Yucca rostrata gaat bloeien

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor Ivan op 10 feb 2017 20:41

Een liter per week vind ik erg veel. Heb er hier een winter 1 binnen gehad die kreeg sporadisch een kopje. De opgepotte exemplaren buiten doen het van oktober tot april zonder en in de volle grond bescherm ik ze tegen de winterse neerslag. Is nog geen 1 die hinder heeft ondervonden van een tekort aan water. Ze kunnen er namelijk heel lang zonder en hebben er niet veel van nodig ;)
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor draco op 11 feb 2017 02:07

Succulenten kunnen lang zonder water omdat ze tijdens schaarse regenbuien een grote hoeveelheid kunnen opnemen en opslaan. Daarbij helpt een uitgestrekt oppervlakkig gelegen wortelstelsel. Bij een kuipplant groeien de wortels noodgedwongen in de diepte. Een kopje water bevochtigd dan alleen de bovenlaag. De wortels onderin krijgen er niets van. Ik geef mijn Agaves en overige succulenten in de zomer ongeveer 1 x per maand water op de onderschotels. Dan kunnen de vitale wortels onderin de pot dit opnemen. Het eventuele restant wordt na een dag verwijderd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor Eduard op 11 feb 2017 13:11

Ik heb deze soort ook gehad van de Intra tuin met mooie stam +-1.40 m. mijn vriendin wilde deze graag, wist toen ook niet hoe deze te verzorgen, ik had hem ook binnen in de veranda.
Op advies van de medewerker van het bedrijf dat ze toch wel goed vochtig moesten staan ging dit in de zomer goed totdat na enkele maanden de eerste paddestoelen uit de bodem schoten! Dat was geen goed teken, ben gaan halveren qua watergift maar de paddo's bleven komen, uiteindelijk wilde ik hem van nieuwe aarde voorzien bij het schuin houden van het geheel brak de stam af! Deze was al doorgerot, er kwamen wel nog wortels uit het holle gedeelte wat ook niet veel goeds betekende, ongeveer de helft van de binnen kern was zacht en kon ik eruit halen, ik heb de stam laten drogen zonder grond en enkele weken later terug gebracht tot de vaste kern en hield uiteindelijk 30 cm stam over de kop bleef gewoon doorgroeien, het rotten van de stam bleef ondanks mijn ingreep toch afsterven wel kreeg ik een paar nieuwe grondscheuten, ik heb ze weggeven aan een liefhebber en hou me liever bezig met echte vochthoudende planten met uitzondering op de olifantspoot [Beaucarnea recurvata] vond het een kostbaar experiment :fluiten:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor tbird44 op 25 feb 2017 07:56

Ik heb mijn rostrata nu 1 jaar en heb hem eigenlijk nog nooit water gegeven. Hij staat van maart tot oktober in pot in de voortuin en gaat daarna de serre in.
Daar krijgt hij eigenlijk niks geen water
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor moffos op 14 apr 2017 16:06

Op de linker kruin zijn nu nieuwe groene bladeren verschenen, maar de punten worden al wel geel.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
moffos
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 feb 2017 13:35
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten