agave stekken ?

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

agave stekken ?

Berichtdoor Trisjim op 04 mei 2015 11:38

Hallo palm vrienden ik heb een vraag kun je agave steken ? En hoe doe je dat ? Ik ben nu namelijk in spanje en wil graag een stekje mee nemen als het lukt :thumb_up: groet trisjim :thai:
Trisjim
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 16 jun 2014 13:14
0 bedankjes

Re: agave stekken ?

Berichtdoor draco op 04 mei 2015 12:16

Je kunt proberen voorzichtig een zijscheut los te draaien of deze met een lang mes zo diep mogelijk los te snijden. Als het goed is heeft de scheut een taps einde ondergronds met enkele wortels. Ook zonder die adventiefwortels is Agave goed te stekken na enkele dagen drogen en geplant in een zanderig lichtvochtig grondmengsel. Bij sommige Agaves o.a. de americana komen op de bloeiwijze na de bloei stekplantjes tot ontwikkeling, 'bulbils' genaamd.

p.s. Kijk uit voor je ogen en houdt de verbandtrommel paraat ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: agave stekken ?

Berichtdoor Trisjim op 04 mei 2015 16:47

Hallo oké bedankt voor de info moet ik de stek meteen in een pot zetten of kan ik de plant in een zakje doen ? Wand moet vervoerd worden met de camper ?? Wat is dan de beste opsie

Groet trisjim :thumb_up: :thai:
Trisjim
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 16 jun 2014 13:14
0 bedankjes

Re: agave stekken ?

Berichtdoor draco op 05 mei 2015 00:24

Het oppotten uitstellen tot je thuis bent is geen probleem. De stek(ken) kun je droog bewaren niet in plastic vanwege kans op rotting maar in papier.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: agave stekken ?

Berichtdoor Trisjim op 05 mei 2015 09:07

Hallo draco bedankt voor de info dat ga ik vandaag op zoek naar een mooi stekje :thumb_up: groet trisjim :thumb_up:
Trisjim
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 16 jun 2014 13:14
0 bedankjes

Re: agave stekken ?

Berichtdoor draco op 05 mei 2015 09:43

Succes ermee en nog een fijne vakantie gewenst.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten