Trots op mijn Yucca queretaroensis

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Trots op mijn Yucca queretaroensis

Berichtdoor draco op 24 feb 2019 01:29

keesvl schreef:Deze yucca is niet meer beschikbaar, staat op de Cites lijst als beschermde plant, ik twijfel overigens of de yucaa op eerdere foto's een Queretaroensis is. De yucca's afkomstig van John en Tacha zijn in ieder geval geen yucca Q , maar een kruising met een andere yucca

Als dat zo is Kees, dan ben ik toch heel benieuwd welke kruising je bedoelt. Ik kocht destijds 2 jonge exemplaren bij John & Tacha. Als ik deze vergelijk met Yucca linearifolia dan heeft de veronderstelde queretaroensis duidelijk smallere en stijve bladeren. Het bijgeleverde verhaal was dat wanneer je het blad van de queretaroensis te ver doorbuigt, het knakt in tegenstelling tot het wat bredere blad van de linearifolia. Dit komt omdat de smalle bladeren van de queretaroensis rolrond zijn met een platte kant.
Een onaangenaam aspect van deze Yucca zijn de vlijmscherpe harde bladpunten. De queretaroensis staat hier permanent in de kas en groeit desondanks langzamer dan de linearifolia en rostrata.
(Het dubbel exemplaar van deze Yucca q. is destijds naar Gilean verhuisd, maar die heeft het avontuur in de tuin niet overleefd.)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trots op mijn Yucca queretaroensis

Berichtdoor keesvl op 24 feb 2019 13:47

John heeft dat destijds aan mij verteld, vandaar, maar welke kruising het iskon hij toen ook niet aangeven. Ik heb er zelf ook een van hem maar ook een volwassen Q. Het verschil tussen beide wordt dan duidelijk zichtbaar. Een foto hierover is nu lastig omdat alle planten dicht bijn elkaar in de winterstalling. Een Q buiten gaat idd lukken.
keesvl
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten