Verpotten Agave(s) Americana(s)

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Verpotten Agave(s) Americana(s)

Berichtdoor DEDERK op 07 feb 2016 20:48

Hallo mensen,

Ik ben de eigenaar van 2 mooie agave americana`s.
Echter is de pot duidelijk te klein geworden en nu wil ik ze graag in een grote pot plaatsen.
Ik heb al begrepen dat het de bedoeling is de dode wortels te verwijderen en de scheuten(uitlopers) er ook uit te halen en te laten drogen en dan evt. opnieuw planten.

Echter heb ik geen idee hoe ik de dode wortels en uitlopers kan herkennen.
Ik heb er nu 1 uit de pot gehaald en ik denk dat iets heb weg gehaald wat geen dode wortel was.
Het lijkt een lange stengel(wit van kleur) en ik denk dat dit juist een levende wortel was of een scheut.

Ik heb mij net aangemeld en lees erg nuttige en leuke tips.
Ik hoop dat iemand mij hier meer informatie kan geven over mijn vragen.

Groeten
DEDERK
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 feb 2016 20:31
Woonplaats: Etten-Leur
0 bedankjes

Re: Verpotten Agave(s) Americana(s)

Berichtdoor draco op 07 feb 2016 22:06

Zijspruiten duiken soms de diepte in en kunnen dan bij de potgaten onderuit groeien. Ze zijn over 't algemeen dikker als de wortels die een gelige tot bruine kleur hebben al naar gelang de ouderdom. Dode verdroogde wortels doen weinig kwaad behalve wanneer er sprake is van rotting door teveel water. Ze zijn dan slap en zacht. Zijscheuten zou ik inderdaad verwijderen om de moerplant hanteerbaar te houden. Deze uitlopers zijn herkenbaar aan het uiteinde met een schubachtige structuur, i.e. de bladeren in aanleg. Na droging kunnen ze worden opgepot.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Verpotten Agave(s) Americana(s)

Berichtdoor DEDERK op 07 feb 2016 23:31

Bedankt voor de reactie!

Wat bedoelt u precies met het hanteerbaar houden van de moederplant?
DEDERK
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 feb 2016 20:31
Woonplaats: Etten-Leur
0 bedankjes

Re: Verpotten Agave(s) Americana(s)

Berichtdoor Itrme op 07 feb 2016 23:50

DEDERK schreef:Bedankt voor de reactie!

Wat bedoelt u precies met het hanteerbaar houden van de moederplant?


Op een gegeven moment heb je zoveel zijscheuten dat je de pot niet meer vast kunt pakken zonder je te prikken ;)
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten