Yucca rostrata gaat bloeien

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor pevano op 07 nov 2013 22:59

Vandaag een afdak over de yucca gemaakt. Zag ik toch ineens een nieuw kopje zitten. :)

Peet
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor pevano op 02 apr 2014 16:06

De Rostrata lijkt toch 2 nieuwe koppen te gaan krijgen.

Afbeelding
Het kopje naast de oude bloemstengel

Afbeelding
En deze zit onder de kop......best apart.
Ik denk dat daar nog een slapende kop van een vorige bloei zat die wakker geworden is toen de hoofd kop eruit was. Andere ideeën?

Peet
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor draco op 02 apr 2014 20:57

Dat gebeurt wel vaker bij planten die apicaal bloeien (Yucca, Cordyline). Door het wegvallen van de apicale (=top) dominantie kunnen meerdere slapende knoppen (ogen) actief worden. Deze kunnen naast de top ontstaan maar ook lager aan de stam of aan de voet ervan. Ze kunnen evenwaardig uitgroeien, maar vaak ook neemt 1 dominante sterke scheut de overhand en onderdrukt deze de verdere groei van de 'concurrenten'
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor moffos op 10 feb 2017 13:49

Hallo Palmvrienden,

Ik hoop dat er hier nog wat mensen actief zijn want ik zit met wat vragen over mijn Yucca.

In juli hebben wij deze bij de Intratuin gekocht en stond hij er prachtig groen bij, met 2 koppen!
Wij wilden de plant graag binnen hebben en volgens de medewerker daar moest dat lukken, mits er voldoende zonlicht zou zijn. Hij staat naast het raam, maar direct zonlicht kreeg hij niet. De bladeren werden onderaan bruin en dit breidde zich snel uit. Ik heb toen kunstlicht gekocht en die brand iedere dag tussen 09:00 en 15:00. Hopelijk heeft dit zijn werking.

De plant was er toen al zo 'slecht' aan toe dat ik hem op 1 kruin helemaal kort gesnoeid heb.
Op de kop van de rechter kruin zit nog de oude steel van de vorige bloei (nog van voor wij hem kregen) en deze is keihard. Moet ik deze laten zitten?

Ik gaf de plant 1 keer in de 2 weken een halve liter water. Hij staat in een pot met onderin een goede lage hydrokorrels zodat hij nooit met natte voeten staat.
Ik kreeg de indruk dat dit te weinig water was en ben aan het experimenteren geslagen. Inmiddels geef ik een gieter water per week (c.a 1 liter)

De plant staat in een bak op de vloerverwarming, maar ben bang dat dit niet goed is.

Kortom, ik weet eigenlijk niet goed wat ik moet doen. Wie kan mij wat advies of tips geven.
Ik hoop dat er staks weer 2 mooie volle koppen zullen zijn. Op de linker kop zitten bovenop wat dunne nieuwe bladeren, maar weet niet of deze ook echt stevig zullen worden.

Wie helpt me? :)
Bijlagen
yucca3.png
Dit was het moment waarop hij minder begon te worden
yucca3.png (244.91 KiB) 5691 keer bekeken
yucca november.jpg
de huidige stand van zaken
yucca november.jpg (38.9 KiB) 5691 keer bekeken
moffos
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 feb 2017 13:35
0 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor draco op 10 feb 2017 14:47

Jammer van de mooie plant. Ik geef weinig kans dat de rechter vertakking nog uitloopt. De sapstroom gaat naar de linkerhelft. De conditie van de plant is achteruitgegaan door de hoge temperatuur en te weinig licht. De verdroogde bloemsteel mag worden afgeknipt. Om de Yucca op te kalefateren, zou deze het best in de zomermaanden (april - oktober) buiten staan. Geef de plant daarbij een week om aan de zon te wennen.
Yucca rostrata verdraagt tot 20 graden vorst en heeft hier zelfs als kuipplant -19°C doorstaan. Mijn exemplaar die nu in de tuin staat, heeft 3 jaar geleden gebloeid en daarna een nieuwe kop gevormd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor moffos op 10 feb 2017 16:01

Goed om te weten dat ik de steel er af kan halen. Wellicht dat er dan wat ruimte ontstaat voor nieuwe groei?

Je hoort het al, ik heb zeer weinig verstand van planten in het algemeen, maar daar wil ik graag wat aan doen om er voor te zorgen dat deze prachtige yucca weer 2 volle kruinen gaat krijgen.

Reageert een plant eigenlijk nog op seizoenen als hij binnen staat? Kan het zijn dat er in het voorjaar meer groei komt?
moffos
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 feb 2017 13:35
0 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor Ivan op 10 feb 2017 16:55

Je geeft wel erg veel water aan een woestijnplant ;)
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor draco op 10 feb 2017 17:13

Ivan schreef:Je geeft wel erg veel water aan een woestijnplant ;)

Het is moeilijk te beoordelen of 1 L water per week teveel is voor deze Yucca. Ons tuinexemplaar wordt niet beschermd en krijgt hemelwater naar gelang het weer. Deze winter verloopt toevallig tamelijk droog. Watergeven dient altijd de behoefte van de plant. Het is geen klokwerk maar een kwestie van ervaring.
Er zijn hulpmiddelen waarmee het vochtgehalte van de potgrond kan worden gemeten; een beproefde methode is met een vinger in de aarde te wroeten. Een goede drainage en afwatering zijn belangrijk.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor moffos op 10 feb 2017 18:10

Ja, ik vond het ook extreem veel water, zeker n.a.v het advies van intratuin.

Ik merk dat de grond snel droog is, wat waarschijnlijk te maken heeft met de vloerverwarming. Ik denk dat de aarde door de warmte van onderuit snel uitdroogt en de behoefte dus hoger is.

Is het ook nog aan te raden om de bladeren af en toe nat te spuiten met een plantenspuit?
En kan de staat van de plant ook te maken met het gebrek aan voeding in de aarde? Ik heb sinds we hem hebben nooit bemest o.i.d
moffos
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 feb 2017 13:35
0 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor draco op 10 feb 2017 19:11

Af en toe een watergift met opgeloste kunstmest is zeker belangrijk. Een plant gekocht in een tuincentrum zal weinig voeding beschikbaar hebben. Potgrond bevat voeding voor enkele maanden. De frequentie van bemesten moet wel worden afgestemd op de groeisnelheid. De bladverdamping bevordert de opname van water en mineralen door de wortels. Nu en dan de plant nevelen kan evenwel geen kwaad zolang er tenminste geen water achterblijft in de kop.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten