Yucca Filamentosa

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca Filamentosa

Berichtdoor palmguy op 24 aug 2014 14:12

Hallo

Misschien één van de sterkste en gemakkelijkste exotische planten geschikt voor ons klimaat is de Yucca Filamentosa. De kleurrijke varianten zijn best mooi.

Y. Filamentosa Bright Edge
Afbeelding

Y. Filamentosa Bright Edge
Afbeelding

Y. Filamentosa : Color Guard of Golden Sword
Dit is een aanwinst mei 2014, de plant had de eerste maanden wat terugval,
dit merk ik op bij het verplaatsen van zovele Yucca' s, ervaring leert dat het altijd wel goed komt.
Afbeelding
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Yucca Filamentosa

Berichtdoor draco op 24 aug 2014 21:20

Hallo Guy,
Mooie variëteiten deze Yucca's. Google ook eens op Yucca flaccida 'Golden Sword', want dat is waarschijnlijk de correcte soortnaam voor de plant met de felgele middenband. Alhoewel beide soorten dunne flexibele bladeren hebben, zijn deze bij de filamentosa doorgaans recht en bij de flaccida vaker doorgebogen. De bladeren van de flaccida zijn breder in het midden met name tot 3,8 cm vergeleken met de filamentosa tot 2,5 cm. Ik ontleen deze informatie aan M. & G. Irish - Agaves, Yuccas and Related Plants, A gardeners guide - Timer Press

groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca Filamentosa

Berichtdoor palmguy op 25 aug 2014 20:39

Hallo Han,

Dank u voor de opmerking, ik heb het boek waarnaar je verwijst toevallig ook en het zou inderdaad wel eens een Yucca Flaccida kunnen zijn ( onderste foto ). Ik heb deze plant uit de voortuin van een bevriend maar helaas veel te vroeg overleden plantenverkoper, ik kan het dus niet via hem vernemen, anderzijds vergeef ik mezelf de vergissing. Y Filamentosa en Y. Flaccida lijken heel sterk op elkaar.
Deze plant heeft zonder enig probleem volledig onbeschermd -17 °C overleefd maar kende na verplanting in mijn tuin enkele maanden geleden een vrij grote terugval. Zoals ik ook opmerk bij andere yucca' s komt er aan deze snelle "terugval" na verplanten ook al weer snel een einde. Gezien de zandgrond hier, de zonnige lokatie en natuurlijke bescherming (haag) tegen de noordoostenwind ben ik erg optimistisch voor dit exemplaar.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Yucca Filamentosa

Berichtdoor draco op 25 aug 2014 21:16

De 'Golden Sword' wordt meestal als filamentosa verkocht. Ik ben bepaald geen kenner maar probeer altijd wel de juiste naam te achterhalen. Boeken zijn over het algemeen betrouwbaarder als internet, dat op zich goed funtioneert als je tenminste over voldoende basiskennis beschikt.
Ik was ook een tijd enthousiast over deze varianten, maar al snel bleek dat de nieuwe aanplant ook in trek was bij de naaktslakken. De kleigrond van de voormalige Zuiderzee voorziet in een ideale broedplaats voor een omvangrijke en soortenrijke slakkenpopulatie. Deze slijmerts legden een voorkeur aan de dag voor het zachte plantenhart (speer) dat ze doorknaagden. Nadat genoemde variëteit in de tuin had gebloeid, kregen de nieuwe scheuten geen schijn van kans om uit te groeien. Ook de filamentosa 'Bright Edge' moest eraan geloven. Een grijsblauwe variant van deze soort heb ik daarna in de kuip gehouden. Deze 3 zijn vervolgens naar een hopelijk succesvoller liefhebber in 's lands Oosten verhuist. Ik houd het nu op de stamvormende yucca's rostrata, thompsoniana en linearifolia en een tweetal gloriosa variëteiten de 'Variëgata' en 'Bright Star'. Deze lusten de slakken blijkbaar niet. Ik was onlangs op bezoek bij de kwekerij Groene Prins en zag daar prachtige grote exemplaren van deze 'Bright Star' met wel een stevige prijskaart.

groet,

Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca Filamentosa

Berichtdoor daniell op 09 apr 2017 05:05

Zeg wat denken jullie. In de schaduw. Doen? of niet? Volgens mij moeten ze het daar ook wel doen toch? Zandgrond, beschut tegen de gevel aan met zelfs deels een dak erover van het balkon.... Ik ga vooral de rostrata onder dat dak zetten
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Yucca Filamentosa

Berichtdoor Ivan op 09 apr 2017 17:57

Ik betwijfel of rostrata in de schaduw een succes gaat worden
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Yucca Filamentosa

Berichtdoor daniell op 12 apr 2017 18:28

Het blijkt halfschaduw te zijn. Late middag tot avond zon. En zeer zanderige droge plek. We gaan het proberen!
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten