Nieuw leven voor zwaar verwaarloosde yucca

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Nieuw leven voor zwaar verwaarloosde yucca

Berichtdoor Arcss op 27 jul 2015 12:47

Ik heb een zwaar verwaarloosde Yucca gekregen, ware het niet dat hij emotionele waarde voor mij heeft had ik hem waarschijnlijk al lang weggegooid.
Kan ik hier nog iets mee aanvangen? Mijn smartphonecamera is niet meer wat hij geweest is, maar ik denk dat je de situatie wel begrijpt :)

https://drive.google.com/file/d/0BwgAhh ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0BwgAhh ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0BwgAhh ... sp=sharing
Avatar gebruiker
Arcss
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 27 jul 2015 12:41
0 bedankjes

Re: Nieuw leven voor zwaar verwaarloosde yucca

Berichtdoor draco op 27 jul 2015 15:13

De stammen flink terugsnoeien en de Yucca elefantipes zonodig voorzien van verse potgrond. Het is geen ideale kamerplant en een zomers verblijf in de buitenlucht zal hem goed doen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Nieuw leven voor zwaar verwaarloosde yucca

Berichtdoor dj_embé op 27 jul 2015 17:34

Sorry zit hier een btje met hetzelfde... bedoel je de stammen ofzagen?
Avatar gebruiker
dj_embé
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 09 jun 2014 20:59
Woonplaats: Wijchmaal (Peer) Limburg, België
88 bedankjes

Re: Nieuw leven voor zwaar verwaarloosde yucca

Berichtdoor draco op 27 jul 2015 17:51

dj_embé schreef:Sorry zit hier een btje met hetzelfde... bedoel je de stammen ofzagen?


De stam heeft meestal enkele vertakkingen die zoals in dit geval alle kanten opgroeien. Bovendien is de uitgroei binnenshuis vaak spichtig van aard. Je kunt deze dan voor het grootste deel terugsnijden of afzagen. De zaagvlakken drogen vanzelf op maar kun je desgewenst na een eerste droging met kaarsvet afdichten. Op de resterende ringen (bladvoeten) zullen slapende zijknoppen worden gestimuleerd tot uitlopen. Na eventuele gewenning aan de zon, zullen deze zich buiten tot stevige nieuwe scheuten ontwikkelen. Ik heb ooit een grote stam met zo 'n geil uitgegroeide kroon bij de vuilnisbak van een café weggeplukt. Na een drastische snoeibeurt als voornoemt tot dichtbij de vertakkingen (vergelijkbaar met wilgenknotten) en met verse potgrond, groeide er een mooie nieuwe volle kruin bovenop.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Nieuw leven voor zwaar verwaarloosde yucca

Berichtdoor Arcss op 27 jul 2015 18:26

Zoals je kunt (misschien niet) kunt zien op de foto zijn het de scheuten die bladeren dragen, de oorspronkelijke stam draagt niets meer. Als ik deze ook zou afzagen tot op het gezondere hout (niet zacht), zouden daar ook terug zijscheuten aan komen of is dit een verloren zaak.

Wat kan ik doen met de afgezaagde stukken. Is het zo dat als ik gewoon een "tak" maak (bladeren weg, onderkant weg) deze ook terug kan schieten?

Welke potgrond gebruik ik best en moet er stekpoeder aan de scheuten?
Avatar gebruiker
Arcss
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 27 jul 2015 12:41
0 bedankjes

Re: Nieuw leven voor zwaar verwaarloosde yucca

Berichtdoor Arcss op 30 jul 2015 08:33

Niemand?
Avatar gebruiker
Arcss
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 27 jul 2015 12:41
0 bedankjes

Re: Nieuw leven voor zwaar verwaarloosde yucca

Berichtdoor draco op 31 jul 2015 00:48

De onderstam zal op het kale hout uitlopers ontwikkelen. De afgesneden stekken kun je na droging van de snijvlakken oppotten in stekgrond of vergelijkbaar. De aarde mag hooguit licht vochtig zijn. De resterende bladeren zullen waarschijnlijk versterven en mogen geheel of voor een deel verwijderd worden. Yucca elefantipes kan gestekt worden met een kaal stamsegment.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Nieuw leven voor zwaar verwaarloosde yucca

Berichtdoor Arcss op 01 aug 2015 21:39

Bedankt voor de info.
Ik heb nog eens een duidelijkere foto genomen.
In hoeveel stukken zou ik hem best doen om zo weinig mogelijk verlies te hebben (emotionele waarde ;) )

Zelf dacht ik aan het volgende: https://drive.google.com/file/d/0BwgAhh ... sp=sharing
Avatar gebruiker
Arcss
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 27 jul 2015 12:41
0 bedankjes

Re: Nieuw leven voor zwaar verwaarloosde yucca

Berichtdoor Ivan op 01 aug 2015 22:35

ik zou de oude stam behouden en de nieuwe uitlopers eraf snijden, dan wordt het nog een beetje een knappe plant ;)
Bijlagen
yucca.jpg
yucca.jpg (39.27 KiB) 7076 keer bekeken
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Nieuw leven voor zwaar verwaarloosde yucca

Berichtdoor Arcss op 02 aug 2015 02:44

Volgens mij zit er niet veel leven meer in het oude stuk het is zacht en krijgt al een hele tijd geen nieuwe uitlopers meer. Alhoewel ik het wel kan proberen :)
Avatar gebruiker
Arcss
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 27 jul 2015 12:41
0 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron