Waarom steeds weer problemen met de agaves

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Waarom steeds weer problemen met de agaves

Berichtdoor Loes op 25 jan 2014 16:08

agave aloe.jpg
agave aloe.jpg (262.08 KiB) 9111 keer bekeken
Vorig jaar had ik problemen met een aantal agaven. Er zijn er wat gesneuveld en de rest gewoon kunnen redden. Ze zijn echt kurkdroog de kas in gedaan! Een paar heb ik er zelfs deze zomer in laten staan. Nu moet ik zeggen dat we de kas niet de hele dag in de zon staat, we hebben (steeds meer door bomen buren)veel schaduw en kunnen daar niets aan veranderen. Een ventilator draaien we, we ventileren. Maar weer zag ik op een paar dus alweer rondjes verschijnen op blad, daar gaan we weer en het is niet eens koud :evil: Nu ga gewoon twijfelen dat in de kas de luchtvochtigheidsgraad gewoon te hoog is?. dat onze kas gewoon niet geschikt is, of blijkt voor de overwintering van agaven. Maar dus ze maar weer naar schuur versleept en gelukkig, inderdaad het ontstaan van de rondjes op blad hield op. Maar ja wel weer lelijk blad.

Maar nu het volgende , ik had ook wat stekken en dacht die ook maar naar binnen en prompt worden nu de uiteinden geel, zie foto. Het wordt zo wel een erg frustrerende hobby 8-) . Maar ik leg de vraag neer, weet iemand waarom de uiteinden nu geel worden van sommige, ze staan in kurkdroge grond, maar temperatuur is wel richting 15 denk ik in de schuur. Er is iets bijverwarming, maar de kas is blijkbaar niet de beste optie.
Laatst bijgewerkt door Loes op 06 feb 2014 15:30, in totaal 2 keer bewerkt.
Loes
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 09 jan 2013 15:51
0 bedankjes

Re: Waarom steeds weer problemen met de agaves

Berichtdoor Toni op 25 jan 2014 17:53

Hey loes,

Ik ben geen expert, maar de k zelf dat het aan je grond mengsel ligt... Die rechts voor, heeft van die houtsnippers er in (weet ff niet hoe die grondsoort heet), die blijven heel lang hun vocht vast houden!
Hoop dat je hier wat aan hebt...
Suc6 in ieder geval!

Gr Toni
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes

Re: Waarom steeds weer problemen met de agaves

Berichtdoor Rob op 25 jan 2014 18:30

De spijker op de kop , Toni.
Dat mengsel zal bovendien vrij zuur zijn, terwijl agave meer van zanderig/kalkrijk houdt dacht ik.
Denk aan gravel, lava, zand, split en het zou een stuk beter moeten gaan. :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Waarom steeds weer problemen met de agaves

Berichtdoor Loes op 25 jan 2014 18:51

Het zou kunnen, maar deze heb ik als stekjes zo overgenomen en staan voor tweede op 1 volgende jaar in deze potgrond en vertoonden dit niet eerder, maar na de overgang warmere schuur ging ik serieus denken dat het probleem moest zijn. Voor andere agaven die ik verpot heb is verhouding 1 /3 potgrond, brekerszand en cocopeat dit n.a.v. een expert waarvan ik ze heb overgenomen, maar daar ook 1 grote met wat slap geworden blad. Als dit het probleem zou zijn moet ik ze dan nu verpotten?? Bladen krullen ook wat in. Temperatuur wisselt soms wat in de schuur. Als we er werken wordt er wat opgestookt. Gr Loes
Loes
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 09 jan 2013 15:51
0 bedankjes

Re: Waarom steeds weer problemen met de agaves

Berichtdoor Ruudcactus op 25 jan 2014 19:21

15c is best warm, misschien heel af en toe een beetje water? of wat kouder? De grond, standaard potgrond gemengd met een beetje grof zand zou wel moeten voldoen, kant en klare cactusgrond voldoet ook, dat is niet zo kritisch zolang het niet te lang nat blijft zou het moeten voldoen. Zo slecht zien ze er toch niet uit? Het zijn nog stekken en het voorjaar komt eraan.
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Waarom steeds weer problemen met de agaves

Berichtdoor draco op 25 jan 2014 19:55

Hoge luchtvochtigheid zou een probleem kunnen zijn bij deze temperatuur (schimmelbevorderend). Mijn Agaves staan vorstvrij in de kas met een relatieve luchtvochtigheid van 90% of meer. Aanvankelijk had ik wel problemen met bepaalde soorten, maar dat lost zich dan vanzelf op. De sterkere soorten komen inmiddels meestal probleemloos de winter door. Ik stop al in begin september met watergeven, zodat de planten goed kunnen opdrogen in de najaarszon. Ze staan zodoende 6 maanden droog.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Waarom steeds weer problemen met de agaves

Berichtdoor Michiel op 03 feb 2014 17:03

Vocht is het vermoedelijke probleem....ik ben geen expert, maar ik zou zelf geen cocopeat gebruiken, puur omdat het teveel vocht vasthoudt.
Gele bladeren heb ik bij stekken van A.neomexicana en A.utahensis gehad en dat kwam in mijn geval door teveel water geven. De utahensis, een klein plantje, heb ik een keer wat gegeven, een beetje teveel, want binnen een week vier gele bladeren. Er bleef een zielig hoopje over en gaat het volgens mij niet redden...
De neomexicana, ook een kleine stek, had de hele zomer buiten gestaan, en mij viel op dat bij veel regen, de blaadjes geel worden. Hetzelfde had ik met een A.parryi, ook buiten gestaan, ook door regen gele bladeren. Sommige soorten houden duidelijk niet van natte voeten. Ik heb geen problemen met o.a. A.lophanta, A.macroacantha, A.angustifolia, A.victoriae reginae, stekken en oudere planten, die ook buiten hadden gestaan en evenveel regen hadden gehad, voor ze eind augustus naar binnen gingen...

Ik las dat je schreef dat jouw planten kurkdroog stonden, maar iets anders dan een probleem met vocht, kan ik mij niet goed voorstellen. Maar nogmaals, ik ben (nog) geen expert. Misschien dat een substraatvernieuwing zal helpen?
Zelf gebruik ik hooguit het volgende mengsel: 1 deel aarde, 1 deel voegzand, 1 deel 1-2 mm grind, 1 deel 4-5 mm grind. Dit werkt redelijk heb ik het idee. En op de bodem van de potjes en potten een laagje hydrokorrels voor extra drainage...
Het is volgens mij ook een hobby van proberen en experimenteren.. Helaas hoort ook tegenslag erbij....
Michiel
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 14 mei 2011 18:35
Woonplaats: Leiderdorp
0 bedankjes

Re: Waarom steeds weer problemen met de agaves

Berichtdoor Loes op 06 feb 2014 15:29

De proef maar op de som genomen en een hygrometer gekocht. Die geeft aan dat grond zelf kurkdroog is bij de agaven en nee, is niet kapot :tong: Ik denk condensdruppels plekken heeft veroorzaakt op het blad. Ook bij een agave gehad in bladoksel wat water blijven staan en begon al snel te rotten. De agave die ik nu op de foto heb gezet begint in te schrompelen en uiteinden worden geler, maar de speer ziet er goed uit. Ik ga dus denken dat deze juist wat vocht nodig is. Het blijft een gedoe, maar zoals je ziet de agave die erachter staat doet het prima en er staat zelfs 1 onder een afdakje buiten die geen enkel probleem vertoont. Gelukkig gaan sommige dus ook goed 8-) We gaan zien hoe het gaat verlopen en of ze nog wat opknappen en in voorjaar maar eens ander mengsel proberen .

Stekjes hoe vaak of wanneer moeten die eigenlijk water hebben?
Bijlagen
ag.jpg
ag.jpg (124.42 KiB) 8936 keer bekeken
Loes
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 09 jan 2013 15:51
0 bedankjes

Re: Waarom steeds weer problemen met de agaves

Berichtdoor Michiel op 08 feb 2014 12:26

Hygrometer...is wel een idee...ook ns kijken...hoevaak stekjes water....ik kijk naar het blad. .maar in de winter zo eens in de 2-3 weken wat water in de schaaltjes....in de zomer staan ze in de tuin...
mooie agave op de achtergrond!
Michiel
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 14 mei 2011 18:35
Woonplaats: Leiderdorp
0 bedankjes

Re: Waarom steeds weer problemen met de agaves

Berichtdoor daniell op 15 nov 2016 18:38

Zouden Aloe Polyphylla en Agave Montana beter vocht doorstaan en dus bestendiger zijn voor Nederlandse klimaat?
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten