Yucca elata

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Yucca elata

Berichtdoor palmguy op 13 sep 2014 20:43

Hallo,


Mijn Elata zaailingen doen het goed. Gezaaid in mei 2013, gekiemd einde mei 2013, begin juni 2013. Volgend jaar gaan er 2 de aardbodem in. Kenmerkend voor dit genus is de centrale dikke penwortel, die het een van de moeilijker verplaatsbare Yucca' s maakt. Tropical Centre biedt enkele prijzige grotere exemplaren aan. Ik zie me binnen een jaar of twee ooit een grote meerkoppige Elata kopen.

De derde foto is zeer middelmatige poging om de centrale penwortel op beeld te zetten. ( tja smart phone kwaliteit )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Yucca elata

Berichtdoor Sub T op 18 sep 2014 20:36

Hoi Guy,
amai die groeit toch heel snel zo te zien! Zo stevig is die van mij nooit geweest, ik ben benieuwd of die in volle grond ook zo goed zal groeien. Misschien is mijn exemplaar wat teveel mishandeld geweest in zijn beginjaren dat hij zo magertjes is.

Ik heb de mijne trouwens niet in 2007 maar 2008 uitgeplant, nadat ik hem eigenlijk anderhalf jaar verwaarloosd heb in een veel te krap palmpotje van ocharme 7cm. Ik herrinerde het me pas toen ik in oude foto's aan het snuffelen was.

enkele foto's, klikken om te vergroten :)

April
Afbeelding

Juni
Afbeelding

Nu (September)
Afbeelding
Afbeelding

Jammer dat ik die rostrata er zo dicht bij gezet heb, ben aant twijfelen verplaatsen of laten doen.
Afbeelding

Gr. Kim
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Yucca elata

Berichtdoor palmguy op 27 apr 2015 13:06

Hallo,

Na deze winter hebben enkele jonge Elata' s - die kurkdroog en vorstvrij overwinterd hebben - het bijltje erbij neergelegd. Ook de best groeiende zaailing waarvan ik enkele foto' s geplaatst heb in dit topic is niet meer, na het verpotten is het bergafwaarts gegaan met de plant. Dit geeft toch aan dat de Elata' s moeilijkere planten zijn, vooral het verplaatsen staat beschreven als erg moeilijk ( voor de plant )
Een ander jong exemplaartje heb ik in de volle grond gezet enkele dagen geleden, die heeft er alvast zin in, foto' s volgen nog.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Yucca elata

Berichtdoor palmguy op 13 jul 2016 21:27

Hallo

Eventjes melden dat ik vorig jaar 2 jonge Elata' s - eigen kweek nu 3 jaar - in volle grond heb gezet.
Beide hebben de winter glansrijk overleefd, akkoord het is maar eventjes -5 geweest.
Een van de planten heb ik droger overwinterd als de andere. Bovengrondse groei is er maar wel beperkt.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten