Yucca rostrata gaat bloeien

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor pevano op 11 jun 2013 16:31

Mijn Yucca rostrata gaat bloeien. Weet even niet of ik daar nou blij mee moet zijn...... De kop is juist zo mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Ik laat hem niet bloeien. Wanneer kan ik de steel eruit knippen? Ik denk zelf als hij bijna uitgegroeid is.
De plant moet zo snel mogelijk weer gaan werken aan een nieuwe kop of misschien zelfs koppen.

Peet
Laatst bijgewerkt door pevano op 19 jan 2014 21:03, in totaal 3 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor Lenora op 11 jun 2013 23:16

Wauw die is inderdaad prachtig! De knop ziet er zelfs mooi uit.
Avatar gebruiker
Lenora
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 27 dec 2012 16:59
0 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor Ivan op 12 jun 2013 00:55

ik heb ze eruit geknipt toen ze ongeveer de hoogte van het blad hadden meen ik. probeerde het topic terug te vinden maar lukte zo snel even niet. had zelf de mazzel dat zich hetzelfde seizoen nog een nieuwe kop vormde maar dat is niet vanzelfsprekend. heb ook een thomsoniana staan die in twee koppen gebloeid heeft en nu een dood ogende stam met verdroogd blad en afgeknipte stengels. hoop op snel herstel maar kan het moeilijk forceren. denk dat een volledige beworteling het herstel sneller laat gaan maar slechts een gevoel.

ps. je cactussen doen het geweldig! vormen veel schijven die sneller op formaat komen dan van welke andere dan ook die ik heb!
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor draco op 12 jun 2013 01:03

De plant gaat er niet dood van en de bloeiwijze is best het aanzien waard. Mijn rostrata bloeide enkele jaren geleden en inderdaad het duurt even voordat een nieuwe kop is ontwikkeld. Het oude blad blijft ondertussen lang aanwezig. Ontwikkeling van een dubbele kop lijkt niet vaak voor te komen, bij mij zijn tenminste alle Yucca's na de bloei enkelsporig gebleven (rostrata, thompsoniana 2 x, linearifolia 2 x en alata). Soms werden wel 2 apicale nieuwe koppen aangelegd of zelfs een derde aan de stambasis (linearifolia), maar dan bleef er uiteindelijk toch maar een over.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor Ruud op 12 jun 2013 07:18

Hoe lang staat de rostrata al bij jou in de volle grond ?
En hoe word hij swinters beschermt ?
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Avatar gebruiker
Ruud
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 21 apr 2011 21:23
Woonplaats: Maassluis(Z.Holland)
10 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor sandoz op 12 jun 2013 08:55

op welke grondsoort staat deze?
sandoz
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 15 jan 2012 21:21
2 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor Ruudcactus op 12 jun 2013 16:19

Beter knippen, niet te vroeg, want dan kan het gebeuren dat er een nieuwe bloem gevormd wordt. Mooi exemplaar trouwens.

Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor draco op 12 jun 2013 17:28

Ruud schreef:Hoe lang staat de rostrata al bij jou in de volle grond ?
En hoe word hij swinters beschermt ?


Mijn rostrata staat sinds vorig jaar in de volle grond. De grond is een rul mengsel van zand en klei waaraan niets toegevoegd. Eerst wilde ik nog een onderlaag van kleingeslagen dakpannen aanbrengen, maar heb dat nagelaten. De standplek is zeer droog vanwege een breed dakoverstek. De afgelopen winter is geen bescherming toegepast omdat de Yucca in februari 2012 als kuipplant probleemloos - 19 °C had doorstaan. Op de voorgrond de Yucca linearifolia die vorig jaar bloeide en sinds dit voorjaar in de tuin staat.
Bijlagen
Yucca_rostrata.jpg
Yucca_rostrata.jpg (104.35 KiB) 10384 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor pevano op 12 jun 2013 19:38

De Rostrata staat vanaf maart 2009 is de volle grond. De grond in de tuin was al zeer zandachtig. Ik heb een heuvel gemaakt van brekerzand, split en grind en de zandige grond uit de tuin.
De bescherming bestond alleen maar uit wat dakpannen die tegen de voet aanstonden om die droog houden.
Afgelopen winter was m'n gevoel niet goed door de vele regen en heb er een afdak over heen gemaakt in december, wat ik nog steeds een wereld beslissing vind als je ziet wat er daarna allemaal nog gevallen is.
Dat afdak plaats ik komend najaar/winter vrolijk weer terug. Zeker nu met die bloei.

@ivan: Goed om te horen dat die cactussen het zo goed doen! Bij mij in de voortuin is het al echt een hele grote pol geworden, en altijd zonder bescherming. Het is dit jaar wel een slecht schijven jaar, ze beginnen nu pas een beetje te groeien.

Peet
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor palmguy op 12 jun 2013 21:58

Zeer mooi exemplaar, als ze ooit bij mij tot bloei komen, laat ik de natuur zijn vrije gang gaan, toch stiekem hopend op een vertakking nadien, supergaaf vind ik dat
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten