yucca rostrata

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: yucca rostrata

Berichtdoor trabbart op 06 okt 2021 21:56

ik dacht dat je ze binnen moest laten wortelen in pot , en pas buiten planten als ze rootbounded zitten in de pot, tijdrovend dus . yuccas en palmbomen blijven lang nadat je hun wortels verwijderd groen, dus echt opletten wat je koopt, er moet fris nieuw blad inzitten. hier zijn yucca gloriasa wortels die ik op de mesthoop gooi na jaren nog beginnen uitlopen,
yucca is hier bijna onkruid, laatst nog een wortelloze stam in een pot met potgrond gezet , die stond heel de lente en zomer te sterven , kreeg nooit water tenzij wat regen, en nu plots herleeft em en vliegt de groei erin. heel taaie rakkers. ik denk dat rostrata ook goed worteld maar dat ze al te lang gerooid zijn en vaak de juiste wijze niet word gevolgd, je kan ook niet verwachten dat ze op een paar maand wortelen en dan de winter in kunnen duiken. en zeker niet in volle grond, pot word goed warm ,,, dus een hele weg en heel wat stress voor een plant, beter een goed in pot gekweekt exemplaar kopen vol wortels .
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Re: yucca rostrata

Berichtdoor johny op 07 okt 2021 00:54

@trabbart bedankt voor je info, als ik het goed begrepen heb hoef ik niks te beschermen voor de winter, sneeuw op kop - speer of langdurende regen moet ik geen zorgen over te maken dan bij yucca rostrata
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: yucca rostrata

Berichtdoor trabbart op 07 okt 2021 20:27

bij mij staan ze in weer en wind, geen bescherming, vorst is geen probleem, als er een probleem komt is het door te nat. dus niet in gewone tuinaarde planten , dat word modder als het dagenlang regent en droogt te langzaam uit ,
ook niet een put maken , er stenen en zand indoen en daar in planten want de omringende modder gaat van je "zandput" een emmer vol water maken,
best een verhoging dus, hoe beter het draineert hoe beter voor de yucca. het is vooral de houtige stam die gaat rotten , vermoed ik, ik heb er nog maar 1 verloren , dus ervaring met hoe ze doodgaan heb ik gelukkig nog niet te veel :)
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten