princiepe wel.
Bulldog
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 20 mei 2012 19:28
Woonplaats: Zuienkerke (West-Vlaanderen)
39 bedankjes

Re: Gegroet

Berichtdoor Minato op 01 mei 2020 15:20

Bedankt voor je bericht en foto's bulldog! Als dit de hele winter moet staan, is het best aanwezig voor in mijn kleine tuin. Ieder geval goed om te weten dat ook yuça's, cyca's ed. (agave waarschijnlijk ook) dit echt nodig hebben. Ik ga er nog even goed over nadenken.

Betreft water opvang ga ik ook nog overwegen om daar toch ruimte voor vrij te maken, want ik verwacht helaas wel dat droogtes langer, vaker en extremer gaan voorkomen. En een sproeiverbod word op termijn dan onvermijdelijk. Maar laten we hopen dat ik het mis heb..
Minato
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 apr 2020 16:10
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Even voorstellen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten