Yucca stekken

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca stekken

Berichtdoor Tosaman op 10 apr 2015 13:08

Gisteren ben ik thuisgekomen met een Yucca gloriosa variegata, die lag in de uitverkoopbak van de Intratuin (jaja..). Volgens die verkoper heeft de Yucca gebloeid en de stengel hebben ze eraf gesneden.
Nu is het zo dat het plastic potje waar de Yucca in zit, gebarsten is. Door een knolvormige uitloper.
Is deze eenvoudig af te snijden om te stekken (en zo ja, hoe ga ik te werk), of kan ik het geheel beter een jaar in een grotere pot zetten en volgend jaar uitplanten?
Tips en suggesties zijn welkom!

Gr.
Robert
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Avatar gebruiker
Tosaman
 
Berichten: 489
Geregistreerd: 18 mei 2010 17:05
Woonplaats: Westfriesland (tussen Hoorn en Enkhuizen).
16 bedankjes

Re: Yucca stekken

Berichtdoor Sub T op 11 apr 2015 12:37

Ik heb ook eens van die dikke "knollen" van de moederplant gehaald en elders in de grond gestopt in het voorjaar, maar daar is niks van gekomen. Ik denk dat je ze moet bekijken als slapende ogen die pas beginnen groeien als er iets misgaat met de moederplant, en die je pas succesvol kan scheiden als ze echt beginnen te groeien.
Ik denk dat je zo'n yucca's wel goed kunt vermeerderen door bijv. de hoofdplant weg te zagen en wachten tot die knollen beginnen uit te lopen en ze daarna ervanaf haalt.
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Yucca stekken

Berichtdoor draco op 11 apr 2015 14:18

Na de apicale (=top) bloei vergaat de moerplant langzaamaan en groeien ondergrondse knoppen uit tot satellietplanten met hulp van door de moerplant geproduceerde energie.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca stekken

Berichtdoor Tosaman op 11 apr 2015 16:56

Nou mooi, dan stop ik hem binnenkort in de volle grond.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Avatar gebruiker
Tosaman
 
Berichten: 489
Geregistreerd: 18 mei 2010 17:05
Woonplaats: Westfriesland (tussen Hoorn en Enkhuizen).
16 bedankjes

Re: Yucca stekken

Berichtdoor ick op 13 apr 2015 13:24

Een Yucca gloriosa groeit toch gewoon verder op de hoofdstam na de bloei? Natuurlijk wel net onder het bloeipunt, maar de hoofdstam sterft (bij mijn exemplaar) niet af. Bij bijvoorbeeld een Yucca filamentosa gebeurt dit wel. Dan verschijnen er vanuit de grond wel een aantal nieuwe (satelliet)planten.
De knollen in de grond bij mijn Yucca gloriosa zitten nog altijd te 'wachten' tot er 'eindelijk' iets mis gaat met de hoofdstam...

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Yucca stekken

Berichtdoor Tosaman op 13 apr 2015 17:33

Ziezo, die staat in de volle grond. Het zal mij benieuwen of 'ie aanslaat. En zo niet, dan heb ik pech gehad. Een bos bloemen is duurder... :lol:
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Avatar gebruiker
Tosaman
 
Berichten: 489
Geregistreerd: 18 mei 2010 17:05
Woonplaats: Westfriesland (tussen Hoorn en Enkhuizen).
16 bedankjes

Re: Yucca stekken

Berichtdoor alloo op 24 apr 2015 21:23

Yucca's zijn gemakkelijk te stekken kijk maar viewtopic.php?f=35&t=11359 en ze leeft nu nog.

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten