Wat kan wel of niet in een rotstuin?

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Wat kan wel of niet in een rotstuin?

Berichtdoor roosje op 16 sep 2015 22:16

Ik ben bezig met de aanleg van een rotstuin..
Eerst funderingen gegraven...
Daarna opgevuld met beton...
Een muurtje gemetst met snelbouwstenen en bovenop een facadesteentje...
Nu bezig met bezetten met metselspecie voor een mooi effect...
Kga mijn best eens doen om foto's te plaatsen..

Nu ben ik bezig geweest met opzoekwerk op het net om te bepalen welke planten er in het voorjaar aangeplant kunnen worden...
Kheb al een mooie yucca rostrata staan, een agava montana en 2 winterharde schijfcactussen en ook nog een cilindropuntia...

Mijn vraag naar de kenners toe is of er nog andere cactussoorten zijn "al dan niet winterhard" die ook in de cactustuin kunnen geplaatst worden...

Kdacht bv aan:
Lophocereus schottii of ander zuilcactussen...
Echinocereussoorten...
Escobariasoorten...en andere niet winterharde soorten
Namen van goede winterharde agaven zijn ook steeds welkom..

Ik kan de niet winterharde soorten in pot houden en ze inplanten in het voorjaar en in het najaar overwinteren in een vorstvrije garage of in de woonkamer bij hogere temperaturen..

Kben echt eens benieuwd wat de mogelijkheden zijn om een mooie rotstuin in te richten...
Groeten ...Andy..
Avatar gebruiker
roosje
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 30 mei 2010 11:19
Woonplaats: Stekene
3 bedankjes

Re: Wat kan wel of niet in een rotstuin?

Berichtdoor draco op 17 sep 2015 00:52

Als je je hierop wilt toeleggen is dit boek wellicht interessant: Cacti & Succulents for Cold Climates, 274 outstanding species for challenging conditions (Leo J. Chance, Timber Press 2012)
Er is ook een Kindle versie van, zie ww.amazon.co.uk
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Wat kan wel of niet in een rotstuin?

Berichtdoor Thunderfold op 17 sep 2015 18:33

Miss ook eens de vraag hoegroot is je rotstuin die je wil maken. Daar hangt ook al veel af van wat kan er nog eventueel extra op en wat niet.
Avatar gebruiker
Thunderfold
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 09 okt 2014 14:52
Woonplaats: ( West Vlaanderen ) Rekkem
19 bedankjes

Re: Wat kan wel of niet in een rotstuin?

Berichtdoor roosje op 17 sep 2015 20:22

De vorm is al klaar en heeft een grote 8 vorm die in het midden uitgerokken werd...
De oppervlakte is ongeveer 30 vierkante meter...
In het bovenste gedeelte komt er een canariensis te staan in een andere grondsamenstelling dan de rotstuin..
Errond komen agaves en als bodembedekker delospermasoorten...
In het onderste gedeelte is er dan plaats voor cactussen, yucca's en agaves...
Hoeveel oppervlakte heeft een schijfcactus en cilindropuntia ongeveer nodig?
Groeten...Andy...
Avatar gebruiker
roosje
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 30 mei 2010 11:19
Woonplaats: Stekene
3 bedankjes

Re: Wat kan wel of niet in een rotstuin?

Berichtdoor Thunderfold op 21 sep 2015 18:21

Ik spreek hier miss nu eens tegen alle regels van de kunst die mensen denken in hier maar.

Ik zou voor de cactussen en yucca's geen andere mengeling nemen hoor. Hier staan mijn catussen yucca's en agaves allemaal op zo'n rijk mogelijke grond. Klei met compost en potaarde gemengd. Compost is voor de vruchtbaarheid en potaarde om het geheel los te houden.

Want mensen zeggen altijd zand .... maar kijk eens naar de natuur. Waar groeien ze. Op lava. Lava = de meest vruchtbare grond ter wereld. Dus conclusie zand = arm = niet goed. Hier groeien al mijn cactussen zot goed en zien ze er volumieus en kerngezond uit. Sommige groeien 1m in een jaar zelfs. Als voeding krijgen mijn cactussen zelfs koemest en blauwe korrel. Nog nooit 1 verbrand ermee. In tegendeel nog mooier groen en nog beter groeien.

Ik ken iemand met een yucca rostrata in de voortuin. Die mens geeft hem al 20j aan een stuk constand compost en blauwe korrel als voeding. Het is het mooiste exemplaar die er maar is en iedereen die die ziet valt bijna achterover. In de winter beschermt hij die zelfs niet eens. De meest volle en dikke kroon die je je maar kan inbeelden.

Een opunctia zou ik zeggen een cirkel van een grote halve meter ervoor rekenen
Avatar gebruiker
Thunderfold
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 09 okt 2014 14:52
Woonplaats: ( West Vlaanderen ) Rekkem
19 bedankjes

Re: Wat kan wel of niet in een rotstuin?

Berichtdoor Ruudcactus op 21 sep 2015 18:49

Eeeeh, ik heb er heel wat in het wild zien groeien, maar niet zoveel op lava, meestal op rotsige grond, zand is niet het beste substraat en klei is zelf al zeer vruchtbaar en compost nee, dat is er niet in een woestijn, blauwe korrel kun je idd gebruiken bij Opuntia;s.

Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Wat kan wel of niet in een rotstuin?

Berichtdoor Thunderfold op 21 sep 2015 19:57

Welja zuid america bijna allemaal vulkanisch. Canarische eilanden. Groot stuk van afrika enz.

Compost is er idd miss niet. Of in lichte mate door een afgestorven andere cactus of plant in de buurt. Maar dat doe ik ook ter verrijking en helpen los maken van de kleigrond. Aangezien pure klei echt wel hard is. Die compost hebben de meeste planten toch vrij snel opgebruikt al heb ik de indruk.
Avatar gebruiker
Thunderfold
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 09 okt 2014 14:52
Woonplaats: ( West Vlaanderen ) Rekkem
19 bedankjes

Re: Wat kan wel of niet in een rotstuin?

Berichtdoor Kevinknockaert op 30 sep 2015 19:57

ik heb voor mijn yuccas helft zand helft potgrond gebruikt hopellijk doen ze het wel goed in deze grond
Kom en volg ons tuintje
Grtjs kevin & celien

http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=16893
Kevinknockaert
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 30 jun 2015 22:34
Woonplaats: Waregem
8 bedankjes

Re: Wat kan wel of niet in een rotstuin?

Berichtdoor Ruudcactus op 02 okt 2015 20:50

Yucca's zijn niet zo veeleisend mbt de grond, zolang het maar goed drainerend is vinden ze het al snel goed.
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten