Waarom steeds weer problemen met de agaves

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Waarom steeds weer problemen met de agaves

Berichtdoor draco op 16 nov 2016 00:02

Agave montana houd je volgens mij het best in de winter zo droog mogelijk. Deze soort zal vermoedelijk wel bestand zijn tegen een hoge luchtvochtigheid zolang er tenminste voldoende ventilatie is. Een afdak van glas/kunststof erboven lijkt me een goede oplossing. Agave montana (zone 7B) groeit in de bergen van Mexico tot boven 2600 m. Ze komen voor in rotsachtige gebieden op humusrijke plekken met een dik dek van dennennaalden. De vorsttolerantie bedraagt tenminste -15°C (Greg Starr: Agaves - Living sculptures for landscapes and containers).
Voor zover ik kan nagaan verdraagt Aloe polyphylla aanzienlijk minder vorst. Volgens Growing on the Edge houden ze in Londen 's winters stand, maar is koprot een voorkomend risico. Deze plant groeit in bergachtige gebieden waar de wortels rijkelijk bij het water kunnen. Of ze in onze natte winters ook behoefte hebben aan een extra watergift, betwijfel ik. Ook hierbij lijkt een afdak me aan te bevelen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Waarom steeds weer problemen met de agaves

Berichtdoor markde2e op 29 dec 2016 11:33

Cocopeat is dodelijk voor die agaves..
Heb mijn agave zaailingen en een gegeven moment ook in de cocopeat gezet omdat ik dat veel minder vaak water hoefde te geven (dacht ik).
Het eerste jaar groeide/wortelde ze supergoed, daarna stond alles stil.
De planten werden steeds kleiner en alle dikke wortels waren verdwenen, alleen nog maar kleine haarworteltjes.

Toen bij de wortels van alles planten de cocopeat er helemaal afgespoeld en ze in een mengsel van cactusgrond en perlite gezet.
Na ca twee maanden kwamen er weer dikkere wortels aan en de planten zijn nu weer supergezond :thumb_up:



Dit probleem heb ik ook bij meerdere planten gehad.
Het is net alsof de planten in het begin blij zijn met de cocopeat omdat de wortels erg goed gehydrateerd worden.
Echter word wortel groei hierdoor niet meer gestimuleerd lijkt het...
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten